Til Stortinget
Debatten om organiseringen av forholdet mellom kirke og stat
har pågått over lengre tid med tiltagende styrke.
Det er fremlagt flere ulike utredninger om forholdet mellom stat
og kirke, senest Gjønnes-utvalgets innstilling i 2006.
Gjønnes-utvalgets flertall konkluderer med at en ønsker
et skille mellom stat og kirke, men hvor en gjennom særlige
ordninger beholder et større offentlig finansieringsansvar
for Den norske kirke. Kirken skal imidlertid få fullstendig
frihet.
Gjønnes-utvalget la i sin innstilling frem tre hovedmodeller.
Innstillingen fra Gjønnes-utvalget har vært til
høring. Det er kommet svært mange innspill i høringsrunden,
og innspillene er i hovedsak konsentrert rundt modellvalgene til
Gjønnes-utvalget. Kirkerådet har sagt at de ønsker å skille
stat og kirke. Menighetsrådene har vært delt nesten
på midten i spørsmålet.
Ordningen med statskirke går i realiteten helt tilbake
til antikken da det var selvsagt at statsdannelser hadde en statsreligion.
I forbindelse med innføringen av enevoldsstaten i 1660
i Danmark-Norge ble statskirken i realiteten innført i
Norge. Staten fikk da det territoriale maktmonopol gjennom en maktsentralisering
som fikk følger for kirken. Frem til 1814 forelå statsreligionen
gjennom kirken sitt virke, og der Kongen var den øverste
kirkestyrer. I 1814 blir den norske stats religion lovfestet i Grunnloven § 2,
der det blant annet heter at: "Den evangelisk-lutherske Religion
forbliver Statens offentlige Religion". Uttrykket statskirke blir
benyttet første gang i dissenterloven av 1891. Også kirkens
formuesforhold er lovregulert.
Diskusjonen omkring hvorvidt stat og kirke bør skille
lag har pågått i mange tiår. Allerede
i 1975 ble det fremlagt en utredning fra Sivertsen-utvalget som anbefalte
at kirken burde bli en selvstyrt folkekirke. Bakkevig-utvalget,
som også fikk i oppdrag å vurdere om kirke og
stat bør skille lag, la frem sin innstilling 7. mars 2002.
Et av hovedpunktene i denne innstillingen var at kirkens medlemmer
må ta over ansvaret for kirkens styring og økonomi.
Bakgrunnen for at flertallet i utvalget ønsket et skille
mellom stat og kirke, var at: "Den norske kirke blir delvis styrt
av en stat som skal forvalte pluralisme, religionsfrihet og likestilling
av tros- og livssynssamfunn. Staten har ansvar for å sikre
alle borgeres rettigheter og interesser, samtidig som staten har
plikt til å verne Den norske kirke som den offentlige religionen.
Det behøver ikke være konflikt mellom disse to
oppgavene til staten, men det er ingen grunn til å se bort
fra at det kan bli konfliktfylt". Utvalget mener at staten bør ivareta
sitt religionspolitiske ansvar ved å sikre religionsfrihet
og like muligheter for alle tros- og livssynssamfunn. Utvalget vil
videre at Den norske kirke skal være en åpen folkekirke,
der alle medlemmene på en tydeligere måte tar
ansvar for kirken.
Gjønnes-utvalgets innstilling anbefaler at statskirkeordningen
oppheves og at det etableres en ny kirkeordning for Den norske kirke,
basert på lovforankring. Mindretallet på fire
anbefaler en helt selvstendig folkekirke, men to medlemmer av utvalget vil
beholde dagens statskirkeordning.
Flertallets innstilling innebærer at Grunnlovens bestemmelser
om statskirke oppheves og erstattes av en egen kirkelov. Ordningen
vil medføre fullstendig kirkelig uavhengighet fra staten,
men med noen særskilte ordninger gjennom kirkeloven.
Mindretallet på fire anbefaler en selvstendig folkekirke
som modell for ny kirkeordning. Det innebærer at Den norske
kirke ikke lenger er en del av statsforvaltningen, men etableres
på lik linje med andre tros- og livssynssamfunn.
Mindretallet på to medlemmer vil beholde dagens grunnlovsforankrede
kirkeordning med de eksisterende grunnlovsbestemmelser, med andre
ord en uendret statskirkeordning.
Det er disse tre modellene som har vært ute til høring,
jf. det som fremkommer foran.
I dag er det bare fire land i Europa som har en ordning med statskirke.
I tillegg til Norge holder England, Island og Danmark fast ved den
tette forbindelsen mellom stat og kirke. I Sverige skilte stat og
kirke lag fra 1. januar 2000 da Den svenske kirken ble
en selvstendig kirke. Dermed er styringen av kirken overført
fra regjeringen til kirken selv. Dette har medført at det
enkelte medlem i Den svenske kirken har fått mer innflytelse
i organiseringen av kirken. Denne demokratiseringen av kirken har
gitt seg utslag i at det er innført direktevalg på samtlige
nivåer i de kirkelige valgene. Undersøkelser etter
at stat og kirke skilte lag i Sverige viser at en bred majoritet både
i Riksdagen og Kirkemøtet er tilfreds med stat-kirkereformen.
Siden høringen på Gjønnes-utvalgets
innstilling har flere partier gitt uttrykk for viktigheten av å finne frem
til samlende løsninger for endring av tilknytningsformen
mellom stat og kirke. Arbeiderpartiets sentralstyre innstilte i
uke 12 2007 overfor landsmøtet på en fjerde modell.
Denne modellen er ikke berørt av Gjønnes-utvalget,
og har derfor heller ikke vært ute til høring.
Forslaget går ut på å fjerne statsreligionen,
men fortsatt beholde kontrollen over Den norske kirke, gjennom eksempelvis
fortsatt å utnevne kirkens øverste tillitsmenn/kvinner.
Opposisjonen har samlet avvist Arbeiderpartiets forslag til en
fjerde modell. Selv om det er Arbeiderpartiets landsmøte
som skal ta endelig stilling i april 2007, innebærer forslaget
at det er en overhengende fare for at det ikke lar seg gjøre å finne
frem til gode løsninger i den politiske situasjonen som
er oppstått. Internt i Regjeringen foreligger tre svært
ulike syn. Senterpartiet vil beholde dagens kirkeordning, mens Sosialistisk
Venstreparti vil skille stat og kirke snarest. Samtidig har Arbeiderpartiet
funnet opp en ny modell som verken er det ene eller det andre.
Forslagsstillerne mener det er større sannsynlighet
for at en kan komme til en bred politisk enighet både om
veien videre og endelig resultat for forholdet mellom kirke og stat,
dersom en på forhånd har fått folkets
råd, særlig i en situasjon hvor de politiske ståstedene
er svært ulike og spredd.
Folkeavstemning er et utslag av direkte demokrati og representerer
en utbygging av demokratiet der folket selv får avgjøre
kurs. Denne formen for direkte demokrati har sjelden vært
brukt i Norge. Også i et globalt perspektiv er folkeavstemninger
lite brukt, med unntak av Sveits der de er svært vanlige.
Imidlertid har bruken av folkeavstemninger tatt seg opp de siste
tiårene, også i Norden.
I Norge har det vært folkeavstemning seks ganger siden
1905, der de to mest kjente handlet om hvorvidt Norge skulle melde
seg inn i EU. Både i 1972 og 1994 ble EU-saken ansett for å være
så viktig og vanskelig for politikerne å avgjøre
at folket ble spurt gjennom folkeavstemning.
Forslagsstillerne ønsker å skille kirke og
stat og vil bidra til løsninger som gir dette som resultat.
Likevel er det en beslutning som er avhengig av bred støtte
i folket, og det er naturlig i en situasjon med stor grad av politisk
uenighet om retningsvalg at en ber folket om råd. Etter
en slik folkeavstemning vil det være et bedre grunnlag
for en samlende politisk løsning. For forslagsstillerne
vil folkets råd binde partiets representanter nettopp fordi
formålet er å ivareta rollen som folkets tillitsvalgte.
Det er hevdet fra enkelte hold, bl.a. fra Human-Etisk Forbund,
at spørsmålet om tilknytningsforholdet mellom
stat og kirke ikke egner seg for folkeavstemning fordi det omhandler
et grunnleggende prinsipp knyttet til religionsfrihet. Forslagsstillerne
er enig i at det er enkelte grunnleggende og ukrenkelige rettigheter
som ikke kan fratas noen gjennom flertallsbeslutninger, ei heller
i folkeavstemning. Blant disse rettighetene er retten til liv, retten
til eiendom, retten til ytringsfrihet og religionsfrihet.
Følgelig ville det være i strid med grunnleggende demokratiske
prinsipper å ha folkeavstemning om selve religionsfriheten.
Spørsmålet om stat og kirke dreier seg imidlertid
ikke om å begrense noens religionsfrihet, men om en organisering
av forholdet mellom staten og Den norske kirke. En etablert ordning som
sammenknytter staten og Den norske kirke er ikke i seg selv i strid
med internasjonale menneskerettigheter, og en folkeavstemning om
fortsatt statskirke eller skille mellom stat og kirke vil derfor åpenbart
være uproblematisk. Det er generelt gode kår for religionsfriheten
i Norge.
Fremskrittspartiet fremmet forslag om folkeavstemning om forholdet
mellom stat og kirke i 2003. Forslagsstillerne har merket seg at
regjeringspartiet Senterpartiet har tatt til orde for å gjennomføre
folkeavstemning etter fremleggelsen av Gjønnes-utvalgets innstilling.
Når folket skal ta stilling til om stat og kirke skal skille
lag eller fortsatt eksistere i sameksistens, er det viktig å gi
et beslutningsgrunnlag som er best mulig. Det betyr at det ikke
nødvendigvis bør stilles spørsmål
til folket som er så avgrenset at det bare gis anledning
til å stemme for eller mot statskirken. Det er et viktig
politisk ansvar å få frem et grunnlag for folkeavstemningen
som vil få frem ulike modeller. En mulighet kan være å legge
frem Gjønnes-utvalgets tre modeller for folkeavstemning.
Forslaget tar derfor til orde for et grundig politisk arbeid
i forkant av folkeavstemningen, slik at folkets råd gis
et best mulig utgangspunkt.
Forslagsstillerne forutsetter at det gjennomføres et
grundig arbeid for å sikre en spørsmålsstilling
for folket, som gir et godt grunnlag for det videre arbeidet med
eventuelle endringer i forholdet mellom stat og kirke etter folkeavstemningen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag
for Stortinget slik at det avholdes folkeavstemning om forholdet
mellom stat og kirke samtidig med kommunevalget 2007.
8. mai 2007