Til Stortinget
Gaveforsterkningsordningen går ut på at staten skal
gi et tilskudd på 25 av privat gave gitt til langsiktig
grunnleggende forskning. Ordningen ble i tillegg gitt tilbakevirkende
kraft slik at alle gaver gitt etter 1. august 2004 kunne
bli omfattet av. Ordningen gjelder for bidrag fra bedrifter, privatpersoner
eller stiftelser til Norges forskningsråd, Det
Norske Videnskaps-Akademi, universitetene eller til høyskoler med
rett til å tildele doktorgrad. Bidraget skal være
i størrelsesorden mellom fem og 50 mill. kroner.
Gaveforsterkningsordningen ble opprettet med bakgrunn i at privat
donasjon til forskningsformål har et mindre omfang i Norge
enn i land det er naturlig å sammenligne seg med. I Norge
har det ikke vært like lange tradisjoner for å finansiere
forskning gjennom gaver som det har vært i for eksempel
Sverige og USA. For å styrke privat finansiering av forskning ble
altså gaveforsterkningsordningen opprettet.
Det er tverrpolitisk enighet om at forskningsandelen av bruttonasjonalproduktet
(BNP) skal opp til tre prosent innen 2010, og for å få til
dette er det viktig at det offentlige bidrar med ordninger som stimulerer til
at privatpersoner og private organisasjoner bidrar med flere midler
til forskning. Det var i Stortinget full tilslutning om ordningen.
Bevilgningen til gaveforsterkningsordningen skjer over kap. 286
post 50 på statsbudsjettet, men det er Norges forskningsråd
som forvalter bruken av midlene til gaveforsterkningsordningen og
som har ansvar for å føre regnskap over utbetalingene.
Ordningen fungerer slik at giver og mottaker avtaler hva gaven skal
brukes til og hvordan midlene skal forvaltes. Når gaven
er registrert innbetalt hos mottaker, sender mottaker en anmodning
til Norges forskningsråd om utbetaling av gaveforsterkningen.
Denne anmodningen skal inneholde hva gaven skal brukes til, størrelsen
på gaven og hvordan gaven oppfyller kriteriene for utløsning
av gaveforsterkningen. Så sender Norges forskningsråd
tilskuddsbrev til mottakeren.
Norges forskningsråd forvalter altså ordningen, men
det er den enkelte gavemottaker som har ansvaret for at midlene
brukes til forskning av tilstrekkelig vitenskapelig kvalitet. Giveren
har stor innflytelse over hvordan midlene blir brukt, men resultatet
fra forskningen kan ikke rettighetsklausuleres fra givers side,
og gaven kan heller ikke brukes til å bestille forskning
for direkte anvendelse i egen virksomhet. Dette betyr at hvis en
bedrift står som giver, kan ikke bedriften stille som betingelse
at det skal forskes på noe som er direkte anvendelig i
bedriftens virksomhet. Giver kan heller ikke påberope seg
skatteFUNN for midlene, dvs. ordningen som gir bedriftene skattefradrag
for forskning og utviklingstiltak.
Gaveforsterkningsordningen har vært en stor suksess
hittil. Blant annet mottok Universitetet i Tromsø i 2006
12 mill. kroner fra SpareBank-1 Nord-Norge. Gavene ble gitt uten
føringer på hvordan de skulle brukes, og i "Utropia"
17. januar 2007 uttaler rektor ved Universitetet i Tromsø,
Jarle Aarbakke, at gaveforsterkningsordningen var en viktig faktor
som bidro til at SpareBank1 besluttet å overføre
12 mill. kroner til Universitetet i Tromsø.
At gaveforsterkningsordningen har ført til stor givervilje
til forskning er det ingen tvil om, for resultatene fra 2006 viste
at det måtte bevilges tre ganger så mye midler
til ordningen som det som først ble budsjettert. Mens det
opprinnelig var satt av 50 mill. kroner til ordningen, krevde stor
givervilje hos privatpersoner og private organisasjoner ytterligere
100 mill. kroner for at staten skulle oppfylle sine forpliktelser.
Disse 100 mill. kronene dekket Regjeringen gjennom å omdisponere
midler fra langsiktig grunnleggende forskning i Norges forskningsråd.
Forslagsstillerne påpekte i forbindelse med revideringen
av budsjettet i 2006 at gaveforsterkningsordningen bør finansieres
med friske midler, slik at ordningen ikke blir en omdisponering
av forskningsinnsatsen, men en reell forsterkning av forskningsinnsatsen
slik den var ment å føre til. I statsbudsjettet
for 2007 ligger det nå inne en økning på 30
mill. øremerkede kroner til ordningen.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at ordninger der privat
donasjon til forskning utløser offentlige midler, er riktig
vei å gå for å øke forskningsandelen
opp til tre prosent av BNP innen 2010. Imidlertid mener forslagsstillerne
at ordningen bør utvides for å sikre at også beløp
i lavere størrelsesorden kan bli omfattet av gaveforsterkningsordningen.
Dette for å sikre at også mindre bedrifter, organisasjoner
og flere privatpersoner kan bevilge midler til forskning, noe som
i sin tur kan gjøre at interessen for forskning blir større,
og at flere erkjenner hvor viktig det er at private og det offentlige
sammen sørger for å få forskningsinnsatsen
opp til tre prosent av BNP. For å nå dette målet
trengs innsats fra både små og store bedrifter
og organisasjoner, og det krever et spleiselag mellom offentlige
og private aktører. Derfor gir gaveforsterkningsordningen
viktige signaler til sivilsamfunnet om at offentlige myndigheter
verdsetter private bidrag for å nå forskningsmålet
som er blitt satt av offentlige myndigheter. Forslagsstillerne mener
at grensen på 5 mill. kroner er for høy til å utløse det
potensialet som finnes i Norge til å gi ytterligere midler
til forskning. På bakgrunn av dette mener forslagsstillerne
at den nedre grensen bør justeres ned til 500 000
kroner.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for at gaveforsterkningsordningen utvides slik at den nedre grense for å utløse gaveforsterkning settes til 500 000 kroner.
14. juni 2007