Til Stortinget
Lærerne er satt til å forvalte Norges viktigste
ressurs. Det er av avgjørende betydning for den videre utviklingen
av kunnskapssamfunnet at lærerne er kompetente, kunnskapsrike
og motiverte for denne oppgaven. Lærerens faglige, didaktiske
og pedagogiske kompetanse er svært viktig for elevenes
læringsutbytte, og er i stor grad preget av å være
en dynamisk størrelse. I vårt moderne samfunn
er det et stadig økende behov for kontinuerlig å oppdatere
seg i forhold til sitt eget fagfelt, og lærere som yrkesgruppe
er intet unntak. I samfunnsutviklingen endrer yrkene seg som fagene
gjør det. Forslagsstillerne vil derfor påpeke
at det er nødvendig for lærere i grunn- og videregående
skole å ha mulighet til systematisk å både
fornye og komplettere sin fag- og yrkeskompetanse.
Undersøkelser viser dessverre at lærere i liten grad
får det nødvendige påfyllet av kompetanse
i løpet av sin yrkeskarriere. Spesielt prekær
er situasjonen innen realfagene. I den internasjonale undersøkelsen
TIMSS fremgår det blant annet at
a) færre lærere har
fordypning i matematikk eller matematikkdidaktikk i Norge enn i
land det er naturlig å sammenligne seg med, og
b) prosentandelen norske matematikklærere på 8. trinn
som deltar i etter- og videreutdanning i faget, gjennomgående
ligger lavere enn i land det er naturlig å sammenligne
seg med.
Forslagsstillerne vil påpeke at det er sannsynlig at en
slik tendens også gjør seg gjeldende i flere fag.
I en undersøkelse Norsk Respons AS nylig har utført blant
medlemmene i Utdanningsforbundet, fremgår det at de fleste
som har fått etterutdanning i forbindelse med "Kunnskapsløftet",
har fått det i generelle emner, og at kun 22 pst. av lærerne
i grunnskolen og 15 pst. av lærerne i videregående
skole har fått etterutdanning i fagene sine.
I St.meld. nr. 30 (2003-2004) ble det referert til en undersøkelse
av kompetansen i grunnskolen som viste at et flertall av lærerne
i grunnskolen ikke hadde deltatt i etterutdanning knyttet til Reform
97 i de fagene de underviste i, og at etterutdanningen for de fleste
som deltok, som regel var fra en til tre dager. Undersøkelsen
viste likevel at nesten alle lærere deltok i kortere etterutdanningsopplegg
på ett eller flere områder. Samtidig viser forskning
at korte kurs som ikke settes inn i en sammenheng på den
enkelte skole, ofte har liten effekt på opplæringen.
Forslagsstillerne ser nødvendigheten av å ha
en systematisk ordning som ivaretar det faglige aspektet ved etter-
og videreutdanning, samtidig som man gir lærerne tid nok
til å gjennomføre et slikt opplegg. Forslagsstillerne ønsker
derfor at det innføres et kompetanseår for lærere.
Denne ordningen innebærer at lærere etter et visst
antall år - for eksempel syv år - kan få permisjon
inntil ett år med full eller delvis lønn for å ta
relevant videreutdannelse eller praktisere i annet relevant arbeid.
En slik modell bygger på ordningen for vitenskapelig ansatte,
som gir disse rett til ett års forskningstermin etter seks års
tjeneste, eller et halvt års forskningstermin etter tre års
tjeneste.
Forslagsstillerne vil understreke at innføringen av kompetanseår
bør skje gradvis, både ut fra at dette er et tiltak
som krever god forberedelse for å virke etter hensikten,
samt at man ikke ønsker utilsiktede konsekvenser i form
av for eksempel lærermangel. Det er samtidig nødvendig
med en finansiell opptrapping for å imøtekomme
de praktiske behovene ved innføringen av denne ordningen.
Forslagsstillerne mener at innføringen av kompetanseår
blant annet vil bidra til å øke lærernes
kompetanse, bidra til at kontakten mellom skole og øvrige deler
av samfunnet forsterkes, og sikre at lærerne får den
motivasjon og kunnskap som det kreves for å være
lærer i dagens samfunn. Samtidig kan tiltaket bidra til
at det blir enda mer attraktivt å være lærer, noe
som er nødvendig i forbindelse med ytterligere rekruttering
til yrket. I tillegg kan ordningen føre til at lærere
generelt står lenger i arbeid, noe som vil være
nødvendig for å avhjelpe den prekære
lærermangelen de kommende årene.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme en plan for innfasing av et
kompetanseår for lærere i grunn- og videregående
skole.
27. april 2006