Til Odelstinget
Forslagsstillerne viser til at det i forbindelse med behandlingen
av Ot.prp. nr. 46 (1997-1998) ble innført et krav om politiattest
for arbeidssøkere til grunnskolen. Begrunnelsen den gangen
var at en ville prioritere barnas rettssikkerhet høyt,
og pekte blant annet på at 6-åringene hadde kommet
inn i skolen. Attesten som i dag kreves for å kunne arbeide
i grunnskolen skal vise om søkeren er siktet, tiltalt eller
dømt for seksuelle overgrep mot barn.
Forslagsstillerne var allerede den gang av den oppfatning at
et slikt krav om politiattest også burde gjelde for jobbsøkere
til den videregående skolen. Det er slik forslagsstillerne
ser det, ingen grunn til å gi elever i den videregående
skole et svakere vern mot seksuelle overgrep enn det som elever
i grunnskolen har. Personer som har begått sedelighetsforbrytelser
er ikke mer skikket til å undervise elever i videregående
skole enn elever i grunnskolen. Statistikk viser at sedelighetsforbrytere
i en viss utstrekning gjentar sine handlinger, og det er derfor
viktig å sørge for at dømte sedelighetsforbrytere
ikke får jobbe verken i grunnskolen eller i den videregående
skolen. Selv om elevene i den videregående skolen er i aldersgruppen
15-19 år, blir læreren fortsatt i stor grad sett
på som en myndighetsperson og autoritetsperson, og vedkommende
kan misbruke dette.
Kommunenes Sentralforbund (KS) gav i sin høringsuttalelse
til Ot.prp. nr. 46 (1997-1998) uttrykk for at de støttet
Fremskrittspartiets synspunkt når det gjelder behovet for
politiattest også for ansettelser i den videregående
skolen. Begrunnelsen KS brukte var at det vil være elever
også i den videregående skolen som trenger den
beskyttelsen mot eventuelle overgrep en politiattest kan gi.
En sak som nylig har kommet opp i Hordaland viser hvorfor det
er behov for å kreve politiattest også for ansettelser
i den videregående skolen. En 43 år gammel lærer
har blitt anmeldt for voldtekt mot en 16 år gammel jente.
Dette betyr selvsagt ikke at vedkommende er skyldig, da domstolene
må avgjøre det spørsmålet. Problemet
oppstår imidlertid i det øyeblikk domstolen eventuelt
finner ham skyldig. Det er ikke noe i opplæringsloven som
hindrer vedkommende fra å arbeide i den videregående
skolen etter å ha sonet sin straff. Dette mener forslagsstillerne
er et svært uheldig signal i forhold til elevene og til
samfunnet for øvrig. Sedelighetsforbrytere bør
slik forslagsstillerne ser det ikke arbeide innenfor skoleverket,
verken i grunnskolen eller den videregående skolen.
En lærer som blir siktet for voldtekt eller seksuelle
overgrep kan etter dagens lovverk fortsette å arbeide ved
skolen. Dette gir et svært uheldig signal til elevene.
Spesielt vedkommende elev som har anmeldt læreren, eller
er den fornærmede i saken, vil føle dette som
en urimelig belastning. Etter forslagsstillernes oppfatning vil
det være naturlig at lærere som er siktet for
alvorlige overgrep, uansett karakter, og som vil virke ødeleggende
på forholdet mellom lærer og elev, ikke får
anledning til å fortsette i ordinær undervisning
inntil saken er avgjort og skyldspørsmålet endelig
avklart.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endringer i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen
og den vidaregåande opplæringa
(opplæringslova)
I
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa (opplæringslova) gjøres følgende
endringer:
§ 10-9, første ledd skal
lyde:
Den som skal tilsetjast i grunnskolen og den vidaregåande skolen, må leggje
fram politiattest. Attesten skal vise om vedkommande er sikta, tiltalt
eller dømd for seksuelle overgrep mot barn. Personar som er
dømde for seksuelle overgrep mot barn, kan ikkje bli tilsette
i grunnskolen og den vidaregåande
skolen.
§ 10-9, andre ledd skal lyde:
Kommunen
kan krevje politiattest etter første leddet også for
andre personar som regelmessig oppheld seg i grunnskolen. Fylkeskommunen kan krevje politiattest etter
første leddet for andre personar som regelmessig oppheld
seg i den vidaregåande skolen.
§ 10-9, tredje ledd skal lyde:
Dersom det er teke ut sikting eller tiltale
mot ein tilsett i grunnskolen eller den vidaregåande skolen for
seksuelle overgrep, skal denne suspenderast frå einkvar
stilling som vil kunne innebere kontakt mellom tiltalte og fornærma.
Slik suspensjon skal gjelde inntil rettskraftig dom føreligg.
Departementet gir nærmare forskrifter.
II
Denne lov trer i kraft straks.
4. februar 2004