Til Stortinget
CargoNet og andre godstransportører opplever en sterk
interesse for å transportere mer gods med jernbanen. Det
er behov for økte investeringer dersom jernbanen også for
fremtiden skal være en markedstilpasset og fremgangsrik
godstransportør. Det er behov for langt flere krysningsspor
på 600 meters lengde. Regjeringen Bondevik II gjennomførte
en historisk satsing på jernbane. Det ble tatt grep som
har bidratt til at godstrafikken på Bergensbanen f.eks.
har økt med rundt 80 pst. de siste fire årene,
en økning som tilsvarer nærmere 100 000
færre vogntog på veiene per år. Dette
er en utvikling som både miljø- og sikkerhetsmessig
er helt i tråd med målsettingene i Nasjonal transportplan.
Nå trengs en handlingsplan for forsert utbygging av
krysningsspor og andre kapasitetsøkende tiltak dersom suksessen
skal videreføres. Transport- og logistikkbransjen har påpekt
at i dag er jernbanetransporten faktisk mest sin egen fiende, med
for dårlig punktlighet og for mange innstillinger. Det
er spesielt ille på strekningen Oslo-Trondheim. Der var
det f.eks. forsinkelser på samtlige driftsdager i januar 2007.
Forsinkelsene har tidvis vært oppe i halvannen til to timer.
I dag ankommer 15 pst. av godstogene ikke når de skal,
ifølge CargoNet. Med økende krav til just-in-time-transporter,
er forsinkelser på 1-2 timer uholdbart.
På Bergensbanen var det full stans i mer enn fem dager
i februar 2007. Kvalitet er avgjørende i en tid der norsk
næringslivs konkurransekraft avhenger sterkt av å få levert
varene til kundene i rett tid. Jernbanen har et stort potensial
for videre vekst på godsmarkedet. De store samlasterne
vil mer enn gjerne frakte mer gods på bane. Men da er det
behov for at kapasitet og kvalitet blir langt bedre enn nå.
På strekningen Oslo-Bergen fraktes nå mer enn 60
pst. av alt gods med tog. Det går syv godstog hver dag
i hver retning, og CargoNet ser for seg en økning mot 10-12
tog hver dag hver veg, og der lengden på hvert tog blir
600 meter mot dagens 400. Men for å få det til
må godstransporten få høyere prioritet
på sporene og flere krysningsspor.
Flere lange krysningsspor vil også bedre regulariteten
og øke kapasiteten for persontrafikken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen raskt og innen utgangen av høstsesjonen
2007 ha utarbeidet og fremlagt en egen handlingsplan for bygging
av krysningsspor på 600 meters lengde, og andre tiltak
som kan bedre godskapasiteten på jernbanen.
22. mai 2007