Til Stortinget
I lov om folketrygd § 12-2 fastslås
som vilkår for rett til uførepensjon medlemskap
i folketrygden de siste tre år frem til uføretidspunktet.
Vilkåret om tre års forutgående medlemskap
gjelder ikke for person som har vært medlem av folketrygden
i minst ett år, umiddelbart før han eller hun
setter frem krav om pensjon dersom a) vedkommende ble ufør
før fylte 26 år, og da var medlem i folketrygden
eller b) vedkommende etter fylte 16 år har vært
medlem i folketrygden med unntak av maksimum fem år.
Tidligere inntraff retten til uførepensjon etter ett års
medlemskap i folketrygden. I Ot.prp. nr. 4 (1993-1994) ble det fremmet
forslag om at denne retten først skulle gis etter tre års
medlemskap. I Innst. O. nr. 8 (1993-1994) støttet Fremskrittspartiets
representanter denne endringen. Utviklingen har imidlertid vist
at stadig flere nordmenn arbeider lengre perioder utenfor landets
grenser, for så å vende tilbake til Norge. Dette
er også blitt en vanligere måte å skaffe seg
kvalifikasjoner på som ikke fås så lett
i Norge, og som kan bidra til å skaffe nye impulser og
kvalifikasjoner til norsk næringsliv. En annen gruppe som
kan bli hardt rammet av å arbeide utenfor Norges grenser, er
de mange misjonærer som gjennom livsløpet ofte gjør
en innsats i kortere eller lengre perioder utenfor Norges grenser.
Bestemmelsen om at man etter fem år eller mer i utlandet
igjen må opparbeide rett til uførepensjon i tre år,
virker særlig urimelig dersom man har mange års
medlemskap i folketrygden fra tidligere yrkesaktive perioder i Norge.
Det faktum at mange korte opphold utenfor Norges grenser, som til sammen
utgjør fem år eller mer, fører til tap
av rettigheter, gjør denne bestemmelsen enda mer uakseptabel
i dagens samfunn. Det er særlig gruppen med tidligere medlemskap
og opptjening i folketrygden forslagsstillerne vil legge forholdene
bedre til rette for. Dersom man kommer til Norge uten tidligere å ha opptjening
i folketrygden, er det rimelig med en opptjeningstid på 3 år
før man oppnår rett til ytelser.
I dagens situasjon er det stadig flere nordmenn som, etter mange
arbeidsår i Norge, velger å ta arbeid utenfor
landets grenser i kortere eller lengre perioder. Gjennom sine arbeidsår
i Norge har medlemmet betalt premie, trygdeavgift, til folketrygden
for å oppnå rett til ytelser som skal bidra til
livsopphold dersom uforutsette hendelser gjør medlemmet
ute av stand til å sørge for sitt utkomme gjennom
vanlig arbeidsinnsats. Ved fravær fra Norge og bortfall
av trygdeavgift i mer enn fem år bortfaller også retten
til uføretrygd. Mange opplyser at de aldri har fått
noen informasjon om disse bestemmelsene ved utreise.
Ved tilbakekomst til Norge, og eventuell gjeninntreden i et arbeidsforhold,
gjenoppstår plikten til å betale trygdeavgift,
og mange regner med at fulle trygdeytelser består. Mange
opplever det som et alvorlig sjokk dersom de blir uføre
innen det er gått tre år, når de får
vite at de ikke har rett til uførepensjon, og således
står uten mulighet til inntekt. For enkelte bidrar det
til frustrasjonen å vite at flyktninger som kommer til
Norge, har rett til uføretrygd uten tre års botid,
noe som kan virke urimelig.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig å vurdere
endringer i lovverket, slik at de arbeidstakere som har betalt premie
til folketrygden gjennom mange år før de reiste
ut fra Norge, får rett til ytelser som står i forhold
til den trygdeavgift som er betalt og det tidsrom vedkommende har
vært medlem av folketrygden, uansett hvor langt fravær
fra Norge de har, etter at de vender tilbake til landet.
Ved beregning av uførepensjonens størrelse
er det vanlig å regne med fremtidige poeng frem til aldersgrensen
for alderspensjon, beregnet på bakgrunn av de poeng som
er opptjent frem til uføretidspunktet. For personer som
har oppholdt seg i utlandet over en viss tid, vil det være
naturlig og rimelig å gjøre fradrag for disse årene
ved beregningen. Det er rimelig å legge til grunn at opptjening
har skjedd i det landet medlemmet har oppholdt seg under fraværet
fra Norge, som kan dekke den aktuelle perioden.
Det er naturlig å tro at flere og flere nordmenn i fremtiden
vil finne det interessant å arbeide et antall år
utenfor landets grenser. Dette kan også betraktes som en
fordel for landet, fordi erfaringer fra andre lands arbeidsmiljøer
kan være kompetansegivende og positivt i forhold til å bringe
ny kunnskap tilbake til hjemlandet. Det er etter forslagsstillernes
mening derfor ikke formålstjenlig å "straffe"
dem som blir uføre etter utenlandsopphold, dersom de har
opptjening i folketrygden fra tidligere.
I januar 2002 fremmet stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik
og John I. Alvheim et forslag som er likelydende med foranstående,
Dokument nr. 8:38 (2001-2002). I Innst. S. nr. 128 (2001-2002) hadde
et flertall bestående av medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet følgende
merknad:
"Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er enig med forslagsstillerne
i at det er grunnlag for å vurdere om arbeidstakere som
har betalt premie til folketrygden gjennom mange år før
de reiste ut fra Norge, bør få rett til ytelser
som står i forhold til den trygdeavgift som er betalt,
etter at de har vendt tilbake til landet, og uten at de igjen må opparbeide
tre års medlemskap i folketrygden før ytelser kan
utbetales."
Komiteen uttalte også følgende:
"Komiteen er samd med forslagsstillarane i at stadig fleire
nordmenn arbeider i lengre periodar utanfor landet, og at det er
viktig at vi har eit lovverk som ivaretar trygderettane for desse."
I brev fra sosialstatsråd Ingjerd Schou til komiteen
den 22. februar 2002, med korrigering i brev av 6. mars
2002, ble det ifølge Innst. S. nr. 128 (2001-2002) pekt
på at uførhet som er kommet til under arbeidsforhold
i utlandet, bør være et ansvar for vedkommende
land. Forslagsstillerne er enige i dette, og slike forhold dekkes
heller ikke av forslaget som først og fremst gjelder personer
som er vendt tilbake til Norge og som blir uføre i løpet
av den treårsperioden som er nødvendig, for på nytt å opparbeide
seg rett til uførepensjon.
I Innst. S. nr. 128 (2001-2002) vises det til at det ble arbeidet
med en løsning på spørsmålet
om supplerende ytelser til personer som har kort botid
i Norge. En slik ytelse ble innført fra 1. januar 2006.
Denne ytelsen reguleres av en egen lov, og er ikke en folketrygdytelse.
Bevilgningen til formålet gjøres over kap. 667
i St.prp. nr. 1 (…-…) fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Denne ytelsen gjelder kun for personer over 67 år, og skal
kompensere for manglende opptjening i forhold til alderspensjon
for personer som kommer til Norge etter fylte 67 år. Personer med
mer enn tre års opptjening i folketrygden fra før et
utenlandsopphold ble innledet, og som blir uføre mindre
enn tre år etter tilbakevending, vil ikke berøres
av denne nye ordningen.
I Innst. S. nr. 128 (2001-2002) peker komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet på en
rekke forhold som angår EØS-borgere, norske borgere
som arbeider på norsk sokkel, og andre kompliserende faktorer
i forhold til folketrygdens ytelser. Forslagsstillerne vil imidlertid understreke
at forslaget kun skal angå den gruppen som i dag rammes
av bestemmelsene om tre års botid før trygderettigheter
igjen inntreffer, etter opphold i utlandet.
Det fremmes på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag til lov om endringer
i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd (folketrygdloven),
slik at personer med opptjening av rettigheter i folketrygden beholder
forholdsmessige rettigheter til uførepensjon, også uten
tre års forutgående medlemskap ved tilbakevending
til Norge etter utenlandsopphold.
15. mars 2006