Til Stortinget
Undersøkelsene etter raset i Hanekleivtunnelen på E18
i Vestfold, og de praktiske og økonomiske utfordringene
knyttet til mangelfull rassikring og tilstandsstatus i veitunnelene,
har også avdekket at vedlikeholdsetterslepet for tunnelene
og de tekniske installasjonene er betydelige. Dette etterslepet
utgjør en del av det omfattende vedlikeholdsetterslepet
veinettet generelt lider under, og usikkerhet med hensyn til om
ferdsel er trygt, forsterkes betydelig når det kommer til
tunneler. Denne økte usikkerheten har dessverre også vist
seg ikke å være grunnløs, slik hendelsene
i Hanekleivtunnelen, resultatet av de etterfølgende inspeksjoner
og den lite tilfredsstillende informasjonshåndteringen
i etterkant har vist.
Som et ledd i å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på riksveiene,
bør derfor veitunnelen oppgraderes til et nivå som
imøtekommer dagens krav til standard, og slik at de veifarende
får gjenopprettet tilliten til at våre tunneler
er trygge. I dette ligger både at tunnelen i seg selv er
trygg å bruke, og at de tekniske installasjonene som sikrer
ordinær ferdsel, så vel som avvikssituasjoner,
fungerer. Tekniske installasjoner i tunneler omfatter helt vesentlig
utstyr som lys, veidekke og oppmerking, men også avgjørende
utstyr til bruk ved skadeforebygging og -begrensning ved uforutsette
hendelser, så som varslings-, trafikkregulerings- og overvåkingsutstyr,
nødtelefoner og brannslukkere. Forslagsstillerne fester
ikke lit til uttalelser i offentligheten fra Vegdirektoratet om:
"at etterslepet gjør at tunnelene ikke er driftssikre,
men at dette ikke utgjør noen fare for den enkelte trafikant".
Kombinasjonen av dårlig veidekke, dårlig lys og
manglende varslingsmuligheter inngir ikke tillit til at sikkerheten
er ivaretatt for bilister, og vil kunne representere katastrofale
forhold for f.eks. motorsyklister. Etter forslagsstillernes
syn er det dessverre helt klart at tunneler som ikke er driftssikre,
heller ikke er brukssikre for den enkelte trafikant.
Vedlikeholdsetterslepet for 904 tunneler beløper seg
til totalt 2 050 mill. kroner, hvorav 55,7 mill. kroner
gjelder fylkesveier. Dette er i henhold til oppdatering utført
av Opplysningsrådet for Veitrafikken AS, basert på Statens
vegvesens etatsprosjekt "Vegkapital" fra 2003. Forslagsstillerne
viser til at dagens bevilgninger til veivedlikehold på ingen
måte er tilstrekkelige til å ta inn forsømt
vedlikehold, langt mindre gi rom for ekstra innsats til tunneloppgradering
som imøtekommer behovene dokumentert i nedenstående
tabell:
Vedlikeholdsetterslep på tunneler på riks-
og fylkesveinettet pr. 31. desember 2006. Tall i millioner kroner.
| Fv. tunnel | Rv. tunnel | sum tunnel | Antall tunneler |
Hordaland | 16,0 | 664,3 | 680,3 | 233 |
Sogn og Fjordane | 8,7 | 224,2 | 232,9 | 171 |
Rogaland | 9,3 | 218,0 | 227,3 | 97 |
Oslo | 0,0 | 195,1 | 195,1 | 47 |
Nordland | 2,0 | 151,1 | 153,2 | 102 |
Akershus | 2,5 | 145,3 | 147,8 | 39 |
Møre og Romsdal | 4,6 | 118,3 | 122,9 | 72 |
Vest-Agder | 1,2 | 66,4 | 67,6 | 36 |
Telemark | 0,6 | 47,7 | 48,4 | 25 |
Troms | 8,2 | 35,3 | 43,5 | 34 |
Aust-Agder | 1,0 | 39,4 | 40,4 | 22 |
Buskerud | 0,6 | 29,1 | 29,7 | 16 |
Sør-Trøndelag | 0,6 | 27,0 | 27,6 | 15 |
Østfold | 0,0 | 10,4 | 10,4 | 5 |
Vestfold | 0,0 | 9,1 | 9,1 | 22 |
Nord-Trøndelag | 0,1 | 5,8 | 5,9 | 16 |
Oppland | 0,1 | 4,2 | 4,3 | 12 |
Finnmark | 0,1 | 3,7 | 3,8 | 10 |
Hedmark | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0 |
Totalt | 55,7 | 1 994,5 | 2 050,2 | 974 |
Forslagsstillerne har merket seg at det i andre sammenhenger
er reagert på behov for ekstraordinære tiltak
fra Regjeringens side, ved at det er fremlagt en stortingsproposisjon
med problemstillinger og tiltak for å gjenopprette forsvarlige
driftsforhold. Senest i St.prp. nr. 44 (2006-2007) - om endringer
i statsbudsjettet for 2007 under Helse- og omsorgsdepartementet,
ble dette gjort. Det ble her foreslått ca. 800 mill. kroner
ekstra til helseforetakene i 2007. Det finnes således muligheter
- gjennom etablert praksis - som analogt kan anvendes på nødvendig
oppgradering, og til gjenoppretting av tillit til sikkerhet i tunneler
dersom det er vilje til dette i Stortinget.
Forslagsstillerne har oppfattet at det ved flere anledninger
er signalisert ønske om å kunne ta igjen noe av
etterslepet på riksveiene, som beløper seg til
over 15 mrd. kroner totalt (inkl. tunnelene). En opprustning av
veitunnelene representerer et vesentlig ledd i dette arbeidet, og
det fremmes forslag hvor det legges til grunn at det bevilges midler
utover det ordinære veibudsjettet for å sikre
tunnelene uten at dette går på bekostning av øvrige
veimidler.
I denne sammenheng vil forslagsstillerne påpeke at det
ofte hevdes at mer bruk av penger, selv til nødvendige
infrastrukturinvesteringer, vil medføre press i innenlandsøkonomien
og at det derfor må vises tilbakeholdenhet med fornuftige
tilleggsbevilgninger. Det bør derfor inkorporeres i prosjektene
med nødvendig vedlikeholds- og utbedringsarbeid at anbudsinnbydelsene
bør baseres på en arbeidstid etter Nordsjøsystemet
med arbeid i tolv timer pr. dag, inkludert lørdag og søndag,
slik at det legges opp til arbeid i skift, som på rigger
i Nordsjøen. Dette åpner for bruk av utenlandsk
arbeidskraft dersom det ikke er ledig kapasitet innenlands, og gir
således minimalt innenlandsk press i økonomien.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen legge
frem en stortingsproposisjon om innen utgangen av 2009 å ta igjen
vedlikeholdsetterslepet i veitunnelene ved tilleggsbevilgninger
utover ordinært veibudsjett. Vedlikeholdstiltakene bør
gjennomføres over 2 år og med en økonomisk
ramme på 2 mrd. kroner.
2. Stortinget ber Regjeringen om at de nødvendige bevilgninger
tilpasses kapasitet og praktisk gjennomføring ved at det
beregnede totalbeløpet gjøres overførbart.
25. april 2007