Til Stortinget
I august 2003 førte særlig store mengder regn
til en kraftlig flom på Nord-Vestlandet og i sørlige
deler av Trøndelag. Seks kommuner blei særlig
hardt ramma. Uværet ødela for store verdier og
flere veger blei stengt. Det oppstod skader både på eksisterende
sikringsanlegg og på ubeskytta elvekanter der infrastruktur
og boliger er trua av videre erosjon og oversvømmelse.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har registrert de skadene
der de mener det haster med å sette i verk tiltak. Disse
tiltaka vil samla koste om lag 22 mill. kroner. 6,5 mill. kroner
blei bevilga til hastetiltak høsten 2003. Hastetiltaka
blei finansiert 100 prosent av staten.
For de resterende flomsikringsarbeidene blir det opplyst at vanlig
praksis er å kreve en distriktsandel på 20 prosent,
og at staten bare dekker 80 prosent av kostnadene. En distriktsandel
på ca. 3 mill. kroner oppleves som en tung byrde for de
berørte. Det framstår også som forskjellsbehandling
i forhold til flommene i 1995 og 1997 der staten dekka 100 prosent
av kostnadene etter stortingsvedtak. De berørte etter flommen
i Trøndelag og på Nord-Vestlandet trenger avklaring
av finansieringa før det tas endelig stilling til hvilke
sikringsarbeider som skal gjennomføres. Og det haster med å få gjennomført
sikringsarbeidene.
Det er samtidig grunn til å regne med at det vil bli nye
store flommer i årene som kommer. Det bør derfor
innføres en generell regel om at staten dekker flomsikringskostnadene
fullt ut i slike situasjoner. Sikringsarbeider etter flomkatastrofer
bør behandles likt. Det vil ikke være rimelig
at lokalsamfunnene i noen tilfeller skal sitte igjen med betydelige
kostnader.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre praksis slik at utgiftene til
flomforbygning og opprydning etter flommen i Sør-Trøndelag
og Møre og Romsdal i august 2003, og lignende flommer,
dekkes fullt ut av staten, dvs. uten distriktsandel.
24. februar 2004