Til Stortinget
Vel 4 150 bygninger og enkeltobjekter i Norge er fredet
med hjemmel i kulturminneloven. Byggverk fra før 1537 er
automatisk fredet. I tillegg er erklærte stående
byggverk fra perioden 1537-1650, samiske bygninger eldre enn 100 år
og bygninger på Svalbard fra før 1. januar
1946 automatisk fredet. Kulturminner som ikke er automatisk fredet,
kan fredes av Riksantikvaren ved enkeltvedtak.
Fredning er et kvalitetsstempel. Når et byggverk fredes,
er det fordi det har betydning for hele nasjonen, og fordi det har
unike kvaliteter som må sikres en forutsigbar framtid.
Fredning skal sikre varig vern av et representativt utvalg kulturminner
og kulturmiljøer, slik at de kan gi et best mulig bilde
av den historiske utviklingen av vårt fysiske miljø.
Fredning gjelder vanligvis hele anlegg eller en bygning, med
konstruksjon og eksteriør. Fredning kan omfatte interiør,
i tillegg til fast inventar som skap og ovner. I henhold til kulturminneloven
kan også området rundt et fredet kulturminne fredes,
for å "bevare virkningen av kulturminnet i miljøet"
som det heter i loven.
Minst 2 300 fredede bygninger er i privat eie. I tillegg
kommer et foreløpig ukjent antall automatisk fredede samiske
bygninger, og bygninger oppført mellom 1537 og 1649. De
fleste private eiere har en eller to fredede bygninger, mens enkelte
kan ha opp til 10-20 å ta hånd om. I noen tilfeller
er også bygningenes omgivelser fredet, som eksempelvis
hager, alleer og kulturmark.
Etter plan- og bygningsloven har alle som eier et hus en generell
plikt til å holde det ved like. Vedlikeholdet av en fredet
bygning er i tillegg underlagt kulturminneforvaltningens overvåking,
og det kan stilles krav om at arbeider skal utføres på antikvarisk måte.
Dette er i regelen dyrere enn alminnelig vedlikehold.
En eier av et fredet kulturminne har muligheter til å søke
midler fra forskjellig hold. De midlene kulturminneforvaltningen
rår over, er rettet mot private eiere. Offentlige tilskuddsmidler
strekker imidlertid ikke til for å kunne dekke behovet.
Det er derfor nødvendig å se på andre
virkemidler som kan lette byrden for private eiere av kulturminner.
Stortinget har fastsatt følgende resultatmål
for kulturminnevernet:
1. Det årlige tapet av
kulturminner og kulturmiljøer som følge av fjerning, ødeleggelse
eller forfall skal minimeres, og skal innen år 2008 ikke
overstige 0,5 pst. årlig.
2. Det representative utvalget av kulturminner og kulturmiljøer
skal bevares i en tilstand som tilsvarer 1998-nivå, og
fredede bygninger og anlegg skal ha ordinært vedlikeholdsnivå innen år 2010.
3. Den geografiske, sosiale, etniske og tidsmessige bredde
i varig vernede kulturminner og kulturmiljøer skal bedres,
slik at svakt representerte og manglende hovedgrupper er representert
med flere objekter innen 2004 i forhold til 1998-nivå.
I St.meld. nr. 25 (2002-2003) om Regjeringens miljøvernpolitikk
og rikets miljøtilstand, går det fram at det at
det står dårlig til på kulturminnefeltet:
Det gjenstår mye for å nå resultatmålet
om å redusere tapet av kulturminner fra om lag 1 pst. i dag
til 0,5 pst. årlig innen 2008.
Mange vedtaksfredede bygg er generelt i for dårlig
forfatning som følge av mangelfullt vedlikehold gjennom
en årrekke. Bare om lag 13 pst. av landets stående
fredede bygg og anlegg har ordinært vedlikeholdsnivå.
Dessverre viser det seg altfor ofte at den offentlige støtten
til eiere av fredede bygninger og anlegg er mangelfull. Mange kulturminner
blir for dårlig vedlikeholdt og forfaller. Det er derfor
behov for generelle økonomiske virkemidler i forhold til
denne eiergruppen som forvalter store samfunnsverdier på vegne
av fellesskapet uten tilstrekkelig offentlig støtte. Slike virkemidler
vil være avgjørende for at de nasjonale resultatmålene
på kulturminnefeltet blir oppfylt.
Mange land i Europa har egne skatteregler når det gjelder
utgifter til vedlikehold av fredede bygninger. Eksempler på dette
er Danmark, Finland, Storbritannia, Nederland og Frankrike. Ordninger
med redusert eller refundert merverdiavgift for utgifter til vedlikehold
av fredede bygninger eksisterer i Danmark, Storbritannia, Nederland
og Frankrike. Dette kommer fram av en undersøkelse der
Riksantikvaren i Norge har henvendt seg til tilsvarende offentlige
instanser i andre europeiske land.
Det er økende bevissthet i hele den vestlige verden
om at kulturminner spiller en viktig rolle for å dyrke
fram et steds særpreg. Lokalsamfunn og regioner som klarer å ta
vare på kulturminnene og utnytte de mulighetene som ligger
i kulturarv og historie, har bedre muligheter for å skape
arbeidsplasser og få en positiv økonomisk utvikling.
Kulturminner er blant annet en svært viktig bidragsyter
for å skape inntekter fra turisme. Bare en mindre del av
inntektene legges igjen ved selve kulturminnet, mens det blir store ringvirkninger
innen overnattingstilbud, varehandel mv. i området. Det
er gjort beregninger som viser at for hver krone som blir investert
i å drive og vedlikeholde kulturminner, får samfunnet
det tidobbelte tilbake.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å innføre
generelt fritak fra å betale merverdiavgift av varer og
tjenester som brukes i forbindelse med arbeider på fredede
bygninger og anlegg i privat eie, eller kompensasjonsordninger med
tilsvarende effekt.
12. desember 2003