Til Stortinget
Forslagsstillerne er bekymret for et vedvarende, økende
press for å gjøre det enklere å samle,
bruke og oppbevare personopplysninger om helse. Særlig
gjelder dette forhold knyttet til private, kommersielle interesser
som forsikringsselskaper.
Rammene for hva som oppfattes som "normal" og "frisk" blir stadig
trangere, og det finnes mange eksempler på at kortvarig
bruk av enkelte medisiner defineres som risiko for sykdom, eller
disposisjon for sykdom og dermed brukes for å korte ned
på erstatning eller til ikke å gi mulighet for å tegne
helseforsikring.
Når man i dag undertegner en søknad om helseforsikring,
samtykker man samtidig til at forsikringsselskapet får
tilgang til pasientjournalen, eller til å spørre
fastlegen om hvilke sykdommer den enkelte har hatt. Forsikringsselskapene
bruker store mengder informasjon fra helsevesenet. Forsikringsselskapene får
vide fullmakter gjennom samtykkeerklæringene. Selskapet
kan bruke journalinformasjonen til å nekte folk full forsikring,
eller gi avkorting av beløpet. Kommersielle aktører
har selvfølgelig et behov for informasjon for å kunne
gi forsikring, men forslagsstillerne mener at det må skje
under forhold som i større grad ivaretar personvernet og
en helhetsvurdering av pasientenes helse.
Det er etter forslagsstillernes mening svært betenkelig
at pasienter ikke kan ha trygghet for at fortrolig informasjon forblir
mellom lege og pasient. Det er avgjørende at helsevesenet
har tillit i befolkningen. Engstelse og utrygghet kan oppstå når
opplysninger som er gitt i fortrolighet til helsepersonell, blir
videreformidlet til en kommersiell aktør uten at pasienten selv
har kontroll.
Forslagsstillerne er også bekymret for at verken pasient
eller lege har reell råderett over hvordan pasientinformasjon
blir brukt i andre sammenhenger. Forslagsstillerne har fått
mange tilbakemeldinger om at pasienter vegrer seg for å ta
kontakt med helsetjenesten fordi de ikke vil gi personlige og sensitive
detaljer som blir stående i journalen og kanskje senere brukt
mot dem.
Problemstillingen gjelder også i erstatningssaker. Pasientopplysninger
tolkes på en måte som kan forkorte erstatning
ved for eksempel bilulykker og lignende. Hvis pasienter tidligere
har hatt problemer med for eksempel hodepine eller psykiske plager, kan
dette fortolkes som en permanent lidelse av forsikringsselskapet,
til tross for at legen kan mene noe annet.
Det blir vanligere og vanligere å skaffe seg livsforsikringer
og helseforsikringer. Det er etter forslagsstillernes mening svært
betenkelig at et stort antall instanser, også kommersielle,
skal ha tilgang på private opplysninger om oss. Koblingen
mellom kommersielle interesser og sensitive personopplysninger er
svært problematisk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen innføre et forbud mot bruk av opplysninger i pasientjournaler til kommersielle aktører som f.eks. forsikringsselskaper.
Stortinget ber samtidig Regjeringen utrede og legge til rette for at nødvendige helseopplysninger gis i særskilt erklæring.
Oslo, 18. januar 2007