Til Stortinget
Lov om psykisk helsevern § 3-1 sier at:
"Tvungent psykisk helsevern kan gis ved døgnopphold
i institusjon som er godkjent for dette formål. Pasienten
kan holdes tilbake mot sin vilje og hentes tilbake ved unnvikelse,
om nødvendig med tvang og med bistand fra offentlig myndighet.
Tvungent psykisk helsevern kan også skje uten døgnopphold
i institusjon hvor dette er et bedre alternativ for pasienten. Tvungent
psykisk helsevern kan da gis mens pasienten har opphold på egen
bopel og kan bare omfatte pålegg overfor pasienten om frammøte til
behandling. Pasienten kan om nødvendig avhentes. Dersom
det er nødvendig, kan avhentingen gjennomføres
med tvang og med bistand fra offentlig myndighet."
Ifølge politiloven § 12 skal politiet
hjelpe eller sørge for hjelp til syke personer som ikke
er i stand til å ta vare på seg selv når
ingen pårørende eller andre ansvarlige er til
stede og kan ta seg av dem. Dette medfører at politiet
i realiteten ikke har noe valg når det gjelder transport
av psykiatriske pasienter, hvor det ikke finnes noe alternativt
forsvarlig tilbud. Når politiet henter psykiatriske pasienter,
oppleves det også som stigmatiserende både for
pasienten og de pårørende. Likeledes mener politiet
at dette er en oppgave som er helsevesenets ansvar, og som beslaglegger
mye av politiets ressurser. Det er derfor forslagsstillernes syn
at helsevesenet er ansvarlig når det gjelder transport
av psykiatriske pasienter.
§ 14 i forskrift om krav til akuttmedisinsk
tjeneste utenfor sykehus sier at de regionale helseforetakene skal
sørge for at personer som oppholder seg innen helseregionen,
tilbys nødvendige ambulansetjenester.
Merknad til § 3 i forskriften lyder:
"Begrepet akutt oppstått/forverring av sykdom
eller skade, omfatter både somatiske og psykiske sykdommer.
Kunnskap om psykisk førstehjelp kan være av stor
betydning i forbindelse med livstruende eller akutt oppståtte
sykdommer eller lidelser."
Slik forskriften er utformet, fremkommer det at psykiatriske
pasienter skal likestilles med somatiske pasienter, dvs. at når
de trenger helsehjelp skal de bli hentet av helsevesenet og ikke
politi.
Helse Bergen innførte en spesiell transporttjeneste
for psykiatriske pasienter 1. mai 2005. Oppstarten av dette
prosjektet var grunnet i behovet for et bedre tilbud til pasienter
som har behov for å komme under psykisk helsevern, samt
pasienter som allerede er under psykisk helsevern. Som kjent har
det fra de psykiatriske pasientorganisasjonene vært hevdet
at psykiatriske pasienter og deres pårørende opplever
det som stigmatiserende og lite verdig at pasienter hentes med politibiler
for å transporteres til sykehus. Mange av transportene
blir også utført med vanlige ambulanser som egentlig
ikke er utstyrt for transport av for eksempel akutt psykotiske pasienter.
Tjenesten er et resultat av samarbeid mellom Psykiatrisk akuttmottak
(PAM) i Psykiatrisk divisjon og Akuttmedisinsk seksjon,
Haukeland Universitetssjukehus (AMS). Personell fra PAM bemanner
den nye bilen som er spesialinnredet for denne typen transporter.
Bilen er sivil og utstyrt med moderne hjelpemidler som GPS-posisjoneringsutstyr,
kartterminaler og radiosamband. Den er også registrert
som utrykningskjøretøy, slik at den kan komme
raskt frem til bestemmelsesstedet. Bilen kjøres av ambulansepersonell,
og kan yte førstehjelp ved akutte situasjoner, men den
er ikke å betrakte som en ambulanse. Fortsatt er det nødvendig
med politiassistanse dersom det må benyttes maktmidler
for å få pasienten med til sykehus, men da vil
politiet i utgangspunktet være i sivil. Målgruppen
for prosjektet/ordningen er psykisk syke pasienter som
skal legges inn for behandling, overføringer mellom institusjoner
og til dels ettervern.
Politiet i Bergen blir avlastet med om lag 1 100 utrykninger
i året, noe som er særs besparende, samt at ressursene
til politiet kan settes inn på andre områder.
I en pressemelding fra 11. oktober 2005 (www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hordaland/5129290.html),
uttrykker politiet stor tilfredshet med ordningen. Som en konsekvens
av dette blir det frigjort ressurser øremerket til tradisjonelt
politiarbeid. Psykiatriambulansen har et utmerket samarbeid med politiet
i de oppdragene der det er nødvendig å samarbeide.
Prosjektet finansieres gjennom Helse Bergen og AMS. Total kostnad
ligger rundt 5 mill. kroner i året, men som en følge
av dette sparer Helseregionen Vest 1,5 mill. kroner, samt at politiet
sparer store ressurser. Bil og sjåfør er bekostet
av ambulanseavdelingen, og psykiatripersonell bekoster Psykiatrisk
divisjon ved akuttmottaket. Operativt er psykiatrisk ambulanse underlagt
AMK-Bergen. Driftsmessig er psykiatrisk ambulanse organisert som
en egen enhet under Psykiatrisk akuttmottak, dette gjelder psykiatripersonalet,
med avdelingsoverlege som nærmeste overordnede. Forskrift
om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus og loven om
psykisk helsevern er det som ligger til grunn for den psykiatriske ambulansetjenesten.
Psykiatrisk ambulanse tar primært alle typer oppdrag
innenfor psykiatrien, der pasienten ikke er i stand til å bruke
andre transportmidler grunnet uro, selvskading, trenger følge
og ikke er i stand til å ivareta seg selv. I tillegg rykker
ambulanse ut på tilkallinger fra politi som ønsker
bistand, suicidale personer som ringer AMK og sier de vil ta livet
sitt o.l. Mange av oppdragene går under § 3.5
i lov om psykisk helsevern, tvungen legeundersøkelse. Psykiatrisk
ambulanse rykker også ut til psykiatriske poster som trenger
bistand ved uro/utagering, tvangsmedisinering og beltelegging.
Psykiatrisk ambulanse er også godkjent som "first responder",
dvs. at er de første bil i nærheten av et ulykkessted,
bilulykke, hjertestans o.l., så rykker de ut og bistår
inntil ordinær ambulanse kommer til stedet. Psykiatrisk
ambulanse er blant annet utstyrt med hjertestarter, akuttsekk og
oksygen. I tillegg til at sjåføren er ambulansearbeider, får
psykiatripersonalet opplæring i bruk av hjertestarter og
kursing i akuttførstehjelp.
Personellgruppen på psykiatrisk ambulanse består
av 7 faste ambulansesjåfører som rullerer på bilen,
og et psykiatripersonell bestående av 4 fast ansatte med
pleiefaglig utdannelse og bakgrunn. I tillegg har de en vikarpool
med rutinerte pleiere som tar vakter ved sykdom, avspasering o.l.
Ambulansen er alltid bemannet med tre personer: en sjåfør
og to personer med psykiatrisk bakgrunn.
Alle oppdrag meldes gjennom AMK-Bergen, som igjen sender oppdraget
til ambulansen. AMK vurderer hvilke oppdrag som skal prioriteres.
Forslagsstillerne mener erfaringene viser at tjenesten har fungert
og utviklet seg. Dette har vært et stort pluss for
ambulansetjenesten, psykiatrien og ikke minst for pasientene.
Forslagsstillerne mener at pasienter som omfattes av § 3.1.
i lov om psykisk helsevern får tettere oppfølging,
da avdelingene som har ansvar for disse, kontakter og bruker psykiatrisk
ambulanse effektivt i forhold til innhenting for medisinering. Videre
mener forslagsstillerne at dette medfører en jevnere oppfølging
og medisinering, som igjen fører til en bedre stabilitet
hos pasienten, og at dette mest sannsynlig fører til en
reduksjon av opphold i psykiatrisk institusjon.
Forslagsstillerne har vært i kontakt med Hordaland politidistrikt,
samt Psykiatrisk divisjon ved Haukeland Universitetssjukehus og
AMK-sentralen i Helseregion Vest. Samtlige instanser som er berørt av
denne ordningen har positive tilbakemeldinger.
Det er forslagsstillernes syn at en slik ordning er svært
nyttig for de berørte parter, og at det derfor bør bli
en ordning som videreføres til alle regionale helseforetak.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen sørge for at det opprettes en psykiatrisk ambulansetjeneste i samtlige regionale helseforetak etter modell fra Helse Bergen.
9. mars 2006