Situasjonen i dag
Vi må dessverre slå fast at Norge nå har Vest-Europas dårligste veinett. Også sammenlignet med flere østeuropeiske land kommer Norge dårlig ut.
E6 fra Oslo til Trondheim er en av landets viktigste transportårer. Jernbanestrekningene parallelt med veien transporterer bare bagatellmessige mengder med passasjerer og gods i forhold til det transportarbeidet som utføres på veien. Slik vil det være i all overskuelig fremtid. Jernbaneutbyggingen konsentreres om nærtrafikken i byene, mens stamveien benyttes for det aller meste av transport utover det helt lokale. Selv en formidabel vekst i jernbanetrafikken vil knapt merkes på veitrafikken.
Fra Ulven i Oslo til Jessheim/Gardermoen er E6 motorvei klasse A, og trenger bare mindre utbedringer. Fra Jessheim/Gardermoen til Otta er E6 sammenhengende B-motorvei, med ett kjørefelt i hver retning, og uten fysisk skille mellom kjøreretningene. Dette gir vanskelige avviklingsforhold, og mange trafikkulykker, til dels svært alvorlige ulykker ("møteulykker"). Som kjent er det anbefalt 4 felts vei når trafikken overstiger 10 000 ÅDT, med midtdeler. Over Mjøsbrua er trafikken 11 200 ÅDT, Lillehammer - Fåberg har 13 000 ÅDT, Brumunddal har 14 400 ÅDT, Espa har 11 700 ÅDT og Eidsvoll-tunnelen har 11 700 ÅDT, dette viser at behovet for 4 felts vei for lengst er oversteget. Denne veistrekningen har stor andel av godstransporten som kommer fra Vest- og Nord-Norge, noe som gjør behovet for 4 felts vei enda større.