Til Stortinget
Hopen videregående skole er tilpasset elever med særskilte
behov. Skolen er spesielt fokusert på, og tilrettelagt
for å hjelpe rusmiddelmisbrukere ut av misbruk og inn i
utdanning og et godt produktivt liv. Skolen tilbyr i dag grunnkurs
i hotell- og næringsmiddelfag, trearbeidsfag og i byggfag.
Skolen tilbyr også videregående kurs 1 i kokkefag,
snekkerfag og tømrerfag, samt allmennfaglig utdanning.
Det er 46 elevplasser ved skolen.
Skolen ligger sammen med Hopen evangeliesenter, som fungerer
som internat for skolen. Evangeliesenteret eier og driver skolen.
Målet er å samhandle for å gi elever
med rusproblemer et helhetlig godt alternativ til livet med rus,
gjennom faglig og sosial oppfølging hele døgnet.
Skolen har flere ganger tatt initiativ til en statlig finansiert
utbygging, slik at skolen kan tilby elevene utdanning helt frem
til fagbrev.
Elever som har vært på Evangeliesenteret for å bli rusfrie,
og derigjennom får utdanningstilbud fra Hopen videregående
skole, har erfaringsmessig lett for å ende tilbake i rus
etter at de forlater Hopen videregående skole for å fullføre
sin utdanning på andre skoler. Derfor har skolen påtatt
seg å gi tilbud til elevene som ender i fagbrev fra Hopen
videregående skole, uten at de må bytte skole
underveis i utdanningsløpet. Dette fremstår også som
svært viktig for de berørte elevene, fordi Hopen
videregående skole og Hopen evangeliesenter utgjør
disse elevenes sosiale nettverk.
For å oppfylle denne viktige oppgaven har skolen behov
for å bygge ut undervisningsrom og spesialrom i tråd
med offentlige forventninger til utdanningslokaler. Skolen har i
dag etablert midlertidige ordninger for ivaretakelse av de mest
prekære behovene ved skolen, i påvente av en endelig
løsning i forhold til statlige myndigheter.
Hopen videregående skole er opprinnelig godkjent etter
den gamle privatskoleloven som skole for funksjonshemmede. Slike
skoler, godkjent etter den tidligere privatskoleloven, fikk dekket
sine driftskostnader og kunne søke om statlig tilskudd
til investeringer, hvilket Hopen videregående skole gjorde, og
fikk innfridd i starten av 1990-tallet. I Budsjett-innst. S. nr.
12 (1991-1992), fremkommer det at en enstemmig komité foreslår å bevilge
1 mill. kroner til den første utbyggingen ved Hopen videregående
skole over statsbudsjettet. Det ble gitt ytterligere beløp over
statsbudsjettet i andre år.
Etter den nye friskoleloven godkjennes friskoler for funksjonshemmede
etter loven § 6-6. Denne gir kun rett til driftstilskudd.
Det er ingen bestemmelse i gjeldende friskolelov som særbehandler
denne typen, skoler hva gjelder investeringstilskudd. Etter forslagsstillernes
oppfatning gir friskoleloven på dette punkt kun uttrykk
for en minste rettighet for godkjente skoler, og at Stortinget for øvrig
står fritt til å gjøre vilkårene
bedre for enkelte aktører etter søknad gjennom
bevilgninger på statsbudsjettet. Det er i dag ytterligere
9 godkjente friskoler for funksjonshemmede med ulike funksjonshemminger.
Hopen videregående skole gjør en viktig samfunnsoppgave,
og er et viktig bidrag i rusomsorgen. Etter forslagsstillernes mening
er det fornuftig bruk av offentlige midler å bidra til
at private aktører kan gjennomføre et fullstendig
rehabiliteringsopplegg for rusmisbrukere, som inkluderer muligheten
til å ta fullverdig utdannelse.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er en viktig statlig
oppgave å bidra til å gi rusmisbrukere et reelt
alternativ, og en reell mulighet til å komme seg ut av
en tilværelse med rusmisbruk og kriminalitet. For mange
er den eneste veien til et nytt liv uten rus via et helhetlig rehabiliteringsopplegg
for kropp og sjel, samt muligheten til å se for seg en
verdig og produktiv tilværelse på sikt.
Rehabilitering av rusmisbrukere er en tidkrevende prosess, og
forslagsstillerne ser store fordeler ved at slike rehabiliteringsopplegg
kan sees i sammenheng med muligheten for å skaffe seg en
skikkelig utdanning.
Det er vanskelig å anslå hvilke beløp
som arbeidet ved Hopen videregående skole sparer samfunnet
for totalt sett. Det er imidlertid klart at rusmiddelmisbrukere
ofte mottar sosiale stønader, samtidig som det begås
alvorlig kriminalitet for å finansiere misbruket. Et forsiktig
anslag på mottak av sosialhjelp eller trygd er 10 000
kroner pr. måned, hvilket i løpet av 40 år
vil utgjøre 4,8 mill. kroner for en person. I tillegg kommer
kriminell virksomhet, belastning på de kommunale tjenester
mv. For samfunnet vil det ha dobbel effekt dersom rusmiddelmisbrukere
rehabiliteres og blir rusfrie, samtidig som de får en utdannelse
som de kan bruke for å skaffe seg produktivt arbeid. På den
måten vil en oppnå at sosiale støtteordninger
blir mindre belastet, kriminaliteten går ned, og skatteinntekten øker.
Forslagsstillerne ser at tilbudet ved Hopen videregående
skole er et bidrag for å oppnå offentlige mål
i rusomsorgen, i kombinasjon med offentlige mål om å gi
vanskeligstilte personer mulighet til videregående opplæring.
Samtidig kan det virke som om skolen har falt mellom flere stoler
i en årrekke, gjennom en for lite profesjonell søkeprosess
og oppfølging. Det vil, etter forslagsstillernes mening,
være lite heldig om mangler ved søkeprosessen
skal resultere i at samfunnet ikke oppfyller sitt ansvar for å legge
forholdene til rette for at rusmiddelmisbrukere skal komme best
mulig tilbake til en ny rusfri hverdag.
Det er på foranstående bakgrunn forslagsstillerne mener
staten bør gi rom for å bidra i finansieringen
av det som har vært en helt nødvendig utbygging
ved skolen. Siden problemstillingen er av en slik karakter, ønsker
forslagsstillerne at Stortinget anmoder Regjeringen om å fremme
forslagene om finansieringen i Revidert nasjonalbudsjett.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig finansiering
av utbygging ved Hopen videregående skole etter søknad,
begrenset oppad til 3,6 mill. kroner, i Revidert nasjonalbudsjett
for 2006.
16. mars 2006