Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Øyvind Vaksdal, Arne Sortevik, Lodve Solholm, Sigvald Oppebøen Hansen, Oddbjørg Ausdal Starrfelt og Magnhild Meltveit Kleppa om straks å innføre avbøtende tiltak for at vogntog med høyde over 4 m kan passere Haukelitunnelene

Til Stortinget

Bakgrunn

E134 er den viktigste hovedvegforbindelsen mot Østlandet for store deler av Rogaland og Hordaland. Begrensninger i bruk av denne vegen vil ha store negative virkninger for kommunene i området, spesielt for næringslivet. Omkjøring vil medføre ekstra kostnader for et næringsliv som er sterkt konkurranseutsatt og som har små marginer.

En prosjektgruppe fra vegvesenets region vest og sør har kommet med forslag om straks å innføre kontroller av høyden på lastebiler som trafikkerer E134 mellom Østlandet og Vestlandet. Nye tellinger viser at problemet med kjøring med for høye biler gjennom tunnelene er økende, og kan medføre en trafikkrisiko. I første omgang er det igangsatt høydekontroller på Seljestad i Odda og i Haukeli. Det største problemet med å kjøre gjennom tunnelene med høye vogntog er at en må senterkjøre. Det betyr at vogntoget kjører midt i vegbanen, noe som selvfølgelig kan føre til ulykker. Det er derfor nødvendig med enkelte tiltak.

Det ser ut til at vegvesenet legger seg på en forbudslinje hvor biler som er over 4 m ikke får kjøre gjennom tunnelene. Konsekvensene ved en slik forbudslinje er at vogntogene må kjøre omveg på opp til 200 km. Dette skjer ofte på veger som ikke er beregnet på tunge kjøretøy. For kjøring mellom Stavanger og Arendal vil en slik bil måtte benytte Rv 42 som ikke er beregnet på tungtransport. Det kan også være aktuelt at bilene må kjøre rundt hele Sørlandet og ta E18 eller E39. Alternativt kan en kjøre E16 over Valdres og Sogn, men der er det foreløpig også høydebegrensning på 4 m. Trafikken sørfra går nå i stor grad på Rv 13 gjennom Odda sentrum og langs Sørfjorden. En veg som på ingen måte er egnet til tungtrafikk. Samlet betyr dette at det pr. i dag ikke er omkjøringsveger der det ikke er samme høydebegrensning og/eller farligere veg.

Lastebilnæringen hevder at de økte avstandene kan utløse krav om to sjåfører pr. bil med bakgrunn i kjøre- og hviletidsbestemmelsene, noe som betyr betydelig kostnadsøkning for næringslivet på Vestlandet. Dette kan igjen føre til at trafikkfarlige situasjoner oppstår andre plasser, og at den samlede trafikksikkerheten blir svekket. Store avstandsøkninger vil også føre til økt miljøforurensning og økt drivstofforbruk. Samlet sett mener forslagsstillerne at det er grunnlag for å stille spørsmål om de trafikksikkerhetsmessige forholdene blir bedre ved å stenge tunnelene for biler som er høyere enn 4 m.

Alternative løsninger

På kort sikt er det flere alternative løsninger på hvordan en kan organisere kjøring gjennom tunnelene. En kan f.eks. sette ned fartsgrensen og varsle senterkjøring, det kan innføres lysregulert enveiskjøring som styres med fotoceller, utbedring av dekke i tunnelene og forbedring av lys i tunnelene. Fylkeskommunene Rogaland, Hordaland, Buskerud og Telemark har også engasjert seg for at tunnelene skal holdes åpne for vogntog med høyde over 4 m, og at trafikksikkerheten ivaretas ved at det innføres avbøtende tiltak.

Innen en avgrenset periode må vogntogenes størrelse tilpasses maksimalgrensene i tunnelene. Dette må gjøres i et samarbeid med næringen.

forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen ved bruk av avbøtende tiltak som ivaretar sikkerheten, straks sørge for at forbindelsen mellom Øst- og Vestlandet, E134 over Haukeli, holdes åpen for tungtransport med høyde opp til 4,20 m.

13. desember 2004