Til Stortinget
Regjeringen Bondevik II sendte den 7. juli 2005 ut på offentlig
høring en vurdering av selvstendig næringsdrivendes
trygderettigheter ved svangerskap, fødsel og omsorg for
små barn, med frist for uttalelser til høringsnotatet
innen 6. oktober 2005.
I høringsnotatet drøftes hvilken betydning
en styrking av regelverket kan ha for rekruttering av kvinnelige
selvstendig næringsdrivende, hvorvidt en frivillig tilleggsforsikring
er egnet for ytelser ved svangerskap og fødsel/adopsjon
og forholdet mellom rettigheter og nivået på trygdeavgiften.
Høringsinstansene ble også invitert til å gi
sine synspunkter på om selvstendig næringsdrivende
bør gis rett til fødsels- og adopsjonspenger,
svangerskapspenger og pleiepenger/opplæringspenger
med 100 pst. dekning uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet.
En slik endring vil gi selvstendig næringsdrivende tilsvarende
rettigheter som arbeidstakere har i dag.
Høringsinstansene ble også invitert til å gi
synspunkter på om selvstendig næringsdrivende
bør gis rett til sykepenger fra første dag ved
graviditetsrelatert sykefravær og om selvstendig næringsdrivende skal
ha rett til omsorgspenger ut over 10 dager, som i dag er en rett
for arbeidstakere som er enslige forsørgere, foreldre med
mer enn to barn eller foreldre med kronisk syke barn.
I tillegg inviteres høringsinstansene til å gi
sitt syn på om en styrking av selvstendig næringsdrivendes rettigheter
bør følges av en oppjustering av trygdeavgiften
for samtlige personlig næringsdrivende.
Det overordnede mål med politikken knyttet til trygdeordninger
og næringsvirksomhet, bør være å sikre
like muligheter for alle. Forslagsstillerne mener at det er flere
gode grunner for å likestille trygderettighetene for selvstendig
næringsdrivende med de som gjelder for andre arbeidstakere.
Forslagsstillerne vil understreke at det anses som særlig
viktig for et lands utvikling og innovasjon at kvinner også kan
være aktive aktører hva angår gründervirksomhet.
Vi er et lite land og alle initiativ må stimuleres når
det gjelder å skape noe nytt, også de som initieres
av småbarnsmødre.
Bedrede trygderettigheter ved svangerskap, fødsel og
omsorg for små barn for selvstendig næringsdrivende
vil redusere risikoen det er ved å starte egen virksomhet.
Redusert risiko vil føre til at flere personer har anledning
til, eller våger å starte egen virksomhet. Når
flere bedrifter startes opp, vil det over tid bli skapt lønnsomme
fokuserte små og store bedrifter som ansetter tusenvis
av personer. Ideene til gründere som våger og
har anledning til å starte opp blir derved til arbeidsplasser
til mange, noe som igjen kan føre til nye ideer og nye
gründerbedrifter og arbeidsplasser.
Bedre vilkår for verdiskaping vil, ved siden av at nye
bedrifter blir etablert, også føre til at mange
eksisterende bedrifter vil ekspandere. Skatteinntektene fra bedriftene
og fra arbeidsplassene de skaper, vil igjen gjøre det mulig å trygge
og videreutvikle de offentlige tjenester. Det er derfor en direkte
sammenheng mellom gode rammevilkår for å starte
og ekspandere bedrifter og arbeidsplasser og det velferdsnivået
vi får i offentlig sektor.
Av likestillingspolitiske hensyn er det av betydning at vi har
en god ordning som gjør at kvinners risiko ved egen næringsvirksomhet
ikke er større enn mannens. Kun hvert fjerde enkeltpersonsforetak
er eid av en kvinne. I 2005 var det to ganger så mange menn
som kvinner som starter opp enkeltpersonsforetak og tre ganger så mange
menn som kvinner som startet opp ansvarlige selskap eller selskap
med delt ansvar.
Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivendes trygderettigheter
er i dag 65 pst. ved svangerskap, fødsel og omsorg for
små barn. For å få full godtgjørelse
i permisjonstiden i dag må selvstendig næringsdrivende
tegne egne forsikringer, forsikringer som er forholdsvis kostbare
og medfører en belastning som svekker rekrutteringen til
slik virksomhet. Dagens trygdeordninger knyttet til svangerskap
og fødsel for selvstendig næringsdrivende legger
derfor ikke til rette for en kombinasjon av småbarnsomsorg
og yrkesaktivitet, noe som spesielt reduserer kvinners incentiv
til å starte for seg selv.
Jordbrukere og fiskere har gjennom ulike avtaler fått
velferdsordninger som gir disse grupper utvidede rettigheter i forbindelse
med svangerskap og fødsel. Hovedbegrunnelsen for disse
særavtalene er å sikre rekruttering til disse
næringer. Likestilling av trygdeordningene vil derved ventelig
føre til at flere kvinner våger å etablere
egne bedrifter og arbeidsplasser.
Det er sterkt ønskelig at flere kvinner starter egne virksomheter.
Dette målet er en selvstendig grunn for å likestille
trygderettighetene ved svangerskap, fødsel og omsorg for
små barn for selvstendig næringsdrivende med de
mer fordelaktige ordninger andre ansatte i dag har.
Vi bor i et land med knapphet på arbeidskraft, og forslagsstillerne
mener en god nærings- og familiepolitikk tilsier at vi
må ha gode ordninger som gir mulighet til å kombinere
familie med yrkesaktivitet. Forslagsstillerne finner det viktig å sikre
at selvstendig næringsdrivende ikke velger bort yrkesdeltakelse på grunn
av ugunstige trygderettigheter ved svangerskap, fødsel
og barneomsorg for denne gruppen.
Å være selvstendig næringsdrivende
kan i mange tilfeller gi stor grad av frihet og fleksibilitet slik
at yrkesaktiviteten kan tilpasses ulike livssituasjoner. For at
flere kan nyte godt av denne frihet og fleksibilitet et slikt arbeidsforhold
representerer, ønsker forslagsstillerne at denne gruppen
tilgodeses med like gode trygderettigheter ved svangerskap, fødsel
og barneomsorg som ansatte ellers. I et samfunn hvor tiden er knapp
og familier presset, er det viktig å stimulere til arbeidsdeltakelse
tilpasset arbeidstakernes øvrige livssituasjon.
I distriktene ser en at mye næringsvirksomhet drives
av selvstendig næringsdrivende. For å sikre levende
lokalsamfunn, full utnyttelse av tilgjengelig arbeidskraft og for å stimulere
lokalt initiativ, er det viktig å motivere også kvinner
i distriktene til å drive egen virksomhet. Likestilte trygderettigheter
ved svangerskap, fødsel og barneomsorg vil bidra til dette.
Forslagsstillerne viser til at ved behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2006 fremmet Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre
forslag om å likestille trygderettigheter ved svangerskap,
fødsel og omsorg for små barn for selvstendig
næringsdrivende med reglene som gjelder for andre
arbeidstakere, uten at trygdeavgiften for selvstendig næringsdrivende
ble økt. Regjeringspartiene stemte mot en slik likestilling.
Regjeringen var i løpet av behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2006 ikke i stand til å gi råd om hvilke regelendringer
som dette forslaget krevde.
På denne bakgrunn fremmer forslagsstillerne følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å gi selvstendig næringsdrivende, uavhengig av om tilleggsforsikring er tegnet, fra 8. mars 2007 rett til:
-
100 pst. dekning av sykepenger under svangerskap (inntil 6 G)
-
100 pst. dekning av svangerskapspenger (inntil 6 G)
-
100 pst. dekning av fødsels- og adopsjonspenger (inntil 6 G)
-
100 pst. dekning av omsorgspenger fra 1. dag (inntil 6 G)
-
100 pst. dekning av pleiepenger og opplæringspenger (inntil 6 G)
Samtlige endringer gjennomføres uten at trygdeavgiften for selvstendig næringsdrivende økes.
29. september 2006