Til Stortinget
Stortingsflertallet har i lang tid vært opptatt av at det
skal bygges gasskraftverk i Norge. Et stort flertall har gang på gang
uttrykt utvetydig støtte til at konvensjonelle gasskraftverk
må bygges i Norge. Samtidig har det vært uttrykt
sterk vilje til å forske på teknologi som reduserer
utslippene av skadelige stoffer og klimagasser. Til tross for dette
står konsesjonene ubrukt. En underlig situasjon, tatt i
betraktning at behovet for økt krafttilgang har blitt større
i den perioden som er gått.
Det brukes mange argumenter til å forklare situasjonen.
Statsråd Einar Steensnæs i Olje- og energidepartementet
hevder konsekvent at:
"Grunnen til at disse konsesjonene ikke er tatt i bruk, er
at utbyggerne foreløpig har vurdert at det ikke er tilstrekkelig
lønnsomhet i prosjektene." Statsråd Steensnæs
i Stortingets spørretime 25. februar 2004.
I den sammenheng vises det som regel til at gassprisene er for
høye i forhold til forventningene om fremtidige strømpriser.
Dette ble gjentatt av statsråd Steensnæs i Stortingets
spørretime 10. mars 2004:
"… lønnsomheten er ikke på plass.
Vi ønsker gjennom ulike tiltak å tilrettelegge
for gasskraftverk med CO2-håndtering, det tror vi er den
fremtidsrettede og riktige løsningen for Norge å satse
på."
Forslagsstillerne har vanskelig for å se at et gasskraftverk
med CO2-håndtering vil bli mer lønnsomt enn konvensjonelle
gasskraftverk. Siden statsråden har sagt at Regjeringen
ikke kan gripe inn i investeringsbeslutningen for potensielle utbyggere,
så vil man med et slikt krav i realiteten ytterligere vanskeliggjøre
bygging av gasskraftverk i Norge.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at politisk uvilje og
tvetydige signaler i realiteten har satt en stopper for bygging
av gasskraftverk i Norge så langt. Blant annet så eksisterer
det betydelig politisk usikkerhet vedrørende fremtidige
vilkår for de gitte konsesjoner, selv om de i utgangspunktet
ikke krever CO2-håndtering.
Forslagsstillerne reagerer blant annet på at Regjeringen
effektivt setter en stopper for å kunne "flytte" konsesjoner
fra et sted til et annet (referer statsråd Steensnæs
i Stortingets spørretime 5. februar 2003 og 26. februar
2003). Dersom man virkelig ønsker at det skal bygges gasskraftverk,
så er geografisk plassering underordnet, så lenge
man ikke påfører lokalmiljøet spesielle
belastninger. Dersom man over tid får nye plasseringer
hvor omkringliggende infrastruktur og næringslivsutvikling
sikrer lønnsomhet i et gasskraftverkprosjekt, så bør
det ønskes velkommen. Så lenge Regjeringen nekter
for dette, så forsvinner troverdighet i olje- og energistatsrådens
argument når han forsøker å stille seg
positiv til gasskraftverk gjennom utsagn som:
"Regjeringen er positiv til å la de tre konsesjonene som
er gitt for konvensjonelle gasskraftverk på både Skogn,
Kårstø og Kollsnes, få gå."
(Statsråd Steensnæs i Stortingets
muntlige spørretime 11. februar 2004).
Til tross for at partiene som utgjør et tydelig flertall
på Stortinget gang på gang har uttalt seg meget positivt
til bygging av gasskraftverk, så uttaler statsråden
seg som om han har støtte fra hele Stortinget, med unntak
av Fremskrittspartiet, for Regjeringens strategi. Dette understreket
statsråd Steensnæs blant annet i Stortingets spørretime
11. februar 2004, da han sa at:
"Jeg er glad for at hele Stortinget, minus Fremskrittspartiet,
slutter såpass klart opp om Regjeringens strategi." (om
bruk av naturgass, inkludert holdningen til gasskraftverk).
Forslagsstillerne mener Regjeringen har misforstått
stortingsflertallets holdning til konvensjonelle gasskraftverk.
Olje- og energistatsråden har ved flere anledninger insistert
på at
"denne statsråden følger til punkt og prikke
alt hva det Stortinget som ble valgt i 2001, har bestemt. Framdriften,
tiltakene, initiativene er i full overensstemmelse med Stortingets
vedtak." (Statsråd Steensnæs i Stortingets spørretime
4. februar 2004).
Statsråden mener bestemt at den eneste grunnen til at
gasskraftverk ikke er bygget, er at det ikke er lønnsomt.
Statsråden har som nevnt sagt at han er positiv til at
de tre konsesjonene som er gitt brukes, men at han ikke kan pålegge
selskapene å ta investeringsbeslutninger. Det er derfor
viktig at stortingsflertallet tydelig tilkjennegir sine ønsker
om gasskraftverk, slik at Regjeringen kan innta en langt mer aktiv
holdning overfor gasskraftverk.
Forslagsstillerne viser til at Regjeringen har en langt mer aktiv
holdning overfor andre "politisk korrekte" teknologier, slik som
vindkraft, hvor de politiske signalene og indirekte økonomiske
støtteordninger sikrer en utstrakt utbygging av vindkraftanlegg,
selv om kostnadene pr. produsert KW er høyere enn for gasskraft.
Dette illustrerer tydelig at det politiske flertallet kan påvirke
investeringsbeslutninger innen energisektoren. I Stortingets spørretime
25. februar 2004 understreket statsråden nettopp
det da han sa følgende vedrørende rammevilkårene
for vindkraft:
"Intensjonen er at myndighetenes ulike rammebetingelser og
våre naturgitte forutsetninger for vindkraftproduksjon
skal bidra til at aktørene finner vindkraftprosjektene
så interessante at de besluttes utbygget i det omfang myndighetene
har satt som mål."
Og
"De fleste vindkraftprosjekter er avhengig av økonomiske
virkemidler for å bli realisert. Støtteordningene
er utformet på en slik måte av hvert prosjekt
skal motta lavest mulig støtte, men allikevel tilstrekkelig til
at prosjektet blir lønnsomt."
Statsråd Steensnæs har selv uttalt at tilsvarende styringssignaler
vedrørende gasskraftverk ikke er gitt fra Stortinget, og
man kan anta at Regjeringen derfor bevisst har unngått
en like aktiv gasskraftpolitikk som vindkraftpolitikk fordi
"Stortinget har ikke på samme måte noen målsetting
for bygging av gasskraftverk. Selskapene som er involvert i gasskraftprosjekter,
må derfor på fritt grunnlag vurdere lønnsomheten
for disse." (Statsråd Steensnæs i Stortingets
spørretime 25. februar 2004).
Dette illustrerer en av svakhetene i dagens energipolitikk. Frem
til slutten av 1980-tallet satset myndighetene stort på kraftutbygging.
Politiske prioriteringer gjorde Norge bortimot ensidig avhengig
av vannkraft for strømproduksjon. Dette har samtidig gjort
landet spesielt utsatt for meteorologiske forhold, noe som innebærer
en viss risiko for leveringssikkerhet og prissvingninger. Denne
risikoen har blitt større i tiden etter liberaliseringen
av kraftmarkedet, fordi kraftbalansen har blitt meget stram. Mens
veksten i forbruket har steget med ca. 1,5 pst. pr. år,
har det knapt vært vekst i kraftproduksjonen. Etter kraftmarkedsreformen
har det vært få investeringer i ny kraft. Forslagsstillerne
registrerer at Regjeringen i St.meld. nr. 18 (2003-2004) om forsyningssikkerhet, til
stadighet beskriver virkeligheten rundt den norske avhengigheten
av vannkraft, uten at det fremmes forslag av betydning som reduserer
avhengigheten av kraftproduksjon som avhenger av klimatiske forhold. Det
satses som nevnt betydelige ressurser fra statens side på vindkraft,
mens annen mer stabil energiproduksjon, slik som gasskraft, blir
liggende urørt. Og det til tross for at den både
utnytter norske råvarer, norsk teknologi og øker
norsk verdiskapning. Gasskraft ville både bedret vår
kraftbalanse betydelig, samt redusert kraftforsyningsrisikoen ved
tørrår, fordi gasskraftverkene har meget forutsigbar
produksjon fra årstid til årstid.
Hensikten med dette forslaget er som nevnt å gi tydelige
signaler til Regjeringen om at man skal legge til rette for å bygge
konvensjonelle gasskraftverk. Dette er som nevnt et ønske
som har hatt betydelig politisk støtte tidligere. Forslagsstillerne
mener at statsråden har misforstått stortingsflertallets ønsker hva
gjelder gasskraftverk, og Stortinget bør derfor gi et nytt
og klart signal til Regjeringen og utbyggere av gasskraftverk om
at gasskraftverk er nødvendig og ønsket i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen innen 2004 fremme en tiltaksplan for
bygging av gasskraftverk med samme krav til CO2-håndtering
som i EU.
31. mars 2004