Til Odelstinget
Forbudet mot profesjonell boksing i Norge ble vedtatt våren
1981, og innebærer at den som forsettlig deltar i konkurranse,
oppvisning eller treningskamp i profesjonell boksing kan straffes
med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder. I
praksis har dette betydd at norske boksere som har hevdet seg internasjonalt,
slik som for eksempel Steffen Tangstad (Europamester tungvekt) og
Ole Klemetsen (Europamester), risikerte fengselsstraff dersom de
trente med sparring-partner i sitt hjemland. Nye dyktige
boksere er på vei opp i idretten (Otto Tangstad og Nikita
Dubunin). Forbudet har de siste årene medført
at flere norske toppidrettsutøvere er blitt tvunget til å utøve sin
idrett i utlandet, fordi de i Norge har fått yrkesforbud.
Forbudet har også medført at det ikke arrangeres internasjonale
kamper i Norge, noe som gjør at landet går glipp
av kommersielt interessante muligheter.
Da forbudet ble innført i 1981, var hovedargumentet
faren for medisinske skadevirkninger på utøveren.
I dag er den medisinske overvåkingen streng også innen
profesjonell boksing. Når norske proffboksere fritt kan
utøve sitt yrke utenfor landets grenser, vil intensjonene
om å beskytte boksernes helse gjennom forbudet uansett
være helt illusorisk. Den beste løsningen dersom
man har boksernes helse for øye må åpenbart
være å tillate norske proffboksere å delta
på norske stevner, med norsk lisens, slik at de nødvendige
medisinske kontrollene kan utføres under oppsyn av norske
myndigheter. Forslagsstillerne vil ikke stikke under en stol at
boksing kan medføre skader - både på proff-
og amatørnivå. Men dette gjelder også de
fleste andre idretter som utøves i Norge, slik som håndball,
fotball, alpint, skihopp osv. Det er også et ubestridelig
faktum at idretter som har kommet til Norge etter 1981 - og som
ikke er forbudt - kan medføre betydelig risiko for skade,
slik som forskjellige såkalte "kampsporter", landhockey,
amerikansk fotball, freestyle alpint, offshore båtrace
etc.
Et annet argument som ble brukt i 1981, var den påståtte
forrående virkning på publikum. I 1981 var norsk
publikum godt forskånet fra å kunne se boksekamper.
De ble nektet vist av NRK, som var det eneste tillatte TV-selskapet.
I dag sender flere TV-kanaler boksekampene direkte, og det er ikke
uvanlig at de store kampene overføres på storskjermer
på puber. Dagens nordmenn er også eksponert for
usensurert film og video/dvd og et stadig voksende og betydelig voldelig
marked av dataspill. En boksekamp kan i liten grad sies å være
forrående på publikum i forhold til spill og film.
Det er heller ikke på noen måte dokumentert at
det å være tilskuer til en sport som boksing er
mer forrående enn å se en fotballkamp, faktisk viser
vel erfaringer med vold-/tribunebråk at det kan være
motsatt.
Et tredje argument som ble benyttet i 1981, var at det ble gjort
gjeldende usunne økonomiske interesser, og at profesjonell
boksing innebar en uønsket kommersialisering av idretten.
Argumentet om økonomiske interesser/kommersialisering
av idretten kan ikke ha relevans i dag, da svært mange
norske idretter er kommersialisert og utøverne på topp-plan er
profesjonelle. I dag er det knapt noen som anser det som galt å kunne
tjene penger som idrettsutøver.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om opphevelse av lov 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing
I
Lov 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing oppheves.
II
Denne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
20. februar 2007