Til Stortinget
Høsten 2003 behandlet Odelstinget Innst. O. nr. 16 (2003-2004)
til Ot.prp. nr. 64 (2002-2003) om lov om medisinsk bruk av bioteknologi
m.m. (bioteknologiloven).
Regjeringens forslag i proposisjonen innebar bl.a. en endring
av gjeldende lov når det gjaldt preimplantasjonsdiagnostikk,
genetisk undersøkelse av befruktede egg, som var tillatt
i spesielle tilfeller ved arvelig sykdom uten behandlingsmuligheter
i § 4 2 i lov av 5. august nr.
56 1994 der det het:
"Et befruktet egg kan bare undersøkes genetisk i spesielle
tilfeller ved alvorlig arvelig sykdom uten behandlingsmuligheter,
jfr. § 2 10. Kongen kan fastsette nærmere
vilkår for adgangen til preimplantasjonsdiagnostikk. "
I Ot.prp. nr. 64 (2002-2003) foreslo Regjeringen følgende
i § 2 14:
"Genetisk undersøkelse av befruktet egg, herunder undersøkelser
for å velge barnets kjønn (preimplantasjonsdiagnostikk),
før det settes inn i livmoren er forbudt."
Et flertall i Odelstinget, bestående av representantene
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet, foreslo i Innst. O. nr. 16 (2003-2004) følgende
i § 2 14:
"Genetisk undersøkelse av et befruktet egg før
det settes inn i livmoren, herunder undersøkelse for å velge
barnets kjønn (preimplantasjonsdiagnostikk), kan bare gjøres
i spesielle tilfeller ved alvorlig, arvelig kjønnsbundet
sykdom uten behandlingsmuligheter. Før slik preimplantasjonsdiagnostikk
foretas, skal kvinnen eller paret gis genetisk veiledning og informasjon."
De nevnte partier anså imidlertid at det kunne være
et begrenset behov for bruk av preimplantasjonsdiagnostikk, men
henviste i disse tilfellene til kjøp av tjenestene i utlandet,
jf. nedenforstående merknad:
"Flertallet viser til at behovet for denne diagnostikken antas å være
svært begrenset. Dette er en svært ressurskrevende
høyteknologidiagnostikk som flertallet mener at det ikke
er faglig grunnlag for å bygge opp i Norge. I den forbindelse
vil flertallet vise til Statens helsetilsyns avslag på søknaden
fra Haukeland sykehus, IVF-kvinneklinikken, om å etablere
et slikt tilbud. Flertallet anser det som mer hensiktsmessig i de
få tilfellene der dette tilbudet etterspørres, å kjøpe dette
i utlandet etter henvisning fra helsepersonell i Norge innenfor
bioteknologilovens bestemmelser."
En slik holdning kan ikke innebære en, så godt som,
fullstendig avvisning av muligheten til bruk av preimplantasjonsdiagnostikk.
Et flertall av høringsinstansene som hadde avgitt uttalelse
i proposisjonen, ønsket at preimplantasjonsdiagnostikk
skulle tillates og understreket at metoden kun var tenkt anvendt
der det forekommer alvorlige arvelige sykdommer. Sosialkomiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet fremmet forslag
i innstillingen om å beholde teksten slik den fremsto i
loven av 5. august nr. 56 1994 med følgende tillegg
i annet og tredje ledd:
"Det er forbudt å undersøke et befruktet
egg for å velge barnets kjønn, unntatt i særskilte
tilfeller ved alvorlig arvelig kjønnsbundet sykdom.
Før det gis adgang til preimplantasjonsdiagnostikk,
skal kvinnen eller paret gis genetisk veiledning og informasjon."
Ikke lenge etter at Stortinget hadde vedtatt endringene i loven,
fikk vi et klart eksempel på et slikt tilfelle i Norge
der det var behov for å ta i bruk preimplantasjonsdiagnostikk
for å ha en mulighet til å redde livet til en
6 år gammel gutt med en dødelig arvelig
sykdom. Dette kunne ikke skje etter norsk lov. Våren 2004,
etter behandlingen av Dokument nr. 8:41 (2003-2004) fra stortingsrepresentantene
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik (Fremskrittspartiet), vedtok
Stortingets flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, en endring i
loven §§ 2 4 og 2 14 som
gjorde det mulig for en dispensasjonsnemnd å gi tillatelse
til genetisk undersøkelse av befruktede egg.
Det faktum at partiene Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
bidro til denne endringen, samt det positive vedtaket som ble fattet
på Sosialistisk Venstrepartis landsmøte i begynnelsen
av april 2005, bør kunne medvirke til at det nå er
flertall for en endring av loven § 2 14
slik at det blir tillatt med begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk
i tråd med innholdet i § 2-4 i loven
av 1994 og Arbeiderpartiets og Fremskrittspartiets forslag i Innst.
O. nr. 16 (2003-2004).
En naturlig konsekvens av en endring i loven, som åpner
for begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk, vil være
en endring i loven § 3 1 om forskning
på befruktede egg.
Forskning på befruktede egg skjer i de fleste land. Bare Østerrike,
Tyskland og Norge forbyr slik forskning. Forslagsstillerne
viser til at metoder for befruktning utenfor kroppen som benyttes
i dag, bygger på forskning på befruktede egg.
Forslagsstillerne mener derfor det er inkonsekvent å forby
forskning på befruktede egg når vi tar i bruk
behandlingsmetoder som er utviklet på bakgrunn av slik
forskning, og viser til den betydning kunnskap basert på forskning
på stamceller fra befruktede egg vil ha for behandling
av en rekke alvorlige sykdommer. Slik forskning må imidlertid
bare skje på overtallige egg, og det er et krav at egg
som har vært gjenstand for forskning ikke tilbakeføres
til kvinnen, men tilintetgjøres. Det må være
forbud mot å fremstille befruktede egg til forskningsformål.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til endringer i lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi som åpner for begrenset bruk av preimplantasjonsdiagnostikk og forskning på overtallige befruktede egg i tråd med Dokument nr. 8:64 (2004-2005), senest innen utgangen av 2005.
11. april 2005