Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Bakgrunn

Strekningen E6 mellom Gardermoen og Otta har utviklet seg til å bli kandidat for å overta den tvilsomme æren av å være den nye dødsveien i Norge, verst er det på strekningen Mjøsbrua og Øyer. I 2003 ble 17 personer drept på veistrekningen, og et stort antall skadet. Mange av disse ulykkene skyldes at kjøretøy har kommet over i motsatt kjørefelt og frontkollidert med møtende kjøretøy. Slike ulykker ville en i stor grad ha avverget hvis det var bygd 4 felts motorvei med midtdeler. Veien fra Oslo til Gardermoen ble tidligere kaldt dødsveien, etter at denne ble utbygd med midtdeler er det nesten ikke ulykker. Det samme gjelder den nye E18 gjennom Vestfold, hvor hastigheten er økt og ulykkene nesten er borte. Dette viser at det lønner seg å satse på veibygging som sikkerhetsmessig tiltak. Det haster derfor med å starte planlegging og bygging av strekningen mellom Mjøsbrua og Øyer slik at flest mulig liv kan reddes.