Det er et stort ressurspotensial i små og kommersielt
marginale felt i nåværende produksjonsområder som
ikke er planlagt utbygd, og i haleproduksjon fra felt som er planlagt
nedstengt. En årsak til synkende lønnsomhet for
oljefelt er et stadig økende innhold naturgass i oljen,
for eksempel på grunn av tidligere gassinjeksjon som trykkstøtte.
Denne gassen er det forbudt å fakle, og i de fleste tilfeller
er det ikke store nok mengder til å etablere rørledninger
for å nyttiggjøre seg gassen. Ny reinjeksjon vil
være for energi- og kostnadskrevende, og feltet vil bli
stengt.
Derfor må det utvikles konsepter som utnytter gassen.
Det kan tenkes flere muligheter for dette: fleksible båttransportløsninger
eller offshore prosessering av gassen til flytende produkt (LNG
eller metanol) med CO2-håndtering. Kraftproduksjon med CO2-håndtering
eller splitting av naturgass til hydrogen og CO2-håndtering
kan også utvikles for offshoreinstallasjoner slik at kraftbehovet
dekkes og CO2 kan injiseres direkte uten transportkostnader fra landanlegg.
Ved overskudd av hydrogen etter at det lokale kraftbehovet er dekket,
kan hydrogen skipes og benyttes i transportsektoren. Dette viser
at forskning og utvikling på økt utvinningsgrad
og CO2-håndtering kan bidra til å etablere en
lukket karbonsyklus for petroleumsnæringa.
En stor del av potensialet for økt utvinning forutsetter
teknologiutvikling innenfor boring for å bedre lønnsomheten.
Totalt rapporterer OD at nær halvparten av volumpotensialet
for økt olje- og gassutvinning fra feltene er avhengig
av teknologiutvikling for å kunne realiseres, og det meste
av dette vurderes som tidskritisk.
Teknologi som kan realisere konsepter som offshore metanol- og
hydrogenproduksjon er kommet langt på prosjekteringsplanet
og er fullt ut realistisk, men det gjenstår å se
den demonstrert og besluttet utbygd. En barriere for dette er risikoen
som må tas for å oppnå det som i første
generasjon av teknologien kun er mindre besparelser eller like utgifter
sammenlignet med CO2 -avgiften. Forslagsstillerne mener det er vesentlig
at myndighetene bidrar til å fremme denne typen teknologiutvikling
og -investeringer. Det bør derfor gjennomføres
et felles program med deltagere fra staten og olje- og gassindustrien
for å realisere offshore gasskonvertering, metanolproduksjon
og hydrogenproduksjon for å redusere CO2-utslipp og bidra
til økt ressursutnyttelse.
Norge er allerede langt framme innen ny produksjonsteknologi
og har en av verdens mest avanserte leverandører av såkalte
undervannsinstallasjoner for utbygging av satellittfelt. Flere aktører
på norsk sokkel er også helt i tet med hensyn
til horisontalboring. Mange norske, små og ukjente oljeselskaper
innehar kunnskap om økt feltutvinning som kan gi sysselsetting
og inntekter. En videre utvikling av nye former for oljeproduksjon
har ikke minst et betydelig eksportpotensial. OG 21 er Olje- og
energidepartementet (OEDs) såkalte "task force for Oil
and Gas in the 21st Century". I en OG 21-rapport fra Olje- og energidepartementet
hevdes det at en realistisk målsetting for eksport av ny
teknologi er 50 mrd. kroner innen 2010. En del av virkemiddelapparatet
for å fremme teknologieksport er GIEK, det statlige organet
for garantistillelser og kredittforsikring av eksportkreditter.
Økt utvinningsgrad handler om kompetanse. På grunn
av statens store eierandeler og skatteinntektene er det fornuftig økonomisk
politikk og næringspolitikk å bruke offentlige
penger på å stimulere til teknologiutvikling som
kan øke utvinningsgraden i eksisterende oljefelt. Økt
utvinningsgrad gir økte oljeinntekter fra alle felt der
ny teknologi kan brukes. Det er derfor grunn til å tro
at inntektene blir større enn for det enkelte felt der
investeringen må tas, ikke minst for staten. Det kan derfor
være fornuftig av staten å ta en noe større
andel av teknologiutviklingskostnadene. Samtidig vil selskapene
som sitter med kompetansen kunne tjene penger på å selge
den til andre selskaper, det bør derfor kreves en stor
grad av egeninnsats når det gjelder teknologiutvikling.
Regjeringen må derfor mer aktivt videreforedle norsk
sokkel som teknologivindu og springbrett for internasjonalisering
av norsk leverandørindustri. I forhold til dette eksportpotensialet
må også GIEKs tildelingskriterier gjennomgås
- for å styrke fokus på miljø- og utvinningsgradsfilosofien.
Regjeringen må også stimulere til større
samhandling mellom teknologibedriftene og videreutvikle INTSOK,
eller danne et forum som målrettes mot eksport av miljø-
og utvinningsgradsteknologi.