Til Stortinget
Stortinget vedtok våren 2003 gjennom behandlingen av
St.prp. nr. 79 (2001-2002), jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003), å etablere
37 nasjonale vassdrag og 21 nasjonale laksefjorder. Formålet
med opprettelsen av nasjonale laksevassdrag og fjorder
var bevaring av den atlantiske villaksstammen mot de trusler som oppdrett
av laks innebærer. Formålet med opprettelse av
nasjonale laksevassdrag og laksefjorder er å gi en del
villaksstammer spesielt vern mot en rekke trusselfaktorer. I forhold
til oppdrett av laksefisk er det rømming og lus som er
hovedutfordringene. De truslene man særlig ønsket å beskytte
villaksen mot, var lakselus rundt oppdrettsanleggene og genetisk
innblanding som følge av rømming av oppdrettslaks.
I etterkant av opprettelsen av nasjonale laksefjorder og vassdrag
har det fra faglig hold kommet innvendinger mot effekten av den
type arealvern som nasjonale laksevassdrag og fjorder
innebærer. Formålet med en evaluering er å se
om nasjonale laksevassdrag og -fjorder er et treffsikkert virkemiddel
for å beskytte den atlantiske villaksen i forhold til andre
aktuelle virkemidler før en eventuelt går videre
med neste runde med nasjonale laksevassdrag og fjorder.
Bevaringen av den atlantiske villaksen er viktig for å bevare
det biologiske mangfoldet. Spesielt fordi Norge har en unik forekomst
av villaks og betraktes som et kjerneområde for denne arten,
har Norge et særlig ansvar for bevaring av den atlantiske
villaksen.
Nasjonale laksevassdrag og -fjorder ble introdusert som et tiltak
for å bevare de atlantiske villaksstammene i Norge. I tillegg
har det tidligere vært andre typer arealvern for å begrense
oppdrettsnæringens tilstedeværelse i fjorder og
i nærheten av utløpene til vassdragene, slik som
midlertidige sikringssoner. Disse ordningene er omfattende og får store
konsekvenser for dem det gjelder. Det har ikke på noe tidspunkt
blitt foretatt noen evaluering av om dette er de riktige tiltakene
i forhold til å oppnå målsettingen om å ivareta
villaksstammene. Det ble i 1996 gjennomført en vurdering
av midlertidige sikringssoner (skrivebordsvurdering). Det har ikke
vært noen reell evaluering basert på overvåkning
og forskning.
Norge er verdensledende innen oppdrett av laks og ørret. I dag selges det sjømat fra Norge til mer enn 150 land over hele verden. Om lag halvparten av den fisken Norge selger kommer fra havbruk. I 2004 ble det eksportert rundt 600 000 tonn laks og ørret fra Norge, og andelen av andre oppdrettsarter er økende. Fiskeri- og havbruksnæringen er en bærebjelke for verdiskaping og sysselsetting langs kysten. Kjernevirksomheten i fiskeri- og havbruksnæringen sysselsatte i 2002 i underkant av 30 000 årsverk, hadde et bidrag til bruttonasjonalproduktet (BNP) på 14,7 mrd. kroner og en omsetning på 56,9 mrd. kroner. I tillegg til denne verdiskapingen i egen aktivitet ga næringen ringvirkninger i det øvrige næringslivet tilsvarende 21 800 årsverk, et bidrag til BNP på 13,9 mrd. kroner og en omsetning på 32 mrd. kroner. I verdikjeden havbruk var det i 2002 i alt 19 500 årsverk. Dette er svært viktige arbeidsplasser i mange kommuner langs hele kysten.
Villaksen er en art som klekkes og lever den første
tiden i vassdraget, vandrer ut gjennom fjorden i løpet
av noen dager, vokser seg stor i havet og vandrer tilbake til vassdraget
for å gyte. Gjennom disse fasene utsettes laksen for en
rekke farer og trusler. Å verne villaksen er derfor komplisert
og sammensatt. Det er viktig å bruke tilgjengelig og oppdatert
kunnskap for å kunne ha best mulig målrettede
tiltak for å bevare villaksstammene.
Direktoratet for naturforvaltning utgir hvert år en rapport
om bestandsstatus for villaksen. Der er de viktigste påvirkningsfaktorene
for bestandene vurdert i over 400 vassdrag. "Bestandsstatus for
laks i Norge 2003" (DN, juni 2004) og "Bestandsstatus for laks i
Norge 2004" (DN, juni 2005) er de seneste rapportene. Disse rapportene
viser at faktorene som påvirker bestandene av villaks er
mange, og de varierer fra vassdrag til vassdrag. Vassdragsregulering,
andre fysiske inngrep i vassdraget, forsuring, jordbruksforurensning,
annen forurensning, lakseparasitten gyrodactylus salaris, lakselus,
rømming fra oppdrettsanlegg, andre fiskesykdommer, overbeskatning,
ukjente og andre forhold, er ulike faktorer som påvirker villaksbestanden.
Rapportene underbygger at bestandens størrelse og bærekraft
er en sammensatt problemstilling. De viser også at andelen
vassdrag som er påvirket av lakselus er nesten halvert
fra 2003 til 2004.
I tillegg til de trusselfaktorene som er listet opp ovenfor,
viser øvrige forskningsrapporter at oppvekstvilkårene
i havet, ved temperatur, mattilgang og sannsynligvis andre ukjente
faktorer, er av avgjørende betydning for andelen tilbakevandring
av villaks. Dessuten fanges store mengder villaks som bifangst i fiskeriene.
(Kilder: Marianne Holm, Havforskningsinstituttet (HI), Jens Christian
Holst (HI), Lars Petter Hansen, NINA).
Antallet vassdrag påvirket av lakselus er betydelig
redusert fra 2003 til 2004. Det er ulike årsaker til dette,
men systematisk arbeid fra næringen og fra myndighetenes
side kan ha gitt resultater.
Oppdrettere i Hardanger har etablert et eget program for å bekjempe
lakselus. Hardanger fiskehelsenettverk (HFN), som det kalles, ble
i oktober 2005 tildelt Hordaland fylkeskommunes miljøpris
for arbeidet mot lakselus. Dette arbeidet følges av Norges forskningsråd,
Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond,
Direktoratet for naturforvaltning og AquaNet i Canada. Disse bidrar
sammen med næringen med 10 mill. kroner for å styrke
kunnskapen om forebygging av problemer med lakselus ytterligere.
Havforskningsinstituttet viser til, i sine spredningsforsøk
av lakselus, at den spres over store avstander. Antallet lus vil
da være det avgjørende for spredningen, ikke lokaliseringen
i hovedsak. Veterinærforskrift for regulering av hvor mange
lus som er lovlig pr. individ har virket siden 1997.
Rømt opprettslaks er alvorlig og bør ikke forekomme.
De siste årene har det blitt satt i verk en rekke tiltak
for å begrense rømming ved å sikre anleggene
bedre, bl.a. gjennom nye tekniske krav til oppdrettsanlegg. Når
det gjelder rømt oppdrettslaks, viser det seg også at
den vandrer over store avstander. Forsøk viser at rømt
oppdrettslaks vandrer over store avstander og gjerne kan havne helt
andre steder enn i nærmeste fjord eller vassdrag. Både
Norsk institutt for naturforskning (NINA) og Havforskningsinstituttet
(HI) kommer til at rømt oppdrettslaks vandrer over store
avstander. Dette viser at tiltak for å få bukt med
rømmingsproblematikken er viktig for å hindre at
oppdrettslaks finner veien til vassdrag og elver, ikke beliggenheten
til oppdrettsanleggene.
Forskningsdirektøren i NINA, Tor Heggberget, kritiserte
i et intervju med NRK Nordland 27. august 2004 Direktoratet
for naturforvaltning for ikke å ta hensyn til nyere forskning
da ordningen med nasjonale laksefjorder ble foreslått.
Videre uttalte forskningsdirektøren ved Havforskningsinstituttet,
Ole Torrissen, til NTB 10. august 2005 at "det vitenskapelige
grunnlaget for etableringen av nasjonale laksefjorder er ekstremt
dårlig."
Mattilsynet uttalte i sitt høringssvar om ferdigstilling
av nasjonale laksevassdrag og fjorder at "målrettede tiltak
mot rømming og overføring av sykdommer og parasitter,
og da særskilt lakselus, vil kunne ha langt større
betydning for å redusere faren for negativ påvirkning
på villaks fra oppdrett."
I 1989 ble det innført 52 midlertidige sikringssoner
for laksefisk (MSL) som skulle gjelde i 5 år. Etter en
evaluering i 1996 ble det anbefalt å utvide med ytterligere
sikringssoner. Stortinget vedtok ved behandlingen av St.prp. nr.
79 (2001-20002), jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003), å avvikle
de midlertidige sikringssonene, men vedtok samtidig å fortsatt
båndlegge de samme områdene ved å be
regjeringen avstå fra å tildele nye konsesjoner
for matfiskoppdrett av anadrome arter i disse områdene
før Stortinget hadde ferdigbehandlet forslag til supplering
og ferdigstillelse av ordningen med nasjonale laksevassdrag og laksefjorder,
forutsatt at ferdigstillelse av nasjonale laksevassdrag og laksefjorder
kunne gjennomføres i 2004/2005.
De bedriftene som ligger i områdene som fortsatt er
båndlagt, trenger en avklaring for å kunne utvikle seg
videre, og disse områdene kan være aktuelle for ny
havbruksaktivitet. Flere av områdene er dessuten ikke lenger
aktuelle som laksefjorder i en ny runde med nasjonale laksevassdrag
og fjorder, enten fordi de ligger utenfor allerede vedtatte laksefjorder
eller fordi områdene ikke er på Direktoratet for
naturforvaltnings liste over aktuelle nye laksefjorder.
Bedriftene har drevet næringsvirksomhet i 16 år under
regimet med midlertidige sikringssoner, 11 år lenger enn
forutsatt da de ble opprettet, og også utover det tidspunkt
Stortinget forutsatte i sitt vedtak i Innst. S. nr. 134 (2002-2003)
at deres status skulle bli avklart. Det vil dessuten være
opp til konsesjonsmyndighetene til enhver tid å avgjøre
i hvilke områder det skal gis konsesjon til ny oppdrettsvirksomhet.
Vi mener derfor at de tidligere midlertidige sikringssonene som
ikke er vedtatt som laksefjord, nå bør frigis
for mulig tildeling av konsesjoner til nye oppdrettsanlegg, og for
at virksomhetene kan få optimalisert sin virksomhet med
for eksempel bedre utnyttelse av lokaliteter ved drift av flere
konsesjoner på samme lokalitet.
Hovedpoenget med vern av vassdrag og fjorder er å ta
vare på villaksstammene langs kysten vår. Vernet skaper
stor usikkerhet for næringsaktørene og det er kostbart.
Næringen har sammen med myndighetene tatt aktive grep for å få ned
rømming og for å redusere lusetrykket. Dette er
et viktig arbeid som må få fortsette. Forskningsmiljøer
som jobber med denne problematikken er usikre på om vern
av fjordene er riktig tiltak for å verne villaksen.
I forbindelse med opprettelsen av nasjonale laksevassdrag og fjorder
i St.prp. nr. 79 (2001-2002) varslet regjeringen Bondevik II at
den ville komme tilbake til Stortinget med forslag til supplering
og ferdigstilling. Dette arbeidet har tatt lengre tid enn først ventet.
Det ble også understreket i proposisjonen at ordningen
skulle evalueres når det er mulig å vurdere de konkrete
effektene, og senest innen ti år. Dette må også sees
i sammenheng med de midlertidige sikringssonene som ble opprettet
i 1989.
Med bakgrunn i de momenter som er nevnt foran, bør første
runde med nasjonale laksevassdrag og fjorder evalueres
for å se om denne typen vern har de forventede effekter,
eller om andre typer tiltak bør komme i stedet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen evaluere effekten av de nasjonale laksefjorder og laksevassdrag som ble opprettet av Stortinget ved behandlingen av St.prp. nr. 79 (2001-2002) jf. Innst. S. nr. 134 (2002-2003), og presentere denne evalueringen for Stortinget på egnet måte. Evalueringen bør ferdigbehandles av Stortinget før det fremmes eventuelle ytterligere forslag om nasjonale laksefjorder og laksevassdrag.
II
Båndleggingen av tidligere midlertidige sikringssoner for laksefisk (MSL), utenom de vedtatte laksefjordene, gjennom Stortingets vedtak i Innst. S. nr. 134 (2002-2003), oppheves.
III
Regjeringen bes vurdere nasjonale tiltak som kan bidra til å redusere lakselusproblemet og rømming for hele næringen, basert på de positive erfaringer næringen har gjort på dette i enkelte områder, og gi en tilbakemelding til Stortinget om dette på egnet måte.
19. januar 2006