Til Stortinget
Autopass er et automatisk betalingssystem for passering av bomstasjoner.
Formålet med ASB er at trafikanten gjennom kontrakt med
ett bompengeselskap skal kunne benytte sin AutoPASS-brikke til betaling
i andre bompengeanlegg og ferjestrekninger - uten å gjøre
noen ny avtale med et annet selskap.
Alle norske bompengeanlegg som tilbyr betaling basert på AutoPASS-brikker
vil fra februar 2004 tilby AutoPASS - Samordnet betaling.
Initiativet til AutoPASS - Samordnet betaling (ASB) er tatt av
Norvegfinans, og er utarbeidet i samarbeid mellom Statens vegvesen
og Norvegfinans.
En kunde angir i sin AutoPASS-avtale om hun/han ønsker å benytte
seg av ASB. Sentralsystemet hos det enkelte bompengeselskapet lager
hver dag en oppdatert oversikt over egne abonnenter som ønsker å benytte
seg av ASB-tilbudet og sender dette til den nye AutoPASS formidlingssentralen
som er opprettet for å håndtere dataflyten mellom
selskapene. Formidlingssentralen setter sammen en samlet liste fra alle
selskapene og distribuerer denne samlede listen til alle bompengeselskapene
som legger denne informasjonen ut på sine bomstasjoner.
Når en bilist med brikke fra et selskap passerer hos
et annet bompengeselskap, vil brikken sjekkes mot listen over godkjente
ASB-abonnenter. Når passeringen godkjennes, lagres informasjon
om passeringen lokalt før den sendes til formidlingssentralen sammen
med alle andre "fremmedpasseringer". Formidlingssentralen mottar
informasjon om slike fremmedpasseringer fra alle bompengeselskapene,
og videresender hver av disse fremmedpasseringene til det selskap
hvor den enkelte har sitt abonnement. I henhold til inngåtte
avtaler skal da det selskapet som har utstedt avtale/brikke,
straks betale for den passeringen som vedkommende bileier har foretatt
hos et annet selskap.
Bileiers lokale bompengeselskap sender krav til bileier om betaling
av fremmedpasseringer, eventuelt sammen med fornyelse av lokalt
abonnement.
AutoPASS-tjenesten er en tjeneste som tilbys brukere av ulike
avgiftsbelagte transporttjenester, slik som for eksempel bompengefinansierte
motorveger, bruer og tunneler, ferjetransport og bomringer i nettverk.
Hensikten med AutoPASS-tjenesten er å gjøre betalingen
så enkel som mulig, slik at brukeren ikke opplever betalingen
som et vesentlig hinder for å benytte transporttjenesten.
Brukeren skal kunne benytte samme betalingsmiddel på ulike
transporttjenester, og skal kunne betale uten å måtte
stoppe. Dette gjøres mulig ved hjelp av en AutoPASS-brikke som
monteres i frontruten på kjøretøyet.
Alternativt kan man også benytte et AutoPASS-kort med samme data
og funksjonalitet som AutoPASS-brikken, men som betinger at man
stopper for å betale. AutoPASS-kortet skal kunne benyttes
i en standard kortleser.
Ved bruk av AutoPASS-tjenesten i forbindelse med ferjetransport
kan dette gjøres mulig gjennom egne felt med vegkantutstyr
ved påkjøring, og en tilsvarende registrering
ved avkjøring. Brukeren trenger da ikke å stoppe
spesielt for å betale, med mindre ferjetransporten legger
opp til bruk av et AutoPASS-kort i stedet for en AutoPASS-brikke.
I tillegg til transporttjenesten inkluderer AutoPASS-tjenesten
også en betalingstjeneste. Denne betalingstjenesten består
i hovedsak av at brukeren kan benytte et betalingssystem som er
basert på bruken av en AutoPASS-brikke og/eller
et AutoPASS-kort, og en sentral konto hos den enheten som er ansvarlig for
utstedelsen av brikken og/eller kortet. Både utsteder
og operatør tilbyr betalingstjenesten. Utsteder er ansvarlig
for å inngå en AutoPASS-avtale med brukeren, utlevere
AutoPASS-brikken og/eller AutoPASS-kortet, opprette en
sentral konto og motta betaling fra brukeren. Operatøren
driver et betalingspunkt, som for eksempel en bomstasjon, etter
avtale med eier/driver av infrastrukturen, og er ansvarlig
for å samle inn data om AutoPASS-passeringene i dette betalingspunktet.
Organisasjonsmodellen for AutoPASS er basert på ASECAPs
anbefalinger gjennom CESARE-prosjektet. Dette prosjektet kan bli
modell for et EU-direktiv om samordning av bompengesystemer. Modellen
for AutoPASS er imidlertid forenklet i forhold til den modellen
som er beskrevet på europeisk nivå. I tillegg
er grensesnittet mellom brikke og vegkantutstyr basert på AutoPASS-spesifikasjonene.
CESARE (Common Electronic Fee Collection System for an ASECAP
Road Tolling European System) er et europeisk forsknings- og utviklingsprosjekt
ledet av ASECAP - den europeiske paraplyorganisasjonen for bompengeselskap.
Hovedmålet til CESARE-prosjektet er å innføre
operabilitet i alle bompengesystem i Europa, basert på en
felles tjeneste, en felles spesifikasjon og et felles avtaleverk.
Prosjektet er finansiert med 50 pst. fra Europakommisjonen
og 50 pst. fra ACECAPs medlemmer. Norvegfinans og Statens
vegvesen har deltatt i CESARE I og CESARE II, og skal også delta
i CESARE III-prosjektet.
1. mars 2003 ble prøveprosjektet "Fergetakst 2003"
igangsatt. Fem ferjestrekninger ble i første omgang tatt
med i ordningen. Som en del av prøveprosjektet ble ferjeturen
gratis for passasjerene. De tapte inntektene for dette ble overført
som en økt kostnad for bilistene og næringslivet
i form av økte takster på personbiler og lastebiler/vogntog.
Dette har ført til store protester fra innbyggerne og næringslivet.
Da nye prosjekter skulle inn i ordningen, ble protestene så store
enkelte plasser at prøveprosjektet måtte skrinlegges,
et slikt eksempel er overfarten mellom Sandnessjøen og
Dønna i Nordland.
Motstanderne av prosjektet hevder at et allerede presset næringsliv
i distrikts-Norge blir påført ekstra kostnader
med ordningen, og at disse vil stige etter hvert som flere lar bilen
stå igjen ved ferjeleiet. Det blir også hevdet
at flere kjøper en ekstra bil og setter på det
andre ferjeleiet, noe som ikke vil gi noen miljøgevinst.
Det er etter forslagsstillerens syn hevet over enhver tvil at
kostnadene for næringslivet i de aktuelle områdene
vil øke, og at dette vil være en trussel for arbeidsplassene.
Forslagsstilleren viser til at han på generelt grunnlag
er imot bompengefinansierte veier, bruer og tunneler. Men når
Stortingets flertall har vedtatt slike prosjekter, vil det være
fornuftig at innkrevingen gjøres så effektiv som
mulig, slik at det ikke tas inn mer bompenger enn høyst
nødvendig for å finansiere innkrevingen. Derfor
støtter forslagsstilleren ordningen med AutoPASS. Derimot
finner ikke forslagsstilleren det riktig at bilistene og næringslivet
skal betale ekstra for å finansiere gratis reise for passasjerene som
reiser med ferje uten kjøretøy. En eventuell ordning
med gratis frakt av passasjerer må i tilfelle komme av økte
bevilgninger over statsbudsjettet til ferjeselskapene, eller som
en følge av økt besparelse ved bruk av anbud.
Dette vil i tilfelle forslagsstilleren ta stilling til når
dette blir aktuelt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen avslutte forsøksprosjektet
under AutoPASS som fører til at privatbilister og næringsliv
får økte kostnader som følge av at reisende
uten bil reiser gratis.
27. januar 2004