Til Stortinget
Offentleg privat samarbeid (OPS) er i fleire tiår brukt
som organiseringsform for utbygging og drift, m.a. på vegsektoren
i fleire land. Sjølv om erfaringane er gode både
når det gjeld tidsbruk, kostnader og kvalitet, kom Noreg
seint i gang med dette. Men 30. juni 2005 vart det første
norske OPS-prosjektet på vegsektoren opna.
Modellen går ut på at det offentlege konkurranseutset
eit totalansvar for utbygging, drift og vedlikehald og eventuelt
finansiering av ei heil vegstrekning. Det selskapet som vinn kontrakten,
får betalt med ein årleg sum for å halde
vegen i stand som avtalt i t.d. 25 år frå vegen
blir tatt i bruk. Etter den tid tar staten over ansvaret. Staten
vil heile tida være eigar av vegen, og kontrakten som Statens
vegvesen har med OPS-selskapet, vil sikre at vegen blir stilt til disposisjon
for trafikantane som avtalt.
Gjennom kontrakten blir det avtalt ein årleg sum som
selskapet skal ha, og trekkmekanismar og bonusordningar er knytte
til korleis vegen fungerer og framstår. Staten har fullt
ansvar for kvalitet, og stiller klare, spesifiserte krav. Den norske
OPS-modellen, i hovudsak utvikla av Statens vegvesen, har fått
internasjonal ros.
Stortinget har bestemt at det i alt skal gjennomførast
tre vegprosjekt som prøveprosjekt etter ein OPS-modell.
Hensikta er å teste om denne modellen gir effektivitetsgevinstar.
OPS-prosjektet E 39 Klett - Bårdshaug er det første
av desse tre prøveprosjekta. Det vart opna for trafikk
30. juni 2005. Orkdalsvegen AS er OPS-selskapet. Dei to
andre prosjekta er på Sørlandet. Her er arbeidet
i full gang.
Erfaringane frå det første ferdigstilte prosjektet
er mellom anna langt raskare byggetid enn ved tradisjonell organisering.
Prosjektet vart vedteke i Stortinget i februar 2001, entreprenør
vart valt i januar 2003, byggestart kom allereie i april 2003 med
planlagt opning i september 2005. Dette var i utgangspunktet ei svært
kort byggetid. Opninga kom i realiteten tre månader før
dette.
OPS har vore brukt som organiseringsform i andre land i mange år.
Erfaringane tyder på store innsparingar. Dette gir samfunnet
direkte økonomisk gevinst i tillegg til at prosjektet kan
takast i bruk tidlegare enn elles. OPS-modellen gjer dessutan at entreprenøren
kan planlegge betre, og vere sikker på at han sjølv
får bestemme framdrifta. Det vil lønne seg sterkt å bli
raskt ferdig. Også entreprenøren oppnår
altså effektivitet og lågare kostnader.
OPS er spesielt eigna som organisering på strekningar
der det er vesentlege samfunnsøkonomiske gevinstar å hente
på ei rask gjennomføring. E 136 er heilt
klart ei slik strekning. Mykje av eksporten frå Møre
og Romsdal går på E 136. Vegen gjennom Romsdal
er eit stort hinder for denne transporten. Det er også ein
svært vanskeleg situasjon på Lerstadveien, innfartsvegen
til Ålesund. Tresfjordbrua vil korte inn 12.3 km vanskeleg
og ulykkesutsett stamveg rundt Tresfjorden.
Dei to siste åra har vi endeleg kome i gang med viktige
deler av E 136. Den farlege Tøssesvingen ved Sjøholt
blir ferdig i 2005. Dermed er eit av ulykkespunkta borte. Samtidig
går arbeidet for fullt i Romsdal, på strekninga
Horgheimseidet - Sogge bru. I første fireårsperioden
er denne planlagt ferdig, og arbeidet på strekninga Monge
- Marstein skal startast opp.
Summen som er planlagt brukt til investeringar på E 136
i Møre og Romsdal dei komande ti åra (2006-2015),
er om lag 610 mill. kroner. Ein vil få gjort mykje for
dette, men mykje vil stå att. Etter fylkestinget si prioritering
innanfor rammene vil ein i 2015 vere ferdig med hovudstrekningane
i Romsdal, Veblungsnes og halvparten (170 av 320 mill. kroner) av
Lerstadveien. Tresfjordbrua vil neppe vere ferdig før godt
etter 2020.
Heile ideen med dette forslaget er å få framskunda
prosjekt som likevel skal byggjast slik at ein får raskare
full nytte av ein god veg på E 136 mellom Ålesund
og Oppland grense.
På denne bakgrunn vert det fremma følgjande
forslag:
Stortinget ber Regjeringa vurdere organisering av utbygging og
drift av E 136 Ålesund-Oppland grense som OPS-prosjekt
utan bompengar.
Oslo, 16. mars 2006