Representantlovforslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Per Willy Amundsen og Jan Arild Ellingsen om lov om endring i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) (Utlendinger med utvisningsvedtak på bakgrunn av rikets sikkerhet kan holdes i lukket forvaring frem til utvisning kan effektueres)

Innhold

Til Odelstinget

Bakgrunn

Borgarting lagmannsrett stadfestet onsdag 22. november 2006 Oslo Tingretts avgjørelse at utvisningsvedtaket av Faraj Ahmad Najumuddin, kjent som mulla Krekar, er gyldig. Til tross for at mulla Krekar er besluttet utvist fra Norge fordi han er en trussel mot rikets sikkerhet, er det ikke lagt begrensninger i hans bevegelsesfrihet, annet enn at han ikke kan reise ut av landet.

Det er etter forslagsstillernes syn slik at Norges sikkerhet og sikkerheten til landets befolkning for øvrig, må veie tyngre enn mulla Krekars personlige sikkerhet.

Det vi ser i denne saken er at mulla Krekar, og potensielt andre som kan true rikets sikkerhet, gis en forfeilet beskyttelse. At mulla Krekar ikke kan utvises og går fritt rundt i landet medfører også en kraftig svekkelse av folk flests tiltro til det norske rettssystemet og ikke minst tiltro til asylsystemet.

Mulla Krekars frie opphold i Norge kan medføre at landet blir et attraktivt tilfluktssted for terrorister og andre som ønsker å unndra seg straff i hjemlandet sitt.

Den siste tiden har det fremkommet avsløringer om at det kan befinne seg om lag 50 krigsforbrytere i Norge. Sommeren 2006 avslørte TV2 Nettavisen at 800 nordirakere i Norge hadde forsvunnet etter at de hadde fått avslag på søknad om fornyet oppholdstillatelse. Ifølge en FAFO-rapport fra 2004 forlot 24 839 beboere norske asylmottak fra januar 1998 til august 2004 uten å oppgi årsak eller bestemmelsessted. Av disse kom 5 769 etter hvert tilbake til mottaket, slik at det totalt var 19 070 beboere som forlot mottakene i perioden.

I påvente av eventuelle avtaler og garantier som gjør det mulig å utvise utlendinger som er en trussel for rikets sikkerhet, er det nødvendig med en innskjerpelse av bevegelsesfriheten til slike personer.

Det er et åpenbart paradoks at en person som er ansett som en trussel for rikets sikkerhet kan gå fritt i det norske samfunnet, og ha muligheten til å forsterke sin egen posisjon gjennom aktiv deltakelse i samfunnet for øvrig. Det må derfor sikres en lovendring som pålegger politiet og/eller utlendingsmyndighetene å forvare personer som er en trussel mot rikets sikkerhet på egnet måte, inntil frivillig retur eller utvisning kan gjennomføres.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Vedtak til lov

om endring i lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven)

I

I lov 24. juni 1988 nr. 64 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven) gjøres følgende endring:

§ 29 nytt femte ledd skal lyde:

Dersom grunnlaget for utvisning er bestemmelsens litra d, eller e, skal utlendingen holdes i lukket forvaring med brev og besøkskontroll inntil utvisningen kan effektueres.

II

Loven trer i kraft straks.

30. november 2006