Stadige rapporter om uro, bråk, disiplinproblemer, konflikter,
mobbing og lignende hendelser viser etter forslagsstillernes mening
at skolens tradisjonelle virkemidler for å skape arbeidsro
og et godt læringsmiljø ikke har gitt gode nok
resultater, og at det kreves offensiv handling fra myndighetene
for å sørge for at Norge kan få en av
verdens beste skoler.
Å lage en god skole handler om å skape en atmosfære
og et miljø hvor folk trives og som oppmuntrer elevene
til læring. Et slikt miljø blir svekket av uro
og disiplinproblemer, og forslagsstillerne mener at det trengs en
omfattende politikk og handlingsplan for å forebygge og
løse atferdsproblemer, disiplinproblemer og uro i den norske
skole. Disiplinproblemer i den norske skolen er bekymringsfullt
av to viktige grunner. For det første bidrar det til dårligere
resultater og mindre læring, og for det andre kan det være med
på å gjøre forholdene så dårlige
for lærerne at mange av dem velger å slutte i
skolen for heller å arbeide andre steder.
Forslagsstillerne mener at ingen, og i hvert fall ikke elevene, ønsker
en skolehverdag preget av uro og bråk som forsurer læringsmiljøet.
Når tiltak utformes for å bedre læringsmiljøet,
er det derfor viktig at både elever og foreldre involveres
i prosessen for å sikre at tiltakene blir forankret, og
at hele skolemiljøet får eierskap til tiltakene.
Selv om det er den enkelte skole som har hovedansvar for å sikre
et godt læringsmiljø, så kan man, etter
forslagsstillernes oppfatning, ikke forvente at skolene skal sette
i gang atferdsforbedrende tiltak helt uten ekstern hjelp og støtte.
Det er viktig at skolene har en helhetlig virkemiddelpakke å forholde
seg til, og at de kan basere tiltakene på empiri.