Til Stortinget
I gjennomsnitt utvinnes ca. 45 pst. av oljen som finnes i Nordsjø-feltene.
En mer offensiv satsing på ny teknologi vil øke
utvinningsgraden tilsvarende de totale anslagene for olje- og gassressurser
i Barentshavet. En slik omlegging av dagens regime på norsk sokkel
vil gi bedre ressursutnyttelse, lavere klimautslipp (CO2), utslipp
og store muligheter for teknologiutvikling og eksport med de fordeler
dette har for arbeidsplasser og miljø. Det er fire hovedgrunner
til at næringen bør holde fokus på Nordsjøen
og eksisterende utbygginger i Norskehavet framfor å gå inn
i nye områder:
konflikten med miljø og andre
næringsinteresser er betydelig mindre
uttak av ekstra ressurser i Nordsjøen er tidskritisk
Nordsjøen kan gi gode og raske løsninger
på CO2-deponering og befinner seg nære aktuelle landbaserte
kilder
de teknologiske utfordringene ved å få mer
ut av gamle felter er mer utviklende for næringen i forbindelse
med økt utvinningsgrad enn anvendelse av kjent teknologi
på nye felter og vil bidra til økt teknologieksport.
Forslagsstillerne viser til flertallets vedtak i Budsjett-innst.
S. nr. 9 (2002-2003), hvor Regjeringen i forbindelse med Revidert
nasjonalbudsjett for 2003 skulle fremme forslag for Stortinget om
tiltak for økt utvinningsgrad på norsk sokkel.
Dette har ikke blitt fulgt opp, noe som flertallet påpeker
i Budsjett-innst. S. nr. 9 (2003-2004) fra energi- og miljøkomiteen
om bevilgninger på statsbudsjettet for 2004:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til flertallets
vedtak i B.innst.S.nr.9 (2002-2003), hvor Regjeringen i forbindelse
med Revidert nasjonalbudsjett for 2003 skulle komme tilbake til
Stortinget med tiltak for økt utvinningsgrad på norsk
sokkel. Flertallet mener dette potensialet ikke har blitt godt nok
undersøkt eller iherdig nok forfulgt. I lys av arbeidsledigheten
i norsk forsyningsindustri, ber flertallet Regjeringen sikre en snarlig
satsing på økt utvinningsgrad på norsk
sokkel."
I lys av Regjeringens manglende oppfølging konkretiseres
oppgaven i dette forslaget. Rammebetingelsene må endres
for å gjøre det attraktivt å øke
utvinningsgraden og samtidig bidra til at det blir utviklet
teknologi som hindrer eller renser utslippene av produsert vann,
CO2 og kjemikalier. Regjeringen må vurdere om etablerte
prinsipper og gjeldende rammevilkår skaper de rette incentiver,
herunder skatter og avskrivningsregler for haleproduksjon og små og marginale
felt, for økt verdiskaping og tilpasse rammevilkårene
slik at ressursene ikke ødes.
Forslagsstillerne foreslår i dette forslaget hvordan dette
skal gjøres ved hjelp av endringer i strukturen på norsk
petroleumsnæring, endringer i lisenstildelingssystemet,
endringer i forsknings- og utviklingsinnsatsen og endringer i skatteregimet
på norsk sokkel.
Samtidig som det er lav fokus på det tidskritiske ved å øke
utvinningsgraden før modne felt stenges ned, er det et
betydelig press rundt å åpne nye kontroversielle
områder for oljeleting og utvinning. Dette illustrerer
at det er strukturelle mangler ved norsk ressurspolitikk, og på norsk
sokkel, som hindrer en bedre og mer ansvarlig ressursforvaltning.
I klartekst betyr det at selskapsstrukturene, lisenssystemet og rammebetingelsene
for operatører og deleiere må gjennomgås
og endres for bedre å utnytte ressursene i de feltene som
allerede er åpnet for petroleumsvirksomhet.
Det er dårlig ressursforvaltning å forlate
halvfulle felt, når det er mulig å utvinne mer.
Når et felt er forlatt, er det teknologisk og kostnadsmessig
mye verre å hente ut resten av ressursene, enn å videreføre
produksjonen på feltet. Dagens situasjon er at enorme verdier
i Nordsjøen blir etterlatt, samtidig som oljeselskapene
presser på for å få åpnet i
nord. I denne sammenheng er det både mulig og sannsynlig
at det finnes nye aktører som myndighetene bør
legge til rette for i Nordsjøen og Norskehavet. I et miljøperspektiv
er det helt klart bedre å utnytte petroleum fra de feltene
som allerede er åpnet, framfor å åpne
nye og sårbare områder for oljeleting. Dette perspektivet er
nedfelt i petroleumslovens § 1-2 om ressursforvaltningen:
"§ 1-2. Ressursforvaltningen
Ressursforvaltningen forestås av Kongen i samsvar med
bestemmelsene i denne lov og vedtak fattet av Stortinget.
Petroleumsressursene skal forvaltes i et langsiktig perspektiv
slik at de kommer hele det norske samfunn til gode. Herunder skal
ressursforvaltningen gi landet inntekter og bidra til å sikre
velferd, sysselsetting og et bedre miljø og å styrke
norsk næringsliv og industriell utvikling samtidig som
det tas nødvendige hensyn til distriktspolitiske interesser
og annen virksomhet."
Økt utvinningsgrad vil kunne bidra til et bedre miljø forutsatt
at man samtidig etablerer tekniske løsninger som sender
det fossile karbonet tilbake til en geologisk stabil lagringsform,
slik at det ikke stadig slippes ut i atmosfæren og forårsaker
klimaendringer. Andre positive miljøeffekter av økt
utvinningsgrad er muligheten for større gjennomslag for
petroleumsfrie soner.
Hvis økt utvinningsgrad ikke bidrar til å redusere CO2-utslippene
og heller ikke bidrar til teknologiutvikling som muliggjør
reduksjon av CO2-utslipp, er det miljømessig direkte negativt. Økt
utvinningsgrad vil da bidra til å øke både
de totale reserveanslagene og de faktiske produksjonsvolumer som
igjen vil gi lavere priser, høyere utslipp og hemme utviklingen av
fornybare energikilder. Petroleumsloven sier at ressursforvaltningen
skal bidra til et bedre miljø. Tiltak for økt
utvinningsgrad som ikke bidrar til å løse CO2-problemet
vil med andre ord være i strid med petroleumslovens § 1-2
om ressursforvaltningen.
Etter loven påhviler det oljeselskapene et klart ansvar:
"§ 4-1. Forsvarlig utvinning
Utvinning av petroleum skal foregå på en slik
måte at mest mulig av den petroleum som finnes i hver enkelt
petroleumsforekomst, eller i flere petroleumsforekomster sammen,
blir produsert. Utvinningen skal skje i samsvar med forsvarlige
tekniske og sunne økonomiske prinsipper og slik at øding
av petroleum eller reservoarenergi unngås. For å oppnå dette,
skal rettighetshaver fortløpende vurdere utvinningsstrategi
og tekniske løsninger og iverksette nødvendige
tiltak."
Dette ansvaret påhviler også staten på to
måter. Som lisenshaver gjennom Petoro og aktiv eier av Statoil
og Norsk Hydro, og som ansvarlig for å tilrettelegge rammebetingelser
slik at øding av petroleum eller reservoarenergi unngås.
I dagens oljefelt i Nordsjøen utvinnes i underkant av
halvparten av petroleumsforekomstene - rundt 45 pst. Tall fra Oljedirektoratet
(OD) viser at om man hever andelen til 57 pst. - som er et realistisk
anslag - tilsvarer dette estimatet for de totale olje- og gassreservene
i Barentshavet. Verdiene tilsvarer 1 200-1 400
mrd. kroner. Gjennom økt satsing på forskning,
utvikling og bruk av ny, tilgjengelig teknologi utløses
et stort olje- og gasspotensial. OD har i sin rapport "Petroleumsreservene
på norsk sokkel 2003" vist at potensialet for verdiskaping
på feltene kan realiseres gjennom ulike prosjekter og tiltak.
Tilleggsbrønner i eksisterende felt utgjør det
aller største volumpotensialet. Sammen med tiltak innenfor
bore- og brønnteknologi utgjør dette rundt 35
pst. av volumpotensialet. Dernest er prosjekter hvor CO2, naturgass
eller vann injiseres for å øke utvinningsgraden av
stor betydning.
Injeksjonsteknologier for å øke trykket i eksisterende
brønner er spesielt interessant, og CO2 injeksjon er i
en særstilling blant disse. På Statfjord og Osebergfeltet
nærmer utvinningsgraden seg nå 65 pst. takket
være naturgassinjeksjon. Kalkfeltet Ekofisk har foreløpig
nådd 44 pst. - mens forventningen for 25 år siden
var på bare 18 pst. Økningen skyldes i stor grad
vanninjeksjon. Statfjord har 70 pst. utvinningsgrad som mål,
men det er kun teknologiutfordringer som gjør at dette
ikke er høyere. CO2-injeksjon har bedre egenskaper enn
både vann- og gassinjeksjon. Den viktigste fordelen ved
CO2-injeksjon er den vil sette petroleumsnæringa i stand
til å redusere de totale utslippene av klimagasser fra
petroleumsvirksomheten. Hovedkilden av karbonutslipp er som kjent
bruk av petroleum og ikke produksjonen i seg selv, og hvis store
mengder CO2 fra bruk av petroleum kan sendes tilbake til norsk sokkel
vil dette være et stort bidrag til å redusere årsaken
til klimaproblemet. I dag er deponering av CO2 fra gasstrømmen
på Sleipner-feltet et dokumentert eksempel på at
dette er realistisk.
Det vil bli økt etterspørsel etter deponering
av CO2 fordi alternativkostnadene ved CO2-avgift og -kvoter er økende
internasjonalt. CO2-injeksjon vil videre substituere naturgass som
isteden kan selges. CO2-injeksjon har også noen fysiske
fortrinn framfor gass og vann. Når et reservoar er fullt
av vann, slutter det å produsere, selv om bare 40-60 pst.
av oljen er hentet opp. CO2, derimot, er omtrent like tung som olje
og skyver dermed lettere ut oljen, uten å legge seg over
eller under oljen slik naturgass og vann gjør. CO2 gjør
også oljen mer flytbar og kan under visse betingelser vaske
ut all olje fra porene i bergarten. Seniorforsker Erik Lindeberg
ved SINTEF petroleumsforskning anslår (Gemini februar 2004)
på denne bakgrunn at mellom 5 og 20 pst. mer av reservoarene kan
tas ut ved hjelp av CO2-injeksjon. Det er betydelige volumer CO2
som trengs ved CO2-injeksjon slik at det representerer et stort
potensial for en infrastruktur hvor CO2 fra energianlegg på land
tilbakeføres til en geologisk stabil lagringsform.
Oljedirektoratet anslår potensialet for økt
utvinning knyttet til injeksjon av CO2 slik:
Norskehavet: 40-50 mill. Standard
m3 oljeekvivalenter
Tampenområdet: 70-100 millioner Sm3 oljeekvivalenter
Troll-Osebergområdet: 20-30 millioner Sm3 oljeekvivalenter
Sørlige Nordsjø: 90-150 millioner Sm3
oljeekvivalenter
Oljedirektoratet oppgir at for å realisere dette potensialet
er det behov for totalt 12-16 millioner tonn CO2 årlig
de neste 25 årene. Norges totale utslipp var til sammenligning
ca. 41 millioner tonn i 2001. For å gjennomføre
dette må det etableres et nasjonalt mål om å realisere
CO2-injeksjon av 5 millioner tonn CO2 årlig innen 2008
for å bidra til å nå de norske Kyoto-forpliktelsene.
Insentiver for å realisere CO2-injeksjon på norsk sokkel
vil utløse prosjekter som gir økte inntekter til oljeselskapene
og staten og bidra til å utvikle ny teknologi som kan eksporteres.
Dette vil skape en etterspørsel for CO2 som kan bidra til å stimulere
kostnadseffektive løsninger for gasskraftverk med CO2-håndtering.
Det er derfor et poeng å legge forholdene til rette for
bruk av CO2, og styrke denne teknologien i forhold til eksisterende
metoder, som for eksempel vanninjeksjon.
Rundt en tredjedel av dette potensialet er tidskritisk. Det innebærer
at potensialet bør utnyttes innen fem år, før
feltene stenges. Derfor haster det med å få plass
ordninger som stimulerer til økt produksjon fra de eksisterende
oljefeltene. Grane har vært høyaktuelt, men det
er allerede svært tidskritisk med hensyn på beslutningen
for Grane-feltet og Gullfaks nå er til vurdering. Petoro
har utført beregninger som indikerer at det kan tas ut
opp mot 250 millioner fat olje ekstra ved og også bruke
CO2-injisering på Gullfaks. Petoro mener det også kan
være mulig å få ned kostnadene ved CO2-injisering
i Gullfaks om flere felt bidrar med å dele på utgiftene
til infrastrukturen, enten det nå er havneanlegg for skipstransport
eller rør fra Danmark eller Mongstad. Snøhvitfeltet
er også med i vurderingene av CO2-kilder. Olje- og energiminister
Einar Steensnæs sa til Stavanger Aftenblad 24. januar 2004:
"Jeg er svært fornøyd med Petoros innsats
i denne saken. Gullfaks er det foreløpig eneste feltet
hvor vi kan få prøvd ut CO2-injisering i større
skala. Derfor er lisensens beslutning om å foreta nye vurderinger
svært interessant."
Regjeringen må derfor sørge for at CO2-injeksjon på Gullfaks
blir realisert.
En mer aktiv bruk av Petoro vil være i tråd
med energi- og miljøkomiteens innstilling til budsjettet for
2004 (Budsjett-innst. S. nr. 9 (2003-2004)):
"Komiteen er kjent med at Petoro, i lisensarbeidet, har høy
fokus på økt utvinningsgrad. Komiteen støtter en
slik profil. Komiteen vil be om at det i neste års budsjettproposisjon
brukes mer plass på å beskrive Petoros arbeid
og virksomhet. Det ønskes også belyst om økte
rammer for driften kan bety økte inntekter for staten."
Det er et faktum at ikke all ny, tilgjengelig teknologi blir
brukt. Forslagsstillerne mener derfor at Petoros forvalterrolle
må revideres med hensyn på om de skal innta en
mer aktiv rolle for å kreve økt bruk av ny, tilgjengelig
teknologi. Regjeringen må sørge for å fremme
CO2-injiseringsprosjekter så raskt som mulig på alle
aktuelle felt på norsk sokkel gjennom en aktiv bruk av
Petoros lisensmakt og sitt aktive eierskap i Statoil og Norsk Hydro.
Det må også gjennomgås hvordan selskapenes
forvaltningsansvar i henhold til petroleumsloven kan innskjerpes
for å sikre
"at mest mulig av den petroleum som finnes i hver enkelt petroleumsforekomst,
eller i flere petroleumsforekomster sammen, blir produsert."
Det er et stort ressurspotensial i små og kommersielt
marginale felt i nåværende produksjonsområder som
ikke er planlagt utbygd, og i haleproduksjon fra felt som er planlagt
nedstengt. En årsak til synkende lønnsomhet for
oljefelt er et stadig økende innhold naturgass i oljen,
for eksempel på grunn av tidligere gassinjeksjon som trykkstøtte.
Denne gassen er det forbudt å fakle, og i de fleste tilfeller
er det ikke store nok mengder til å etablere rørledninger
for å nyttiggjøre seg gassen. Ny reinjeksjon vil
være for energi- og kostnadskrevende, og feltet vil bli
stengt.
Derfor må det utvikles konsepter som utnytter gassen.
Det kan tenkes flere muligheter for dette: fleksible båttransportløsninger
eller offshore prosessering av gassen til flytende produkt (LNG
eller metanol) med CO2-håndtering. Kraftproduksjon med CO2-håndtering
eller splitting av naturgass til hydrogen og CO2-håndtering
kan også utvikles for offshoreinstallasjoner slik at kraftbehovet
dekkes og CO2 kan injiseres direkte uten transportkostnader fra landanlegg.
Ved overskudd av hydrogen etter at det lokale kraftbehovet er dekket,
kan hydrogen skipes og benyttes i transportsektoren. Dette viser
at forskning og utvikling på økt utvinningsgrad
og CO2-håndtering kan bidra til å etablere en
lukket karbonsyklus for petroleumsnæringa.
En stor del av potensialet for økt utvinning forutsetter
teknologiutvikling innenfor boring for å bedre lønnsomheten.
Totalt rapporterer OD at nær halvparten av volumpotensialet
for økt olje- og gassutvinning fra feltene er avhengig
av teknologiutvikling for å kunne realiseres, og det meste
av dette vurderes som tidskritisk.
Teknologi som kan realisere konsepter som offshore metanol- og
hydrogenproduksjon er kommet langt på prosjekteringsplanet
og er fullt ut realistisk, men det gjenstår å se
den demonstrert og besluttet utbygd. En barriere for dette er risikoen
som må tas for å oppnå det som i første
generasjon av teknologien kun er mindre besparelser eller like utgifter
sammenlignet med CO2 -avgiften. Forslagsstillerne mener det er vesentlig
at myndighetene bidrar til å fremme denne typen teknologiutvikling
og -investeringer. Det bør derfor gjennomføres
et felles program med deltagere fra staten og olje- og gassindustrien
for å realisere offshore gasskonvertering, metanolproduksjon
og hydrogenproduksjon for å redusere CO2-utslipp og bidra
til økt ressursutnyttelse.
Norge er allerede langt framme innen ny produksjonsteknologi
og har en av verdens mest avanserte leverandører av såkalte
undervannsinstallasjoner for utbygging av satellittfelt. Flere aktører
på norsk sokkel er også helt i tet med hensyn
til horisontalboring. Mange norske, små og ukjente oljeselskaper
innehar kunnskap om økt feltutvinning som kan gi sysselsetting
og inntekter. En videre utvikling av nye former for oljeproduksjon
har ikke minst et betydelig eksportpotensial. OG 21 er Olje- og
energidepartementet (OEDs) såkalte "task force for Oil
and Gas in the 21st Century". I en OG 21-rapport fra Olje- og energidepartementet
hevdes det at en realistisk målsetting for eksport av ny
teknologi er 50 mrd. kroner innen 2010. En del av virkemiddelapparatet
for å fremme teknologieksport er GIEK, det statlige organet
for garantistillelser og kredittforsikring av eksportkreditter.
Økt utvinningsgrad handler om kompetanse. På grunn
av statens store eierandeler og skatteinntektene er det fornuftig økonomisk
politikk og næringspolitikk å bruke offentlige
penger på å stimulere til teknologiutvikling som
kan øke utvinningsgraden i eksisterende oljefelt. Økt
utvinningsgrad gir økte oljeinntekter fra alle felt der
ny teknologi kan brukes. Det er derfor grunn til å tro
at inntektene blir større enn for det enkelte felt der
investeringen må tas, ikke minst for staten. Det kan derfor
være fornuftig av staten å ta en noe større
andel av teknologiutviklingskostnadene. Samtidig vil selskapene
som sitter med kompetansen kunne tjene penger på å selge
den til andre selskaper, det bør derfor kreves en stor
grad av egeninnsats når det gjelder teknologiutvikling.
Regjeringen må derfor mer aktivt videreforedle norsk
sokkel som teknologivindu og springbrett for internasjonalisering
av norsk leverandørindustri. I forhold til dette eksportpotensialet
må også GIEKs tildelingskriterier gjennomgås
- for å styrke fokus på miljø- og utvinningsgradsfilosofien.
Regjeringen må også stimulere til større
samhandling mellom teknologibedriftene og videreutvikle INTSOK,
eller danne et forum som målrettes mot eksport av miljø-
og utvinningsgradsteknologi.
Norsk sokkel er fortsatt attraktiv for internasjonale olje- og
gasselskaper, selv om det er et såkalt modent område.
Ressursgrunnlaget er fortsatt godt, kompetansen er høy
både på teknologi, sikkerhet og miljøkrav.
Dette koblet med en etablert tradisjon for godt samarbeid med myndighetene,
gjør norsk sokkel interessant for nye aktører
som har haleproduksjon som forretningsidé. Imidlertid er
regimet på norsk sokkel ikke optimalt for å tiltrekke
seg denne typen selskap. Lisensmarkedet kjennetegnes ved få og
dominerende aktører som har erklært at de vil
satse på haleproduksjon, men som ikke nødvendigvis verken
prioriterer slike prosjekter høyt nok, faglig, tidsmessig
eller finansielt. Budskapet fra oljeselskapene er at dette for det
enkelte selskap dreier seg om relativt små verdier, særlig
fordi eierskapet til de enkelte lisensene er spredt på mange
aktører og der den norske stat har en betydelig direkte
andel. Internt i det enkelte oljeselskap er det kamp om både
investeringsmidlene og kompetanseressursene. Selv om avkastningen
på investeringer i økt haleproduksjon kan være
høy nok, blir summene det er snakk om for små relativt
sett.
Lav omsetning i lisensmarkedet med få eierskifter av
lisenser av høy kvalitet, dårlig tilgang på operatørskap
og små muligheter til å kjøpe seg inn
i produserende felt utgjør strukturelle mangler for å rette
innsatsen i oljenæringa mot økt utvinningsgrad.
Bedre tilgang på operatørskap og muligheter til å kjøpe
seg inn i produserende felt er kritisk for nye selskaper på norsk
sokkel, idet inntekter fra felt gir muligheter til skattefradrag
for utgifter. Nye selskaper med spesialkompetanse og fokus på haleproduksjon
kan være bedre egnet til å øke utvinningsgraden
enn de få store selskapene som eier og opererer store deler
av produserende felt på norsk sokkel.
Regjeringen må derfor vurdere hvordan lisensmarkedet
kan utvikles og hvordan myndighetene kan tilrettelegge for at Statoil,
Petoro og Norsk Hydro (og andre større selskap) kan gi
spesialistselskaper eierandeler og operatøransvar for felt
med haleproduksjon.
Regjeringen må videre stille strengere og mer dynamiske
krav til aktiv lisensforvaltning. Lisenser må løpende
vurderes med hensyn på utvikling og ressursutnyttelse og
kunne inndras eller tvangsselges til andre aktører som
har høyere ambisjoner for utvinningsgraden. En strategisk
gjennomgang av Petoros eierandeler må vurdere om et virkemiddel
kan være å selge andeler i små felt med
haleproduksjon for å stimulere til å utvikle små felt
med store samlede potensialer for økt produksjon.
Gode argumenter for spredt eierskap i tidlig fase og høyproduksjonsfasen
av felt er mindre tungtveiende i haleproduksjonsfasen. I de tilfeller
dette er til hinder for fornuftig feltutvikling, bør staten
gå aktivt inn for å løse flokene. Tilsvarende
er argumentene for stor statlig eierandel også mindre tungtveiende
i forhold til haleproduksjon, dette bør reflekteres i strategiske
grep og statlige disposisjoner på norsk sokkel.
Regjeringen må derfor vurdere salg av Petoro/SDØE-andeler
i felt som er kommet til haleproduksjon. Den samme strategiske gjennomgangen
av Petoros eierandeler må også vurdere om det
kan være et virkemiddel for Petoro å kjøpe
andeler i felt med potensial for CO2-injeksjon for så å bruke
lisensmakten til å gjennomføre slike prosjekter.
Det bør etableres en sterkere sammenheng mellom tildelingspolitikken
og utvinningsgrad. Både overfor bransjen som helhet og
som et vurderingselement av enkeltselskap. Myndighetene bør
derfor gjennomgå sin tildelingspraksis og gi incentiver
slik at letearealer selekteres og de mest tidskritiske prosjektene
kommer først. Videre må det utredes om krav til økt
utvinningsgrad kan kobles direkte til tildelingskriterier for nye
lisenser (kvalifisering og tidspunkt). Evne og vilje til å oppnå høyest
mulig utvinningsgrad må vurderes gjennom statlige revisjoner
hvor man har lisensspesifikke virkemidler til rådighet
hvis selskapene ikke har utredet eller investert tilstrekkelig i
forhold til tilgjengelig teknologi eller hentet ut mulige synergieffekter
med andre lisenser og selskaper. Aktuelle virkemidler i så måte
kan være pålegg om investeringer, krav om salg
av lisensen eller bøter. I lisenskravene bør det
stilles klare krav til innhold i utvinningsstrategier. Dagens praksis
med boreforpliktelser bør gjennomgås med hensyn
på å innskjerpe for områder som er tidskritiske.
Regjeringen må, i tråd med petroleumslovens
intensjon, også utrede om det er samfunnsøkonomisk formålstjenlig å innføre
en ordning med letemoratorium for nye områder inntil gitte
resultater er oppnådd for utvinningsgraden i Nordsjøen
og Norskehavet. Dette for å oppnå at ressursene
totalt sett best "forvaltes i et langsiktig perspektiv slik at de
kommer hele det norske samfunn til gode" (petroleumsloven).
Skatteendringer er et effektivt virkemiddel for å stimulere
oljeselskapene. Men dagens 50 pst. særskatt på oljeselskapenes
overskudd i tillegg til den ordinære selskapsskatten på 28
pst., reflekterer grunnrenteuttaket som skal tilfalle den norske
stat. Oljeselskapene får med andre ord 22 pst. av nettoverdiene, og
har betydelige fradragsmuligheter som reduserer deres risiko. Enhver
reduksjon i særskatten øker oljeselskapenes overskudd
etter skatt direkte og reduserer statens inntekter. Samtidig er
lønnsomheten på norsk sokkel meget god og det
er ingen grunn til å øke overskuddene til oljeselskapene.
I deres kamp om investeringsmidlene i det enkelte selskap teller dette åpenbart
i positiv retning, men det kan også bidra til at grunnrenten
tas ut i lavere oljepriser eller økte avgifter på petroleum
i sluttbrukerlandene. Det må derfor være en premiss å kun
vurdere skatteendringer som eksplisitt fremmer økt utvinningsgrad som
er samfunnsøkonomisk lønnsom uten at det gis generelle
skatteletter og slik at den totale grunnrentebeskatningen blir opprettholdt.
Det er videre en utfordring å konstruere en skattelette
som utelukkende treffer felt der utvinningsgraden kan økes,
slik at samfunnsøkonomien blir optimert, uten at selskapene
på sikt tilpasser driften av øvrige felt slik
at mest mulig av overskuddet kan tas ut med redusert skatt.
Et virkemiddel som har vært fremmet er såkalte volumfradrag
for meroljeproduksjon. Skal slike virkemidler vurderes brukt, må de
knyttes opp til feltspesifikke vurderinger, faktiske merinvesteringer
og kun gjelde når oljeprisen er under et gitt nivå.
Dette vil redusere nedsiden i nye teknologiinvesteringer og således
utløse flere prosjekter uten at man gir skattelette til
prosjekter som er meget lønnsomme ved høye oljepriser.
I KON-KRAFTs rapport "Forslag til skattemessige endringer for økt
verdiskapning og aktivitet", lanseres volumfradrag på skatten
for all økt utvinning utover dagens vedtatte planer. Fradraget
er tenkt gitt i kroner per volumenhet.
Dette forslaget er et alternativ til hovedanbefalingen - redusert
skatt for nye felt - da kontantstrømmer fra disse ressursene
i mange tilfeller kan være kompliserte å avgrense
fra dagens vedtatte prosjekter. Dette er en relevant innvending
og selskapene ønsker i utgangspunktet skattelettelser for
enhver type aktivitet, herunder alle mulige metoder for utvinning. Samfunnsøkonomien
i dette er imidlertid ikke optimal, da dette er lite presist med
hensyn på å kun gi skatteletter til prosjekter
som ellers ikke ville ha blitt gjennomført.
Imidlertid vil et volumfradrag for meroljeproduksjon utelukkende
knyttet til CO2-injeksjon ikke gi slike avgrensningsproblemer, siden
dette ikke er gjort tidligere på norsk sokkel og man helt
klart og fysisk kan skille mellom eksisterende og økt ny
aktivitet/innsats. Det at man må gjøre
betydelige nye tilleggsinvesteringer - både for å få forsynt
CO2 til feltet og på feltet - medfører også at
slike prosjekter er transparente, sammenlignet med andre aktiviteter
på eksisterende innretninger. Et volumfradrag for merutvinning,
som oppnås ved hjelp av CO2-injeksjon, kan reflektere at
samfunnet er villig til å betale mer for CO2-injeksjon
enn det vi kan vente at selskapene er villige til. Også andre
virkemidler kan reflektere dette og må vurderes. For eksempel
kan et høyere fradrag for kostnadene være et alternativ;
altså høyere enn avskrivninger og friinntekt.
Alternativt kan fradrag gis proporsjonalt med injisert mengde CO2.
Regjeringen må derfor vurdere skatteendringer som eksplisitt
fremmer samfunnsøkonomisk lønnsom økt
utvinningsgrad og CO2-injeksjon uten at det gis generelle skatteletter
og slik at den totale grunnrentebeskatningen blir opprettholdt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede og fremme forslag om en mer
aktiv politikk for økt utvinningsgrad og bedre ressursutnyttelse
på norsk sokkel samt lavere lokale og globale miljøutslipp.
Dette innebærer at Regjeringen skal:
1. gjennomgå lisenssystemet
og rammebetingelsene for operatører og deleiere, og foreslå en
mer offensiv strategi for å utnytte ressursene i de feltene
som allerede er åpnet. Dette vil blant annet kreve en strengere
og mer dynamisk lisensforvaltning, innskjerping av selskapenes forvaltningsansvar
i henhold til petroleumsloven og mer aktivt bruk av statens lisensmakt
og eierandeler for å fremme CO2-injiseringsprosjekter så raskt som
mulig på alle aktuelle felt på norsk sokkel
2. etablere et nasjonalt mål om å realisere
CO2-injeksjon av minimum 5 millioner tonn CO2 årlig innen
2008, og det gjennomføres et felles F&U program
med deltagere fra staten og olje- og gassindustrien for
CO2-injiseringsprosjekter samt offshoregasskonvertering, -metanolproduksjon
og -hydrogenproduksjon
3. sørge for at CO2-injeksjon på Gullfaksfeltet
blir realisert
4. gjennomgå GIEKs tildelingskriterier - for å styrke
fokus på miljø- og utvinningsgradsfilosofien og
stimulere til større samhandling mellom teknologibedriftene
og videreutvikle INTSOK, eller danne et forum som målrettes,
mot eksport av miljø- og utvinningsgradsteknologi
5. etablere en sterkere sammenheng mellom tildelingspolitikken
og prestasjoner for økt utvinningsgrad
6. utrede skatteendringer som eksplisitt fremmer samfunnsøkonomisk
lønnsom økt utvinningsgrad og CO2-injeksjon uten
at det gis generelle skatteletter og slik at den totale grunnrentebeskatningen
blir opprettholdt.
25. februar 2004