Til Stortinget
Det har i den senere tid kommet mange signaler om at det tapes
mye undervisningstid i skolen. For det første tapes det
mye tid hver skoletime på bråk, uro og på forsinkelser.
Det gjør at undervisningen kommer sent i gang, og at den
blir avbrutt og forstyrret underveis. For det andre ser det ut til
at flere timer faller bort, og at det er stadig mindre undervisning mot
slutten av vårsemesteret. Tiden som skulle vært brukt
til undervisning i fag, brukes til andre aktiviteter eller faller
helt bort. Elevene får i mange tilfeller ikke den undervisningen
de har krav på.
Det finnes ikke mye systematisk dokumentasjon på omfanget
av denne typen tapt undervisningstid, men både PISA 2003
og Elevundersøkelsen 2006 gir indikasjoner på at
til dels mye undervisningstid går bort som følge
av uro i timene.
PISA 2003 dokumenterer at i alle - eller nesten alle - matematikktimene
mener 40 prosent av norske elever at det er bråk og uro,
og 34 prosent sier at læreren må vente lenge før
elevene roer seg. 35 prosent sier at elevene ikke begynner å arbeide
før lenge etter at timen har begynt. Populasjonen i undersøkelsen omfatter
15-åringer, altså elever på ungdomstrinnet. Rektorene
ble også spurt, og så mange som 71 prosent mener
at læringen hemmes mye eller i noen grad av forstyrrende
elever. Dette forholdet ble bekreftet senest i Elevundersøkelsen
2006, hvor 22,6 prosent av elevene mener at læreren aldri
eller sjelden kan starte undervisningen uten å bruke mye
tid på å få ro i klassen. Ytterligere
36,6 prosent mener at læreren av og til kommer i gang med
undervisningen med en gang. Elevundersøkelsen spør
elever på syvende og tiende trinn, samt Vg 1 i videregående
opplæring.
I tillegg til den undervisningstiden som blir borte på grunn
av bråk, uro og forsinkelser, mistet elevene undervisningstid
gjennom måten skolene organiserer skoleåret på,
og gjennom fravær av vikarer.
Utgangspunktet er at staten regulerer det minimumstallet undervisningstimer
elevene skal ha. Skoleeier står fritt til å tilby
flere timer, men ikke færre. Antall timer undervisning
i forskjellige fag er også definert ut fra en minimumsstandard
som skoleeier kan overskride, men ikke gå under.
Det er ikke mulig å finne noen systematisk og landsomfattende
undersøkelse av hvorvidt disse normene faktisk følges
opp av skolene. Derimot har det i løpet av de siste månedene
fremkommet flere eksempler i pressen som belyser dette forholdet:
Aftenposten ba våren 2007 ni elever ved ni forskjellige
videregående skoler loggføre hvilken undervisning
de har hatt fra 10. april 2007 til ca. 21. juni
i 2007. Det viser seg at for disse elevene har i gjennomsnitt mer
enn 30 prosent av timene forsvunnet. Årsaken er blant annet
"lærerfravær, ekskursjoner, avslutningsarrangement,
kinobesøk, - eller rett og slett et ønske om å ta
fri". […] "Det er ikke eksamener og lesedager
som i første rekke er årsaken til at timeplanen
ikke blir fulgt. I ukene før sommerferien fylles skoledagene
av både bading, kakespising, teater, kino og ekskursjoner.
En av de hyppigste årsakene til at timeplanen ikke følges,
er likevel at læreren er opptatt med andre ting - som kurs,
turer med andre klasser og sensorvirksomhet." (sitat fra Aftenposten
22. juni 2007.)
Hvis hver tredje undervisningstime går tapt i to og en
halv måned, betyr det i et treårig løp
at til sammen to og en halv måneders undervisningstid går
fullstendig tapt for en elev i videregående opplæring.
I tillegg er det grunn til å tro at undervisningstid blir
brukt til andre formål resten av året også,
om enn ikke i samme omfang. Selv om eksemplene er fra videregående opplæring,
må det antas at det samme problemet gjør seg gjeldende
også i grunnskolen.
I en artikkel i Aftenposten 20. januar 2007 skriver realfaglærer
ved Bamble videregående skole, Tor Henning Olssen, om en
dagbok han har ført de siste ti årene som dokumenterer
at elevene hans har fått færre og færre
reelle undervisningstimer i klasserommet. I 2006 forsvant hver fjerde
fysikktime.
Felles for begge formene for tapt undervisningstid er at det
ikke finnes systematiserte data over årsakene til og omfanget
av dem. Men de indikasjonene som PISA 2003 og Elevinspektørene
2006 gir, sammen med flere enkeltstående rapporteringer
fra elever, foreldre og lærere, er etter forslagsstillernes mening
et grunnlag for betydelig uro.
Det fremmes på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen igangsette en landsomfattende kartlegging
av årsakene til og omfanget av tapt undervisningstid i
hele grunnopplæringen.
5. oktober 2007