Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at det i dag er store problemer knyttet
til gjengangerkriminalitet. I praksis viser det seg at en relativt
liten andel av kriminelle for visse typer lovbrudd står
bak en relativt stor andel av kriminaliteten. En slik situasjon
krever målrettede tiltak. Det er en grunnleggende forutsetning
i samfunnet at individene holder seg til gjeldende lover og regler.
Dette er spesielt viktig innenfor strafferettspleien hvor det er
tungtveiende hensyn som begrunner det enkelte lovforbud og det som
hovedregel er et offer som blir direkte rammet av handlingen. Av
respekt for både tidligere og fremtidige ofre
bør man derfor legge til rette for et system som har til
formål å effektivt forhindre gjentatte lovbrudd.
Forslaget er en oppfølging av tidligere forslag fra Høyre
og tiltak iverksatt under regjeringen Bondevik II, se nedenfor.
Forslagsstillerne viser til at spesielt personer som begår
gjentatte lovbrudd, har behov for at det fra samfunnets side settes
klarere og mer markerte grenser. Dette gjelder spesielt ved handlinger
som kan få alvorlige konsekvenser for andre mennesker,
som gjentatte voldshandlinger og sedelighetsforbrytelser. For andre
lovbrytere er bakgrunnen for den kriminelle handlingen ofte en kost/nyttebetraktning
hvor vinningen ved den forbudte handlingen holdes opp mot blant
annet risikoen for å bli oppdaget og konsekvensene av dette.
Dette gjelder særlig ved alvorlige vinningsforbrytelser,
narkotikasmugling og narkotikaomsetning. Alt dette er tilfeller
hvor samfunnet for øvrig har et legitimt behov for beskyttelse.
Det vises i denne sammenheng også til de positive resultatene som
følger av det såkalte VIC-prosjektet (Very Important
Criminals) som opprinnelig var Oslo politidistrikts program mot
gjengangerkriminalitet.
Forslagsstillerne mener at en ordning med en markert strengere
straffereaksjon ved domfellelse den tredje gangen eller mer vil
virke forebyggende på fremtidige ulovlige handlinger, ved
at ytterligere lovbrudd får en reell konsekvens for de
involverte. Forslagsstillerne mener derfor prinsipielt at lovbrudd ved
gjengangerkriminalitet bør innebære en strengere
straffereaksjonsform. Ved tredje gangs lovbrudd mener forslagsstillerne
at fengselsstraff eller annen frihetsstraff skal være hovedregelen.
Dette må naturligvis samtidig vurderes i relasjon til den
type lovbrudd som er begått. Likevel vil det være
mulig med tilsvarende ordninger også for mindre lovbrudd
ved for eksempel at bøtestraffen blir markert høyere,
eller ved at man idømmes samfunnsstraff eller liknende ved
tredje gangs lovbrudd. Forslagsstillerne mener at en slik ordning
også vil kunne være med på å forebygge
en gradvis slusing inn i kriminalitet.
Forslagsstillerne viser videre til at lovgiver gjentatte ganger
har signalisert at de ønsker en mer aktiv bruk av hele
strafferammen uten at rettspraksis på sentrale områder
har tatt dette til seg i tilstrekkelig grad. Forslagsstillerne viser
også for øvrig til de lovendringer som regjeringen
Bondevik II foretok på dette området. Eksempler
på dette er hevingen av maksimumsstraff inntil det dobbelte
for ny straffbar handling av samme art, strengere straffer for en
serie lovbrudd som pådømmes samtidig, strengere
soningsforhold for de hardeste kriminelle, forbudet mot å avtale
organisert kriminalitet og opprettelsen av Nye KRIPOS (Kriminalpolitisentralen)
som nasjonal enhet for bekjempelse av organisert kriminalitet og annen
alvorlig kriminalitet.
Det forutsettes at innføring av minimumsstraff i tillegg
kobles til et reelt program for rehabilitering. Innholdet i soningen
vil være avgjørende for om den domfelte skal kunne
legge det kriminelle livet bak seg, og kunne delta i samfunns- og
arbeidsliv etter endt soning. Det bør foreligge individuelle
planer for videre utvikling, utdanning og arbeid. Dette bør
også foreligge ved mindre lovbrudd når man blir
ilagt straffereaksjon for tredje gang eller mer. Dette er spesielt
viktig i forhold til unge lovbrytere. Det må også være
en forutsetning og oppfølging ved hjelp av rustester og
liknende for å hindre eventuelt fortsatt narkotikamisbruk
under soning.
Det er svært viktig at det i tilknytning til samfunnets
reaksjon på de gjentatte ulovlige handlinger legges vekt
på å gi den domfelte et verktøy som grunnlag
for et lovlydig liv etter endt soning. Dette innebærer
at det i dialog med den enkelte domfelte utarbeides en konkret og
individuell plan som igangsettes under soning, og om nødvendig
må den innsatte også følges opp i tiden
etter soning. Lojal oppfølging fra den innsattes side bør
gi fordeler for vedkommende. På den måten vises
den enkelte respekt og tillit ved at det gis en reell mulighet til å ta
ansvar for egen fremtid.
Forslagsstillerne fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å vurdere innføring
av en ordning med minimumsstraff ved ileggelse av straffereaksjon
ved alvorlige handlinger for tredje gang eller mer i forbindelse
med fremleggelsen av ny spesiell del til straffeloven.
13. juni 2007