Til Stortinget
I de senere år er samfunnssikkerhet og terrorbekjempelse
blitt en voksende del av myndighetenes beredskapsarbeid. Stortinget
har behandlet flere saker som St.meld. nr. 17 (2001-2002) Veien
til et mindre sårbart samfunn, jf. Innst. S. nr. 9 (2002-2003), Ot.prp.
nr. 61 (2001-2002), Innst. O. nr. 70 (2001-2002) Lov om endringer
i straffeloven og straffeprosessloven mv. (lovtiltak mot terrorisme
- gjennomføring av FN-konvensjonen 9. desember
1999 om bekjempelse av finansiering av terrorisme og FNs sikkerhetsråds
resolusjon 1373 28. september 2001), St.prp. nr. 56 (2001-2002)
Innst. S. nr. 186 (2001-2002) Samtykke til ratifikasjon av den internasjonale konvensjon
av 9. desember 1999 om bekjempelse av finansiering av terrorisme.
I media har det flere ganger vært reist spørsmål også om
myndighetspersoners sikkerhet etter en vekst i truende brev, oppringninger
og e-poster, og Politiets sikkerhetstjeneste (PST) har foretatt
vurderinger av ulike personers sikkerhet og det har vært satt
i verk ulike tiltak også for andre personer enn landets
statsminister. Det er regjeringen og Justisdepartementet som styrer
PSTs virksomhet og fører kontroll med at det er en forsvarlig
sikkerhetsberedskap, og at det eksisterer et tilstrekkelig, forsvarlig
organisert sikkerhetsarbeid basert på en forsvarlig kvantitet og
kvalitet i både planlegging, utstyrsanskaffelser og operativ
kapasitet. Da mye av dette arbeid, organisasjon, struktur og kapasitet
er omfattet av en høy sikkerhetsgradering, er Stortingets
vanlige kontroll og overoppsyn, samt godkjennelse av planer, utstyrsanskaffelser
og budsjetter meget begrenset. Det medfører også at
regjeringen ikke kan skaffe seg den vanlige trygghet som stortingsbehandling
og stortingsgodkjenning av budsjetter og planer vil gi, fordi de nødvendige
detaljer ikke vil være kjent for eller gjenstand for stortingsbehandling.
Regjeringen mangler også et forum for muntlig og formell
drøftelse med Stortinget før viktige beslutninger
blir tatt.
Når det gjelder handelsmessige, sikkerhetspolitiske
og utenrikspolitiske saker, samt EØS-spørsmål, har
Stortinget egne organer i form av den utvidede utenrikskomité og
EØS-utvalget.
Forslagsstillerne mener at det nå er oppstått
et klart behov for en sikkerhetskomité i Stortinget som kan
motta informasjoner om beredskapsplaner, budsjettoversikter og detaljplaner
for den operative tjeneste, og fastlegge de prinsipper og retningslinjer som
skal legges til grunn for sikkerhetsvurderinger og tiltak overfor
myndighetsorganer og personer. En sikkerhetskomité vil
også kunne være et konsultasjonsorgan av mer formell
karakter for regjeringen, samtidig som komiteen kan utøve
den normale kontroll med at regjeringens arbeid på det
indre sikkerhetsområdet er organisert på en forsvarlig
måte.
Det foreslås derfor en ny § 13 b
i Stortingets forretningsorden som oppretter en sikkerhetskomité i Stortinget
etter mønster av den utvidede utenrikskomité og
EØS-utvalget. En slik komité som skal behandle
sikkerhetsgraderte opplysninger kan ikke være for stor,
men må samtidig bestå av de viktigste personer
i Stortinget, samt noen med komitékompetanse på områder
som omfattes av sikkerhetsarbeidet. Det foreslås derfor
at komiteen settes sammen av Stortingets president og visepresident,
de parlamentariske ledere, leder og nestledere i justiskomiteen
og leder og nestledere i forsvarskomiteen. Det foreslås også at
komiteen kan motta informasjoner fra embetspersoner som politidirektør,
sjef for PST, direktør for Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap og andre komiteen ønsker å motta
informasjon fra og muligheten for å stille spørsmål
til, i tillegg til at medlemmer av regjeringen og dens embetsverk kan
møte.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Ny § 13 b i Stortingets forretningsorden skal lyde:
I tillegg til de komiteer som er omtalt i § 10 oppnevnes også en sikkerhetskomité. Sikkerhetskomiteen har til oppgave å drøfte med regjeringen viktige spørsmål om landets indre sikkerhet og antiterrorarbeidet, beredskapsplaner, samt de operative sikkerhetstiltak overfor etater, direktorater, departementer, institusjoner og myndighetspersoner. Slik drøftelse bør finne sted før viktige beslutninger fattes. Sikkerhetskomiteen skal følge de tiltak som blir gjort på det interne sikkerhets- og antiterrorområdet i henhold til gitte fullmakter og bevilgninger og føre kontroll med regjeringens myndighetsutøvelse på dette området.
Sikkerhetskomiteen består av Stortingets president som leder og visepresident som nestleder, partienes gruppeledere med nestledere som varamenn, samt justis- og forsvarskomiteens ledertrio.
Lederen kaller sammen komiteen når vedkommende mener det er nødvendig, eller når statsminister, justisminister eller en tredjedel av komitémedlemmene anmoder om det.
Forhandlingene i sikkerhetskomiteen skal holdes hemmelige, hvis intet annet uttrykkelig bestemmes. Det samme gjelder for fellesmøter denne komité har med andre komiteer. Også innkallingen til komitémøter skal være hemmelig.
Sikkerhetskomiteen kan også la embetspersoner møte for å gi informasjon og svare på spørsmål, sammen med medlemmer av regjeringen.
8. juni 2006