Til Stortinget
Vaktvirksomhet i Norge reguleres av lov 5. januar 2001
nr. 1 om vaktvirksomhet. Samfunnsutviklingen har vist at det er
behov for vekterbransjen. Over 10 000 personer arbeider
som vektere i Norge i dag, og omsetningen er nærmere 6
mrd. kroner med en økning på ca. 5 pst. per år.
I tillegg kommer omsetningen som genereres via mindre og mellomstore
selskaper som opererer i gråsonene av dette voksende markedet.
Det er viktig at slike oppgaver utføres på en
betryggende og profesjonell måte og ikke kommer i konflikt
med de oppgaver politiet er satt til å utføre.
Det er også viktig at politiet sikres tilstrekkelige ressurser
og kan fokusere på sine kjerneoppgaver, slik at etableringen
av private vaktselskap ikke skjer fordi folk oppfatter at politiet
ikke har kontroll over kriminalitetsutviklingen.
Det er avgjørende at samfunnet og vaktselskapenes kunder
har tillit til vekterbransjen. En forutsetning for dette er at vekterbransjen
og offentlige myndigheter har absolutt nulltoleranse overfor ansatte som
begår straffbare handlinger og ikke minst at taushetspliktreglene
blir overholdt. Forutsetningen for dette er at bransjen selv og
det offentlige har etablert gode kontrollmekanismer som
bidrar til å minimalisere risikoen for at dette trygghetsyrket
blir misbrukt av kriminelle og organiserte kriminelle miljøer. Forslagsstillerne
er kjent med at hoveddelen av bransjen er svært opptatt
av at slike rutiner etableres, men at en rekke forhold gjør
at dette vanskeliggjøres.
Forslagsstillerne er kjent med at bransjen selv har konkretisert
tre kjerneproblemer overfor departementet ved gjentatte anledninger:
Mulighetene til å innhente
ny politiattest ved behov også etter at ansettelse har
skjedd.
Mulighet for testing av rusmidler ved mistanke om misbruk.
Krav om at politiet skal ha plikt til å varsle
ledelsen i et vaktselskap dersom en av deres ansatte har begått
straffbare handlinger eller er under etterforskning mistenkt for
slike handlinger.
Forslagsstillerne er kjent med at politiet etter forskrift allerede
i dag kan ta initiativ til å sjekke ut enkeltpersoner også etter
ansettelse hvis det foreligger "særlige grunner", men viser
til at denne muligheten er lite brukt og lite kjent i de enkelte
politidistrikt. Forslagsstillerne ber derfor Regjeringen om å presisere
dette i loven og at dette praktiseres lempelig med sikte på å få kriminelle
vektere raskest mulig ut av tjeneste. Forslagsstillerne ber også om
at Regjeringen gir det enkelte vaktselskap mulighet til å be
om politiattest etter ansettelse i tilfeller hvor det foreligger mistanke
om kriminell aktivitet.
Forslagstillerne viser også til at enkelte politidistrikt
har praksis for at det må foreligge tilbud om ansettelse
før politiet kan utstede politiattest, kan bidra til å undergrave
hele effekten av vandelskravet ved ansettelse av personell i vaktbransjen.
Videre viser forslagsstillerne til at saksbehandlingstiden for å få politiattest
i enkelte politidistrikt er uforsvarlig høy og enkelt kunne
ha blitt redusert hvis man legger til rette for et mer sentralt
koordinert arbeid med tilgjengelig teknisk utstyr, slik det foreslås
nedenfor.
Den senere tids avsløringer om forholdene i deler av
vekterbransjen viser imidlertid noe enda mer alvorlig, nemlig at
deler av vakt- og ledsagerbransjen kan se ut til å ha tiltrukket
seg personer som har begått grov kriminalitet både
før og etter at de ble engasjert av enkelte små og
mellomstore selskap som myndighetene ikke har oversikt og kontroll
over. Det er grunn til å frykte at flere av disse bedriver
svart arbeid, skatteunndragelser, trusler og vold i stor skala. Ved
et enkelt søk på Internett kan man finne at disse selskapene
har kontakter i en rekke andre land og har nær kontakt
med andre organiserte kriminelle miljøer både
i og utenfor Norge, og til dels bærer preg av å være
paramilitære. Mye tyder på at incentivene til å infiltrere
deler av vekterbransjen ikke blir mindre av at myndighetenes kontroll
nærmest er ikke-eksisterende, noe som muliggjør
kjøp og salg av informasjon om potensielle ransobjekter
mv. Dette øker behovet for adekvate godkjenningsordninger,
og ikke minst gode kontrollrutiner etter at godkjenning er gitt til
vekterselskapene.
Lov om vaktvirksomhet ble etablert fordi man mente at myndighetenes
kontroll med vaktbransjen ikke var tilstrekkelig på tidspunktet
for vedtaket av loven. Hovedformålet med denne loven var
bl.a. å øke kvaliteten på vektertjenestene,
bedre den offentlige kontrollen og styrke rettssikkerheten for dem som
kommer i kontakt med vekterne. Politiet er etter loven godkjenningsmyndighet
og skal føre kontroll med vaktvirksomheten. En svært
viktig forutsetning var at det som et minimum skulle opprettes 5
stillinger for å koordinere kontrollen. Ved behandlingen
av Ot.prp. nr. 54 (1999-2000), Innst. O. nr. 20 (2000-2001), Besl.
O. nr. 15 (2000-2001) lov om vaktvirksomhet, uttalte en enstemmig
justiskomité følgende:
"Komiteen slår fast at politiet ikke har hatt tilstrekkelige
ressurser til å utøve tillatelses- og kontrollfunksjonen
på en tilfredsstillende måte, og at lovforslaget
legger opp til å styrke kontrollfunksjonen. Det er anslått
behov for minst 5 nye stillinger hos godkjenningsmyndigheten for å få den ønskede opptrapping
av dette arbeidet. Komiteen mener det er viktig at intensjonene
med de lovendringer som nå foretas blir ivaretatt. Komiteen
forutsetter derfor at departementet følger opp forslaget
i de årlige budsjettene."
Fem år etter at loven ble vedtatt har dette ikke skjedd.
Av de ca. 250 vaktselskapene som er godkjent etter loven, er det
kun ca. 40 som har blitt kontrollert av politiet. Flertallet av
politidistriktene utenfor Oslo politidistrikt kjenner ikke innholdet
i loven, har ikke personer med kompetanse til å føre
kontroll og utsteder undertiden også politiattest til personer som
definitivt ikke skulle ha blitt godkjent som vektere. Det har medført
at man også i de godkjente selskapene har fått
rekruttert personer som har begått grov kriminalitet, herunder
drap. De preventive tiltakene som har blitt iverksatt, har skjedd
lite koordinert og på tross av manglende kontrollrutiner.
Forslagsstillerne er kjent med at Politidirektoratet 10. mai
2006 sendte ut rundskriv 2006/2008 med retningslinjer for
behandling av saker knyttet til vaktvirksomhetsloven som ledd i
arbeidet med oppfølgingen av vaktvirksomhetsloven og styrkingen
av politiets kontroll med vaktvirksomhet. Målsettingen her
er å sikre at saksbehandlingen skal være ensartet uansett
hvilket politidistrikt saken hører inn under, foruten å sikre
at lovgivers intensjon blir fulgt. Forslagsstillerne er imidlertid
ikke gjort kjent med at dette på noen som helst måte
har bidratt til en bedring av situasjonen, snarere tvert imot. I
svarbrev til en av forslagsstillerne skriver statsråd Knut
Storberget at: "det er grunn til å tro at loven med forskriftene
må få virke en viss tid, før vi kan få erfaring
med og se effektene av reguleringene," jf. spørsmål
nr. 144, datert 2. november 2006. Forslagsstillerne er
kjent med at Justisdepartementet ved flere anledninger har blitt gjort
oppmerksom på utviklingen, men på tross av dette
har valgt å se an den videre utvikling. Forslagsstillerne
er også kjent med at Justisdepartementet er i gang med å foreta
en gjennomgang av lovverket som regulerer private vaktselskaper
for bl.a. å vurdere om gjeldende regelverk er tilstrekkelig
for å sikre nødvendig kvalitet og kontroll av
vektertjenesten. Men det konstateres at det viktigste virkemidlet
for å sørge for den kontrollen med bransjen som
Stortinget enstemmig sluttet seg til, ikke er på plass
over fem år etter at loven ble vedtatt. Å få på plass
et slikt sentralt koordinert arbeid underlagt Politidirektoratet
er en forutsetning for at det kan ytes effektiv bistand, informasjon
og rådgivning overfor det enkelte politidistrikt. Forslagsstillerne
er av den oppfatning at etableringen av dette må sees i
sammenheng med det øvrige arbeid som gjøres i
forhold til bekjempelse av organisert kriminalitet, gjengkriminalitet
mv. Det må være en klar forutsetning at de personene
som ansettes i dette tiltaket, bør ha møterett
i de utvalg som har til hensikt å bekjempe organisert kriminalitet
mv., jf. eksempelvis ransutvalget, næringsutvalget mv.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
-
1. Regjeringen bes senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett sørge for opprettelse av de stillingene som ble forutsatt av Stortinget ved vedtakelsen av lov om vaktvirksomhet.
-
2. Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til endringer i lov om vaktvirksomhet med sikte på å klargjøre at politiattest kan kreves også etter ansettelse, og at det enkelte selskap gis anledning til å innhente dette ved mistanke om kriminelle handlinger begått av egne ansatte.
-
3. Stortinget ber Regjeringen sørge for at politiet skal ha plikt til å varsle ledelsen i et vaktselskap dersom en av deres ansatte har begått straffbare handlinger, eller er under etterforskning mistenkt for alvorlige straffbare handlinger.
-
4. Stortinget ber Regjeringen utrede forslag om å teste vektere i vekterselskap ved mistanke om misbruk av rusmidler.
23. november 2006