Til Stortinget
For å legge til rette for en mer miljøvennlig
bilpark, reduksjon av nasjonale klimagassutslipp og næringsutvikling
i distriktene, mener forslagsstillerne det er nødvendig å frita
bioetanol (biobensin) til drivstofformål fra CO2-avgift,
bensinavgift og alkoholavgift.
I forbindelse med behandling av Budsjett-innst. S. nr. 13 (2005-2006),
vedtok Stortinget å be Regjeringen prioritere arbeidet
med et introduksjonsprogram for bruk av biodrivstoff i tråd
med EU-direktiv 2003/30/EF. Regjeringen Bondevik
II varslet like før sin avgang en vedtatt målsetting
om at omsetning og/eller innblanding av biodrivstoff
i bensin og diesel skal utgjøre minst to prosent i Norge
i løpet av 2007, og at denne andelen skal økes
til fire prosent innen utgangen av 2010.
Allerede så tidlig som i forbindelse med behandlingen
av Budsjett-innst. S. nr. 1 (1999-2000), ble det innført
fritak for CO2-avgift og autodieselavgift for biodiesel. Disse fritakene
har gjort biodiesel konkurransedyktig i drivstoffmarkedet. Som en
følge av dette har en rekke småbedrifter igangsatt
produksjon av biodiesel fra blant annet avfallsprodukter fra næringsmiddel-
og fiskeforedlingsindustrien og planteoljer. Produksjon av biodiesel
og bioetanol fra trevirke er av Norske Skog mfl. lansert som en
mulig videre drift ved nedlagte Union fabrikker i Skien. Ifølge St.prp.
nr. 1 (2004-2005) kan man ved å utnytte dagens potensial
for biodrivstoff utløse over tusen nye arbeidsplasser,
mens mulighetene på lang sikt er større. Flere
bedrifter og privatpersoner benytter i dag norskprodusert biodiesel
i sine kjøretøy.
Bioetanol representerer, sammen med biodiesel, et av de enkleste
tekniske tiltakene som på kort sikt kan redusere utslippene
fra vegtrafikken og samtidig stimulere til landbasert næringsutvikling.
Dagens bransjestandarder tillater innblanding av opptil 5 volumprosent
etanol i bensin for bruk i ordinære kjøretøy.
Moderne etanolkjøretøy kan i dag benytte en blanding
av etanol og bensin med etanolnivå på opptil 85
volumprosent. I Sverige omsettes dette produktet kommersielt under
navnet E85 på bakgrunn av avgiftsfritak. Etanolkjøretøy
kan benytte både bensin og E85 om hverandre, og er således
ikke avhengige av en vel utbygget infrastruktur for etanolholdig
drivstoff. Disse kjøretøyene er kommersielt tilgjengelige i
markeder som tilbyr E85 og leveres av blant annet Ford, Saab og
Volvo. Barrierer knyttet til tilgjengelighet på teknologi
og utbygging av infrastruktur må derfor sees på som
lave, noe som taler for at bioetanol kan tas i bruk som drivstoff
i vegtrafikken dersom konkurranseflaten mot bensin og diesel styrkes
gjennom avgiftsfritak.
Biodrivstoff (biodiesel og bioetanol) er produsert fra biologisk
materiale og er derfor en CO2-nøytral energibærer.
Biodrivstoff frigjør riktignok CO2 ved forbrenning, men
en nær tilsvarende mengde CO2 er allerede tatt opp fra
atmosfæren gjennom tilveksten av det biologiske materialet
drivstoffet er produsert av.
Norge ser ut til å være i en svak posisjon
med hensyn til å møte forpliktelsene i Kyoto-protokollen.
I henhold til Statens forurensningstilsyns (SFT) tiltaksanalyse
for klimagassutslipp for 2010 og 2020 er det forventet sterk vekst
i de norske utslippene. Uten nye tiltak og virkemidler vil utslippene
fram til 2010 forventes å ligge 11 millioner CO2-ekvivalenter
over 1990-nivået, mens de i 2020 forventes å være
nær 19 millioner tonn over 1990-nivået. Denne
framskrivingen forutsetter gjennomføring av alle vedtatte
og implementerte virkemidler til nå. Det er derfor behov for
ytterligere tiltak som på kort sikt kan redusere klimagassutslippene. Økt
bruk av bioetanol er pekt på av SFT som et tiltak som vil
redusere utslippene fra vegtrafikken i Norge.
Forslagsstillerne viser til at det er innført avgiftsfritak
for CO2-avgift og autodieselavgift for biodiesel, mens det ikke
er innført avgiftsfritak for CO2-avgift og bensinavgift
for bioetanol. Samtidig belegges bioetanol til drivstofformål
under gitte forutsetninger med alkoholavgift. Forslagsstillerne
mener denne forskjellsbehandlingen av bioetanol til drivstofformål
er uheldig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å frita bioetanol til drivstofformål fra CO2-avgift, bensinavgift og alkoholavgift senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2007.
29. mars 2006