Til Stortinget
Det har vært en sterk økning i antall uføretrygdede
over en årrekke, fra nærmere 250 000
i 1997 til over 315 000 i 2005. Denne utviklingen er svært
bekymringsfull og stiller krav til utprøving av nye virkemidler
for å stanse den langvarige veksten i antall uføretrygdede.
Det er uverdig at flere og flere settes på sidelinjen. Forslagsstillerne ønsker
et arbeidsliv der alle får muligheten til å bidra,
og der de som faller utenfor får en ny sjanse. Å gi
mennesker en ny sjanse bør være en minst like
grunnleggende plikt for det offentlige i det norske velferdssamfunnet,
som tilbøyeligheten til å møte mennesker
med tilbud om trygd.
Det er vel kjent at jo lenger man er borte fra jobb, desto vanskeligere
er det å komme tilbake igjen. Tall fra trygdeetaten viser
at bare 17 prosent av de som har vært sykmeldt ett helt år,
går tilbake til jobb. Har en vært sykmeldt i mer
enn 8-12 uker, er det bare 50 prosents sjanse for at en kommer tilbake
til sin nåværende jobb.
Manglende kontakt med arbeidslivet er en av de aller viktigste årsakene
til fattigdom, jf. bl.a. rapporten "veier inn og ut av fattigdom"
(Statistisk sentralbyrå (SSB) 2005). Dessuten vil tap av
tilknytning til arbeidslivet føre til at man mister den
viktigste kilden til faglig og personlig utvikling. For mange er
arbeidsplassen den viktigste arenaen for å møte
venner og utvikle nettverk og fellesskap.
I vurdering og tilståelse av uførepensjon er
legene en svært viktig premissleverandør for trygdeetaten. Det
skal foreligge en legeerklæring i uføresaker.
Men vurderingene av arbeids-/inntektsevne involverer også i
særlig stor grad kunnskap som strekker seg utover den medisinske
kompetanse.
Legenes avgjørende rolle ved vurdering av uførhet
kan lett føre til feilaktige erklæringer. Undersøkelser
viser at legenes verdi- og moraloppfatning er med og preger skjønnsvurderingene
ved krav om uførepensjon. En del leger vurderer uførepensjon
ut fra en personlig mening om hva som er "pasientens beste" og dette
preger vurderingene i legeerklæringene deres.
Dersom legeerklæringer ved krav om uførepensjon
blir styrt av legens personlige verdi- og moralsyn, fremstår
de som vilkårlige og kommer i konflikt med prinsippet om
likebehandling og rettstrygghet. En slik legerolle er prinsipielt
problematisk. Så lenge et vilkår for tidsbegrenset
uførestønad og uførepensjon er at arbeids-
eller inntektsevnen skal være varig nedsatt på grunn
av sykdom, skade eller lyte, vil legens vurdering være
sentral. Det er grunn til å avklare hvilken rolle legen
skal ha som portvokter i forhold til trygdeytelser, og om rollen
som behandlende lege er forenlig med rollen som portvokter, eventuelt
om denne rollen skal gis til andre leger.
Mye tyder på at behandlende lege er "for nær"
pasienten til å foreta en nøytral vurdering, og
det er usikkert om kvaliteten på dokumentasjonen er god nok.
Samtidig vil den behandlende legen kjenne pasienten best og være
best informert om pasientens medisinske problemer. Et av målene
med fastlegereformen var å gi pasientene en fast legekontakt
som kunne følge pasienten over tid, og dermed få et
mer inngående kjennskap til den enkelte pasient. Behandlende
leges uttalelse vil derfor alltid være viktig.
En uavhengig leges vurdering av pasienten kan fungere som en
kontrollinstans i forhold til om de medisinske kriteriene er oppfylt
ved søknad om uførepensjon. I en del andre land
har man egne trygdeleger som foretar vurdering av behovet for uførepensjon,
og dette er et alternativ som bør vurderes innført også i
Norge.
Det er satt i gang forsøk i enkelte fylker med alternative
modeller for vurdering av søkernes funksjonsevne og medisinske
forhold i uføresaker. Målet er å sikre
større nøytralitet og få en "second opinion".
En alternativ modell er at alle som søker tidsbegrenset
uførestønad/uførepensjon henvises
til spesialist innenfor det aktuelle medisinske fagfeltet, - med mindre
det er helt åpenbart at vedkommende fyller vilkårene
for uførepensjon. Dermed vil vurderingen bli foretatt av
lege med spesiell kompetanse på området.
En annen alternativ modell er at alle søkere skal henvises
til rådgivende lege som innkaller søkerne til samtale.
Dersom rådgivende lege finner at saken ikke er tilstrekkelig
medisinsk belyst, tar vedkommende initiativ til at ytterligere opplysninger
blir innhentet fra behandlende lege eller fra spesialist.
Man bør også vurdere om det bør innføres
tverrfaglige team som skal vurdere arbeidsevnen før søknad
om uførepensjon vurderes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2007, fremme forslag om alternative modeller for vurdering av søkernes funksjonsevne og medisinske forhold i uføresaker, herunder bruk av rådgivende leger og legespesialister.
15. juni 2006