Til Odelstinget
Omorganisering av Televerket i 1994 fra statsbedrift til statlig
eid aksjeselskap, innebar at telenettet ikke lenger var omfattet
av unntaket fra eiendomsskatt etter eiendomsskatteloven § 1,
for eiendommer som "tilhøyrer staten sine samferdselsforetak
så langt dei tener ålmennyttige føremål".
Høyesterett la under sterk dissens (tre mot to) i dom av
23. januar 2002 til grunn at det faste nettet til Telenor
i Nesset kommune kunne bli gjenstand for eiendomsskatt. Dommen har medført
at de fleste av de kommuner som har innført eiendomsskatt
på verk og bruk, nå også krever eiendomsskatt
på mobilanlegg og annen infrastruktur, herunder med virkning
for bredbånd og neste generasjons mobilnett.
Den nye praksis som det med dette er lagt grunnlag for, støter
an mot vesentlige generelle og spesielle nasjonale telepolitiske
mål. Høyesterett har heller ikke vurdert dette.
Forslagsstillerne finner det derfor uheldig å eiendomsbeskatte
teleanlegg.
Det har vært bred politisk enighet om å legge
til rette for utbygging og tilbud av fremtidsrettede telenett og
teletjenester til alle deler av landet til lave priser. Landet skal
ligge i fremste rekke i denne utviklingen. Dette gjelder i særlig
grad mht. utvikling av bredbånd og mobilnett.
Med Norges demografiske og geografiske utgangspunkt stilles det
særlige krav til utbygging og tilbud av teletjenester.
Vesentlige befolkningsgrupper og geografiske områder vil
ligge i det som fra et kommersielt synspunkt vil være marginale
utbyggingsområder.
Et annet sentralt utgangspunkt, som særmerker teleanlegg
i større grad enn andre installasjoner som eiendomsbeskattes,
er at både mobil- og fastnett har et kontinuerlig behov
for betydelige investeringer for å ta hensyn til krav om
stadig økt kapasitet og oppgraderinger i tråd
med den teknologiske utviklingen. Dette stiller utbyggere og offentlige
myndigheter overfor særlige utfordringer mht. å utvikle
rammebetingelser som ivaretar aktørenes evner til å ta
risiko over tid. Eiendomsskatt vil dermed være å oppfatte som
en form for formuesskatt basert på bruttoverdi av slike
investeringer, som ikke bare har virkning i forhold til foretatte
investeringer, men også vil være en ekstra omkostning
ved vurderinger av når og hvor nødvendig oppgradering
og utvikling av telenett skal foretas.
Forslagsstillerne registrerer at innføringen av eiendomsskatt
på teleinfrastruktur skjer i en periode der investeringer
i infrastruktur har vist seg å være svært
utsatt for risiko, og nærmest mange steder har stoppet
opp målt mot tidligere forventninger, behovet til folk
og næringsliv. Dette forsterker den potensielle negative
virkningen av eiendomsskatt på investeringer i teleanlegg
over tid for private brukere, og for telenettet som en innsatsfaktor
av avgjørende betydning for annen næringsvirksomhet.
Eiendomsskatten kommer på toppen av andre skatter og
avgifter som bæres av virksomheter som investerer innenfor
telemarkedet, samt teknologi- og markedsmessige usikkerheter. Dette
vil ha en dempende effekt på evnen og viljen til å bygge
ut og oppgradere telenett. Virkningen vil være større
jo mer marginalt utbyggingsområde det er snakk om. Det kan
resultere i forholdsmessig mindre investeringer i desentrale strøk.
På den andre side vil nettoprovenyet av eiendomsskatten,
fratrukket administrasjonskostnader (både i kommunal og
privat sektor), være relativt lite. Dette er heller ikke
inntekter som kommunene historisk sett har basert seg på.
Det er samtidig klart at det hovedsakelig er de store bykommunene
som vil få inntekter av betydning. I grisgrendte strøk
vil inntektene være mer beskjedne. Det er m.a.o. sentrale
strøk som vil ha nytte av eiendomsskatt, mens grisgrendte strøk
vil kunne bli utsatt for de negative virkningene eiendomsskatt på utbygging
av teleinfrastruktur kan gi.
Forslagsstillerne vil minne om eiendomsskatteutvalget (NOU 1996:20,
Innstilling fra Eiendomsskatteutvalget av 1995), som viste til argumentet
om at eiendomsskatten er en sikker inntektskilde for mange kommuner,
ikke alene kunne være et argument for å beholde
eiendomsskatt på anlegg som er en del av den offentlige
infrastruktur.
I forarbeidene til skatteloven av 1911 ble det fremhevet den
nytte grunneiendommene har av forskjellige samfunnsmessige tiltak
som pådrar det offentlige utgifter, så som utgifter
til vei, vann, kloakk og elektrisitet. En rekke av disse utgiftene
kommer de faste eiendommene til gode, og fører til en verdistigning.
Det har derfor vært ansett som viktig og riktig at det
offentlige kompenseres utgiftene i form av eiendomsskatt. Denne
begrunnelsen treffer ikke teleanlegg. De bidrar til å bedre
infrastrukturen i den enkelte kommune. Det gis en merverdi for kommunene, kommunenes
innbyggere og næringsliv.
Heller ikke forarbeidene til dagens eiendomsskattelov begrunner
skatt på teleinfrastruktur. Det ble her fremhevet følgende
begrunnelse for en eiendomsskatt (Ot.prp. nr. 44 (1974-1975)):
"Eiendomsskatten kan et stykke på vei fungere som
en skatt på urealisert verdistigning, den er en sikker
inntektskilde, eiendomsskatten kan føre til større omtanke
når areal blir benyttet som byggegrunn, og eiendomsskatten
kan virke som en kompensasjon for offentlige utgifter til tiltak
som er særlig nytte for brukere av fast eiendom, uten at
utgiftene blir krevd tilbake gjennom særavgifter."
Ingen av disse begrunnelsene kan sies å passe i forbindelse
med skatt på teleinfrastruktur. Teleinfrastrukturinvesteringer
bidrar derimot til verdiøkning av byggegrunn, og gir grunnlag
for verdiskapning for øvrig, som kommer kommunene til gode.
Forslagsstillerne mener derfor at eiendomsskatt på dette
området har lite til felles med eiendomsskatt for øvrig.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til
kommunane
I
I lov 6. juni 1975 nr. 29 om eigedomsskatt til kommunane
gjøres følgende endring:
§ 4 annet ledd annet punktum skal
lyde:
Til verk og bruk vert m.a. rekna fabrikkar, sagbruk, steinbrot, fiskevær,
saltehus, lenser, utbygde vassfall og vassfallsstykke, demningsverk,
losse- og lasteplassar og liknande arbeids- og driftsstader, likevel ikkje anlegg som nyttast til slik verksemd
som er omfatta av lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk
kommunikasjon.
II
Loven trer i kraft straks og med virkning fra og med 1. juli
2004.
11. mars 2004