Til Stortinget
Norge er en av verdens fremste energinasjoner. I europeisk sammenheng
fremstår Norge som en internasjonal stormakt. Total energiproduksjon
i Norge er nesten 3 000 TWH, hvor hovedvekten er olje-
og gassutvinning på henholdsvis ca. 1 650 og 950
TWH. Vannkraften tilsvarer ca. 120 TWH. Av denne energimengden bruker
Norge bare ca. 10 pst. selv, resten eksporteres. Ressursmessig står
Norge for ca. 30 pst. av vannkraften, 45 pst. av naturgassen og
75 pst. av oljereservene i Vest-Europa.
Energiressursene har gitt Norge stor verdiskaping, sysselsetting
og velstand. I tillegg har vi utviklet næringsklynger
innen petroleumssektoren, og vannkraft som er blant de ledende i
verden på teknologi og FoU. Norsk industri har benyttet
trygg, miljøvennlig og rimelig tilgang på strøm
til å utvikle en stor og slagkraftig prosessindustri, som
foredler miljøvennlig vannkraft til varer som omsettes
på verdensmarkedet. Mye vannkraft har gitt lave strømpriser
og høy forsyningssikkerhet til husholdninger.
De siste 10-15 årene har situasjonen endret seg betydelig.
Mens Norge har fortsatt den positive utviklingen som en internasjonal
energieksportør, så blir den innenlandske strømforsyningen
stadig mer presset. De siste 10-15 årene har kraftforbruket økt ca.
4 ganger mer enn utbyggingen av ny kraftproduksjon. Fra å være
et land med overskudd av elektrisk kraft, har Norge i dag et underskudd
i innenlandsk kraftforsyning.
Denne situasjonen har ikke skapt noen kraftkrise foreløpig
pga. muligheten til å utveksle strøm med utlandet,
men usikkerheten øker stadig. Den norske vannkraften står
for ca. 99 pst. av kraftproduksjonen i Norge. Den er miljøvennlig
og effektiv, men variasjonen i nedbør skaper store utfordringer
for Statnett SF og Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). I
det siste tiåret har kraftproduksjonen variert fra under
100 TWH til over 140 TWH i en 12-månedersperiode. Dette
skaper uforutsigbarhet og sårbarhet, og utsetter husholdninger
og næringslivet for uholdbare situasjoner både
prismessig, og ut fra forsyningssikkerhet. "Krisevinteren" 2002/2003
var et godt eksempel på den situasjonen som kan oppstå over
en lengre periode når nedbøren svikter i forhold
til forventningene, og vannmagasinene plutselig tømmes raskere
enn antatt.
Det har ikke manglet på advarsler om den negative utviklingen
på kraftbalansen. Både Statnett SF og NVE har
en rekke ganger de siste årene uttrykt bekymring over situasjonen.
Likevel har stortingsflertallet unnlatt å ta nødvendige
grep som kan sikre en bedre balanse mellom kraftproduksjon og forbruk. Det
har riktignok vært en rekke ønsker om støtteordninger
for ulike ENØK-tiltak, men utfordringen har vært
at disse tiltakene ikke gir tilstrekkelig volum og til en akseptabel
pris. Samtidig har det manglet en overordnet plan for kraftforsyningen.
Stortinget har derfor ikke trengt å forholde seg til realismen
i energipolitikken i form av tidshorisonter for endringer i forbruk
og produksjon, kostnader og teknologiske muligheter.
I Stortinget har Fremskrittspartiet en rekke ganger fremmet forslag
om tiltaksplan for bygging av gasskraftverk, økt vannkraftproduksjon
og virkemidler for å styrke kraftforsyningen. I perioden
2002-2003 fremmet Fremskrittspartiet et 30-talls store og små forslag
for å bedre energibalansen, deriblant Dokument nr. 8:69
(2002-2003), Dokument nr. 8:70 (2002-2003), og Dokument nr. 8:71
(2002-2003). I Innst. S. nr. 159 (2003-2004) om utbygging av Ormen
Lange-feltet var Fremskrittspartiet det eneste partiet som omtalte
den vanskelige kraftsituasjonen i regionen, med tanke på at
man måtte bygge ut mer kraft for å møte økningen
i kraftforbruket. Sosialistisk Venstreparti omtalte kraftsituasjonen
meget kort, med en underliggende bekymring for at det kunne bli bygget
gasskraftverk i regionen. De øvrige partier nevnte ikke
kraftsituasjonen. Det illustrerer mye av energipolitikken som har
vært ført. Man har, eller i alle fall burde ha
visst om den negative utviklingen, men manglende politisk handlekraft
har medført at nødvendige tiltak ikke har blitt
gjennomført.
I stedet for å fremskynde kraftutbygging har kraftprosjekter
blitt redusert eller stoppet. Et nylig eksempel på det
er Sauda-utbyggingen, som kunne gitt over 1 TWH miljøvennlig,
fornybar kraft. Stortinget vedtok å halvere prosjektet,
mot Fremskrittspartiets stemmer. Den rødgrønne
regjeringen skal verne Vefsna, slik at prosjektet "Muligheter Helgeland"
blir skrinlagt. Prosjektet ville gitt 1,5 TWH ny miljøvennlig
og fornybar kraft, uten særlige naturinngrep, og har vært ønsket
i lokalsamfunnene.
Enkelte partier har påstått at man ikke har
virkemidler til å fremskynde vannkraft, småkraft
eller gasskraftprosjekter. Det er et uholdbart argument, all den
tid man har sjenerøse støtteordninger for vindkraftprosjekter.
Dette er vel og bra for vindkraft, men langt ifra god nok energipolitikk
til å redde kraftsituasjonen i Norge.
Midt-Norge blir første region som opplever direkte konsekvenser
av en passiv energipolitikk. I løpet av de neste få årene
ferdigstilles tre industrieventyr. Ormen Lange, Hydro Sunndal og
Hustadmarmor i Fræna er industriprosjekter som alle gleder
seg over. Samtidig vil de medføre en kraftig økning
i kraftforbruket i regionen. Midt-Norge vil i løpet av
få år ha en underdekning i kraftbalansen på 9
TWH i et normalår. Av dette kan de dekke inn ca. 5 TWH
dersom de "importerer" strøm fra omkringliggende regioner 24
timer i døgnet, 365 dager i året. Da mangler det
likevel 4 TWH. Dersom regionen i tillegg blir offer for et tørrår,
stiger underskuddet med ytterligere 3 TWH. Både Statnett
SF og NVE har følgelig varslet kraftkrise i regionen fra
2008/2009. Innbyggerne kan frykte en strømpris
som ligger opptil 4 ganger landsgjennomsnittet. Det er selvsagt
uakseptabelt, men likevel en nødvendig konsekvens for å begrense
forbruket tilstrekkelig til at det er balanse mellom tilbud og etterspørsel.
Alternativet til høye priser er at myndighetene foretar
kontrollert utkobling av områder og næringsliv.
Dette til tross, Regjeringen har ingen konkrete tiltak som kan
utbedre situasjonen. De gasskraftprosjektene som dukker opp, møter
krav om CO2-rensing fra dag 1. Et slikt krav vil i alle fall ikke
fremskynde bygging av gasskraftverk. Småkraft-, bioenergi-
og vindkraftprosjekt legges på is etter at ordningen med
grønne sertifikater ble skrinlagt. Bruk av naturgass i
husholdningene og næringslivet blir vurdert avgiftsbelagt.
Regjeringen har ingen tiltak for å fremskynde gassrør
til Skogn, og unnlater også å ta myndighetsansvar
for gassinfrastruktur til Grenland.
Det er jo helt unødvendig at Norge skal rammes av en
kraftkrise. Vi eksporterer bortimot 99 pst. av norsk naturgass til
utlandet. Vi har derfor tilgang til råstoff for gasskraftverk,
og vi har kunnskap til å bygge gasskraftverk med de samme
miljøkrav som i Europa. Vi har fortsatt betydelig kompetanse
på vannkraft, men den forvitrer dessverre litt etter litt, etter
manglende innsats på området over flere år.
Potensialet i småkraft er på ca. 24 TWH, mens
man kan få 10 TWH gjennom utvidelse og opprusting av eksisterende
vannkraftverk. Det er stort potensial for vindkraft. Stortingets
målsetting om 3 TWH vindkraft kan derimot nås
med de prosjekter som allerede er konsesjonsbehandlet og klare til å bygges
ut. Også innen bioenergi, solceller, bølgekraft
og ENØK-tiltak som lavenergihus, finnes det et stort potensial spesielt
på lang sikt. Norge har derfor alle forutsetninger for å ha
en sikker kraftforsyning til husholdninger og industri, og til relativt
rimelige og forutsigbare priser. Men det fordrer at myndighetene
har gode rammevilkår som legger til rette for økt
kraftproduksjon. Derfor er det på høy tid at Norge
får en energipolitisk handlingsplan som kan anskueliggjøre kort-
og langsiktig kraftbehov og produksjonspotensial. Vi må bort
fra en kortsiktig politikk hvor drømmen om morgendagens
teknologier gjør at man ikke bygger ut kraftproduksjon
med dagens teknologier. Man skal selvsagt være offensive
om fremtidige teknologier, men man må samtidig akseptere
at dagens kraftbehov møtes med dagens teknologier. Det
har stortingsflertallet ikke vært villig til de siste 10 årene, og
resultatet av en slik politikk opplever vi nå i Midt-Norge.
Norsk energipolitikk ser ut til å være preget
av en miljøtanke hvor den beste miljøpolitikk
er ikke å bygge ut kraftproduksjonen. Men så lenge
man forbruker strøm i Norge, så må denne
strømmen også produseres. Da er alternativene å produsere
den i Norge eller produsere den i utlandet. Det er ingen grunn til å tro
at utenlandsk produsert strøm er mer miljøvennlig
enn norsk vann-, vind- og gasskraft.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme en energipolitisk handlingsplan
som sikrer kraftforsyningen på kort og lang sikt i alle
deler av Norge.
16. mars 2006