Til Stortinget
Hviterussland grenser til EØS-området og inngår dermed
i Norges nærområder i Europa. I et kontinent som
har valgt demokrati, er Hviterussland et tragisk unntak: Landets
autoritære regime har klare kommunistiske trekk og styres
ved hjelp av mektige sikkerhetsstyrker, undertrykking og propaganda.
Presidentvalget i Hviterussland 19. mars 2006 og den forutgående
valgkampen ble klart underkjent av bl.a. EU, OSSE og USA.
Etter valget fremstår diktaturet i Hviterussland dessverre
som styrket, mens den demokratiske opposisjonen og det sivile samfunn
er tydelig svekket: Demonstrasjoner mot valgfusket ble møtt
med massearrestasjoner og frarøvelse av studieplasser;
opposisjonslederen Aleksandr Milinkevitsj ble fengslet; den aller
siste opposisjonsavisen ble stengt etter lang tids trakassering;
og den hviterussiske Helsingforskomiteen, den siste tillatte menneskerettighetsorganisasjonen
i landet, er truet med tvangsnedleggelse. Dette bør få konsekvenser
for regimet.
De sterkt forverrede kårene for opposisjonen og det
sivile samfunn i Hviterussland må møtes med direkte økonomisk
og politisk støtte. Norge har i en årrekke fremhevet
demokrati i sin utenrikspolitikk, og kan ikke leve med så grove
brudd på menneskerettighetene og demokratiske standarder.
I merknadene til Revidert nasjonalbudsjett for 2006 går
Høyre i første omgang inn for å sette
av 5 mill. kroner til tiltak rettet spesielt mot Hviterussland.
Regjeringen har også omtalt Hviterussland i sitt forslag.
Det faktum at bistand til Hviterussland siden desember 2005 kvalifiserer
som ODA-midler (official development assistants), øker
mulighetene for opptrapping av slik bistand.
I tillegg til økte bevilgninger til det sivile samfunn og
opposisjonen, kreves en bred politisk strategi fra Regjeringen for
påvirkning av situasjonen i Hviterussland. Dette bør
skje både bilateralt og i multilaterale fora. Forslagsstillerne
merker seg at Regjeringen allerede har sendt ut pressmeldinger om
Hviterussland, møtt opposisjonsleder Milinkevitsj i Oslo,
og sluttet seg til EUs utvidede innreiseforbud mot president Lukasjenko
og hans regime. Det politiske fundamentet for en hviterusslandsstrategi
bør derfor være til stede.
Opposisjonspartier og uavhengige organisasjoner i Hviterussland
har mistet tilgangen til kontorer og forsamlingslokaler de siste årene.
Den økte demokratiske mobiliseringen har samtidig skapt
et stort behov for møteplasser for alle demokratiforkjempere
og alminnelige informasjonssøkende, både dem som
representerer politiske partier, frivillige organisasjoner, ungdomsaktivister
og andre. Slike møteplasser vil kunne brukes til planleggings-
og informasjonsmøter, informasjonsspredning og yting av
bistand til ofre for politiske represalier og deres slektninger.
Det er også behov for bemanning og utstyr.
Regimets monopol på lovlige informasjonskanaler skaper
også et økt behov for andre kommunikasjonsformer
mellom opposisjonen og befolkningen: Formidling av nyheter, arrangementer
og alternativ politikk kan skje ved bruk av buttons, t-skjorter,
sms-aksjoner osv., men også over Internett.
Ofre for regimets politiske forfølgelse har behov for
beskyttelse. Dette gjelder både arresterte og fengslede
med behov for rettshjelp og mat, men også de som av politiske årsaker
mister jobb eller studieplass. De to kategoriene overlapper bare
delvis. Alternative studieplasser bør søkes i
utlandet, også i Norge. I tillegg er det behov for minimumsstøtte (f.eks.
til legehjelp) til dem som har mistet dette gjennom tap av arbeidsplassen.
Alternativ kultur har også vanskelige kår i
Hviterussland, noe som berører hele det sivile samfunn
i landet. President Lukasjenko har for eksempel svartelistet flere
populære rockegrupper som kritiserer regimet gjennom musikk.
Svartelistingen betyr at artistene ikke får utgitt sin
musikk eller holdt konserter på vanlige konsertlokaler.
Tidligere erfaring har vist at undergrunnskonserter og alternativ
utgivelse av cd-er har vært svært effektive virkemidler.
Selv om protestene før og etter presidentvalget var
størst i Minsk, er det behov for å styrke opposisjonen
og det sivile samfunnet i alle deler av Hviterussland. Uavhengig
regional presse spiller en nøkkelrolle her, men har vanskelige
kår på grunn av bortfall av annonser etter press
fra regimet, og utestenging fra monopoliserte trykke- og distribusjonsavtaler
som kun statsautorisert presse har. Som et resultat av dette er
trykking og distribusjon av regionale aviser blitt svært
dyrt. Aktuelle støtteformer kan være bidrag til
trykking i utlandet eller gjennom innkjøp av mindre trykkerienheter,
i praksis skrivere og kopimaskiner med mulighet for bruk av avispapirkvalitet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen øke ressursene til opposisjonen
og det sivile samfunn i Hviterussland, og utarbeide en bred strategi
for demokratistøtte til det sivile samfunn og opposisjonen
i Hviterussland. En slik strategi bør legge stor vekt på møteplasser,
informasjonsspredning, beskyttelse og assistanse til ofre, alternativ
kultur, og støtte til regional presse.
15. juni 2006