Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Peter Skovholt Gitmark, Olemic Thommessen, Trond Helleland, André Oktay Dahl og Martin Engeset om å innskrenke de statlige begrensningene for salgstid for øl og annen alkoholholdig drikk mv. i butikk

Innhold

Til Stortinget

Salgstid for øl i Norge er regulert gjennom alkoholloven § 3-7. Butikkenes åpningstider er regulert gjennom lov om helligdager og helligdagsfred. Forskjellen mellom disse skaper problemer, forvirring og irritasjon.

For butikker gjelder ingen regulering av åpningstider på hverdager, mens det som hovedregel er stengt på søndager. Salg av alkoholholdig drikk i butikk er derimot regulert til tidspunktet mellom kl. 0800 til kl. 1800. Kommunene kan utvide salgstiden lokalt til kl. 2000 eller innskrenke den ytterligere om de ønsker det. På dager før søndag og helligdager må ølsalget mv. stoppe kl. 1500.

Generelt sett er salgstiden for øl og annen alkoholholdig drikk mellom 2,5 og 4,7 volumprosent alkohol langt mer restriktiv enn åpningstidene for butikkene. Dette gjelder imidlertid ikke i alle tilfeller. Etter alkoholloven kan f.eks. salg av alkoholholdig drikk på jul-, påske- og pinseaften foregå fram til kl. 1800, mens etter åpningstidsbestemmelsene (jf. lov om helligdager og helligdagsfred § 5 første ledd) må butikkene stenge kl. 1600.

For butikkene medfører forskjellen i åpningstider og salgstider for øl og annen alkoholholdig drikk ekstra kostnader i form av installering av stengsler og gardiner for å stoppe tilgangen til øl mv. i en åpen butikk. I tillegg oppstår mange situasjoner og diskusjoner med kunder med salgstid som tema.

Internasjonal forskning viser at norsk alkoholpolitikk har vært effektiv i forhold til å begrense totalkonsumet og dermed skadevirkningene knyttet til alkoholbruk. I europeisk sammenheng ligger Norge svært lavt også etter at det er gjort anslag over uregistrert forbruk. Kunnskapsoppsummeringer viser at Norge bruker de virkemidlene som er effektive i forhold til å redusere alkoholforbruket og dermed skadene. Hensynet til å begrense skadevirkningene av alkoholbruk må avveies mot forbrukerpolitiske hensyn, herunder hensynet til å sikre ordninger som har legitimitet i befolkningen. En harmonisering av utsalgstidene for øl og butikkenes åpningstid vil fremstå som logisk for forbrukerne, samtidig som dette kan bidra til større oppslutning om norsk alkoholpolitikk generelt.

Forslagsstillerne finner det naturlig at kommunene selv kan bestemme salgstidene for øl og annen alkoholholdig drikk på hverdager. Salg av øl mv. kan da følge åpningstidene for butikkene, eller kommuner kan velge å begrense salgstiden, for å tilpasse dem til lokale forhold. Det vil gi kommunene økt lokalt selvstyre. Forslaget vil også gi et generelt forbud mot salg av øl mv. i butikk på søndager og helligdager.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen sørge for at det blir overensstemmelse mellom de statlige begrensningene for utsalgstider for øl og annen alkoholholdig drikk med volumprosent mellom 2,5 og 4,7, og generelle åpningstider for butikker i Norge på hverdager.

16. juni 2006