Til Stortinget
Transport utgjør en av de største utfordringene
for bærekraftig utvikling i verden i dag. Miljøbelastningene
fra transportsektoren bidrar til store samfunnskostnader, og sektorens
energiforbruk er stort og økende. Konsekvensene av våre
klimautslipp vil gå utover de fattigste i verden og kommende
generasjoner. Norge må ta miljøvennlige valg i
solidaritet med disse. Det er et politisk og etisk ansvar å redusere
klimautslippene. Norge er et land i en unik posisjon og må derfor
gå foran i bestrebelsene på å redusere
utslippene. Norge er blant landene som har stått for størstedelen
av de historiske menneskeskapte utslippene, og vi har ressurser
til å bære kostnadene ved å gå først.
Norge har et spesielt ansvar for å ta i bruk ny teknologi.
Ut fra slike betraktninger må et velstående land
som Norge være villig til å gjøre sin
del av innsatsen for å redusere de globale utslippene av
klimagasser. Norge kan fungere som en rollemodell i klimaarbeidet.
Dessuten vil verden måtte redusere sine utslipp av klimagasser
kraftig før eller siden, og i den forbindelse vil det bli
et marked for klimavennlige teknologier. Det kan derfor gi et konkurransefortrinn for
norske næringer å gå tidlig inn for utvikling
av slike løsninger.
For å oppfylle Kyoto-avtalen og Norges internasjonale
miljøforpliktelser er det nødvendig med en overgang
fra bruk av fossilt drivstoff til utslippsfrie og klimanøytrale
drivstoff, herunder biodrivstoff, hydrogen og elektrisitet.
Vi må ta i bruk ny teknologi i de kjøretøyene
som vi skal benytte i framtiden. Det er ikke nok bare å få litt
mer miljøvennlige kjøretøy og litt mer
miljøvennlig drivstoff, vi må over på alternativt
drivstoff og finne nullutslippsløsninger. Da må teknologien utvikles
og kjøretøyene produseres. I tillegg må vi legge
til rette for at folk flest kan bruke kjøretøyene; da
må prisen på kjøretøyene være
lik eller lavere enn på vanlige bensin-/dieselkjøretøy,
og drivstoffet må være tilgjengelig over hele
landet og til priser som er lavere eller like som på tradisjonelt
drivstoff.
Biodrivstoff er klimanøytralt, bruk av biodrivstoff
gir ingen netto tilførsel av CO2 til atmosfæren. Økt
bruk av biodrivstoff i stedet for tradisjonelle drivstoff kan gi
store klimagevinster. Produksjon av biodrivstoff kan også bidra
til næringsutvikling og verdiskaping i Norge. Norge bør
ha en nasjonal målsetting for økt bruk av biodrivstoff.
Dersom en økning i biodrivstoffandelen skal oppnås,
vil det kreve en omfattende og sterk virkemiddelbruk.
Ett viktig virkemiddel for å stimulere til kjøp
av mest mulig miljøvennlige biler, er avgiftssystemet. Avgiftssystemet
må gjøre det lønnsomt å kjøpe
og å kjøre de mest miljøvennlige og de
tryggeste bilene. Bilavgiftssystemet må øke prisinsitamentet
for å velge mer miljøvennlige biler samtidig som
det ikke stimulerer til økt bilbruk og økt antall
biler pr. innbygger. En tilskuddsordning eller andre tiltak som
legger til rette for at flere miljøvennlige busser og andre
kjøretøy innføres, bør også vurderes.
I Fredrikstad er biogassbusser tatt i bruk i kollektivtrafikken.
Biogassbussene i Fredrikstad er ett eksempel på et prosjekt
som det bør legges til rette for med tilskudd eller forbedring
av rammevilkårene. Regjeringen bør vurdere å innføre
ulike støtteordninger som legger til rette for og belønner
alle som velger kjøretøy som går på utslippsfrie
og klimanøytrale drivstoff.
Et annet aktuelt tiltak for å utvikle og ta i bruk nullutslippsteknologi
er at oljeselskap og andre som selger drivstoff, pålegges
at omsetning av biodrivstoff utgjør en viss andel av den
samlede årlige omsetningen. Det er i dag stor mangel på bensinstasjoner
som tilbyr biodrivstoff. Det er behov for utbygging av infrastruktur
for alternative drivstoff som biodrivstoff slik at drivstoffet blir
tilgjengelig på offentlige fyllestasjoner.
Regjeringen kan også bidra til utbredelse av nullutslippsteknologi
ved å innføre rutiner for prioritering av nullutslippskjøretøy
når nye offentlige kjøretøy skal anskaffes.
For å få fortgang i import, salg og bruk av
miljøvennlig biodrivstoff bør altså en
rekke ulike tiltak vurderes gjennomført:
1. Utarbeiding av rammevilkår
som gjør det økonomisk lønnsomt å legge
om til bruk av biodrivstoff.
2. Pakke med støtteordninger for bilister som går over
til biodrivstoff. Pakken kan inneholde fritak for bompenger, gratis
parkering og prioriterte oppstillingsplasser for drosjer som bruker
biodrivstoff.
3. Lov om salg av biodrivstoff på bensinstasjoner; det
bør innføres et statlig pålegg om omsetning av
biodrivstoff, minimum fire prosent av omsetningen innen 2010.
4. Statlig innkjøp; ved anskaffelse av kjøretøy
til bruk i offentlig sektor, bør 75 prosent av kjøretøyene
benytte miljøvennlig drivstoff.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om en nasjonal målsetting for økt bruk
av biodrivstoff.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide rammevilkår
som gjør det økonomisk lønnsomt å legge
om til bruk av biodrivstoff.
3. Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
en pakke med støtteordninger for bilister som går over
til biodrivstoff.
4. Stortinget ber Regjeringen innføre pålegg
om omsetning av biodrivstoff.
5. Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre
rutiner for anskaffelse av kjøretøy til bruk i
offentlig sektor, der 75 prosent av kjøretøyene
benytter miljøvennlige drivstoff.
21. november 2006