Til Stortinget
Forslagsstillerne mener større arealer, spesielt i strandsonen,
må sikres for allmennheten, og har derfor ved flere anledninger
understreket at dette må tillegges stor vekt i alle sammenhenger.
Forslagsstillerne er svært bekymret for at stadig større
deler av strandsonen blir bygd ned, og dermed gjøres utilgjengelig
for folk flest.
Et samlet Storting har sluttet seg til at Forsvaret skal gjennomføre
et betydelig salg av eiendommer. Det har imidlertid vært
understreket fra Stortingets side at det skal tas samfunnsmessige
hensyn ved salg av eiendommene. Det vises i denne sammenheng blant
annet til Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004) og til Innst. S.
nr. 314 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:52 (2000-2001) om opprettelse
av et fond for bevaring av festninger og andre militærhistoriske
bygninger. En enstemmig forsvarskomité understreket behovet
for å organisere forvaltningen av festninger og andre bygg
av kulturhistorisk verdi som ikke lenger har noen forsvarsmessig
betydning. Det var politisk enighet om at forsvarsledelsen kunne
fritas for denne oppgaven, og om at målet måtte
være å ta vare på de kulturhistoriske
verdier til glede og nytte for allmennheten. Komiteen viste også til
det arbeidet som pågår mellom Forsvaret og miljøvernmyndighetene om
kartlegging og vurdering av de eiendommer som har stor betydning
kulturhistorisk og/eller betydning for naturvern, samt
allmennhetens muligheter til friluftsliv.
I Budsjett-innst. S. nr. 7 (2003-2004) uttaler en samlet forsvarskomité også følgende:
"Komiteen har merket seg at Forsvarsbygg har utviklet en miljømålsetting
som spenner over blant annet biologisk mangfold, friluftsliv, kulturminner,
forurensing, avfall og internasjonalt miljøsamarbeid. Videre
at miljøaspektet vektlegges i alle prosesser knyttet til
drift, bygging og avhending."
Det vises også til Innst. S. nr. 114 (2001-2002) om
friluftsliv. Ein veg til høgare livskvalitet, der et flertall
i energi- og miljøkomiteen uttaler:
"Flertallet mener også at statlige eiendommer som blir
solgt, for eksempel forsvarseiendommer, fyr og fyrlykter, blir vurdert
som friluftsområder for allmennheten."
Det er nå kjent at stiftelsen Brunstad Conference Center
AS, eid av Smiths Venner, har vunnet budrunden om Østre
Bolærne, og skal få kjøpe øya
for 26,5 mill. kroner. To og en halv mill. kroner mer enn Vestfold
fylkeskommune, som var en av de andre budgiverne. Av de øyer,
holmer og skjær som Forsvaret nå selger i dette
området, er Østre Bolærne uten tvil den øya
i området som har størst interesse for allmennheten
og friluftsformål. Salget av Østre Bolærne,
slik det nå legges opp til, ivaretar ikke disse hensynene
på en god nok måte. Salget til Brunstad Conference Center
AS må derfor omgjøres, slik at hele Østre
Bolærne sikres som offentlig eiendom, og at hensynet til friluftsliv
og allmennhetens interesser dermed reelt sikres på best
mulig måte. Dette kan skje ved at Forsvaret søker å komme
fram til en minnelig løsning med Smiths Venner, som innebærer
at salget blir omgjort. Hvis dette ikke fører fram må ekspropriasjon vurderes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ til at salget av Østre
Bolærne blir omgjort, slik at eiendommen blir i offentlig
eie. Dette bør gjøres ved å forsøke å komme
fram til en minnelig løsning med Brunstad Conference Center
AS. Dersom dette ikke lar seg gjøre må ekspropriasjon
søkes gjennomført.
7. juni 2004