Rundt en tredjedel av dette potensialet er tidskritisk. Det innebærer
at potensialet bør utnyttes innen fem år, før
feltene stenges. Derfor haster det med å få plass
ordninger som stimulerer til økt produksjon fra de eksisterende
oljefeltene. Grane har vært høyaktuelt, men det
er allerede svært tidskritisk med hensyn på beslutningen
for Grane-feltet og Gullfaks nå er til vurdering. Petoro
har utført beregninger som indikerer at det kan tas ut
opp mot 250 millioner fat olje ekstra ved og også bruke
CO2-injisering på Gullfaks. Petoro mener det også kan
være mulig å få ned kostnadene ved CO2-injisering
i Gullfaks om flere felt bidrar med å dele på utgiftene
til infrastrukturen, enten det nå er havneanlegg for skipstransport
eller rør fra Danmark eller Mongstad. Snøhvitfeltet
er også med i vurderingene av CO2-kilder. Olje- og energiminister
Einar Steensnæs sa til Stavanger Aftenblad 24. januar 2004:
"Jeg er svært fornøyd med Petoros innsats
i denne saken. Gullfaks er det foreløpig eneste feltet
hvor vi kan få prøvd ut CO2-injisering i større
skala. Derfor er lisensens beslutning om å foreta nye vurderinger
svært interessant."
Regjeringen må derfor sørge for at CO2-injeksjon på Gullfaks
blir realisert.
En mer aktiv bruk av Petoro vil være i tråd
med energi- og miljøkomiteens innstilling til budsjettet for
2004 (Budsjett-innst. S. nr. 9 (2003-2004)):
"Komiteen er kjent med at Petoro, i lisensarbeidet, har høy
fokus på økt utvinningsgrad. Komiteen støtter en
slik profil. Komiteen vil be om at det i neste års budsjettproposisjon
brukes mer plass på å beskrive Petoros arbeid
og virksomhet. Det ønskes også belyst om økte
rammer for driften kan bety økte inntekter for staten."
Det er et faktum at ikke all ny, tilgjengelig teknologi blir
brukt. Forslagsstillerne mener derfor at Petoros forvalterrolle
må revideres med hensyn på om de skal innta en
mer aktiv rolle for å kreve økt bruk av ny, tilgjengelig
teknologi. Regjeringen må sørge for å fremme
CO2-injiseringsprosjekter så raskt som mulig på alle
aktuelle felt på norsk sokkel gjennom en aktiv bruk av
Petoros lisensmakt og sitt aktive eierskap i Statoil og Norsk Hydro.
Det må også gjennomgås hvordan selskapenes
forvaltningsansvar i henhold til petroleumsloven kan innskjerpes
for å sikre
"at mest mulig av den petroleum som finnes i hver enkelt petroleumsforekomst,
eller i flere petroleumsforekomster sammen, blir produsert."