Stortingets anmodningsvedtak nr. 88 (2004-2005) lød:
"Stortinget ber Regjeringen utrede adgang til personlig konkurs
med sletting av gjeld, for eksempel etter mønster etter
den amerikanske konkurslovgivnings kapittel 7."
Noen land har et system som åpner for sletting av gjeld
ved personlig konkurs. I Norge vil restgjelden fortsette å hefte
ved skyldneren etter at dividende er utbetalt til kreditorene, og
det er det offentlige som hyppigst begjærer konkurs.
En slik utredning ble gjort i Ot.prp. nr. 55 (2005-2006). I Norge
er det i hovedsak gjeldsordningsloven som gjelder personer som havner
i økonomisk uføre. Gjeldsordningsloven åpner
i dag for at gjeldsordningsperioden kan settes til null, det vil
si at gjelden slettes med en gang. Vilkåret etter gjeldsordningsloven § 5-2
er at det foreligger tungtveiende grunner for å sette gjeldsordningsperioden
kortere enn fem år.
I innstillingen til Ot.prp. nr. 55 (2006-2007), Innst. O. nr.
12 (2006-2007), mener flertallet at dagens regler sikrer de ulike
interessene som man må ta hensyn til i en gjeldsordningssak
på en god måte, og foreslår ingen endringer
på dette området.
Barne- og likestillingsdepartementet arbeider imidlertid med
et forslag til lovendring, der blant annet gjeldsordninger på null år
kan bli en del av systemet. Dette vil langt på vei avdempe
de innsigelser blant andre GOA-Gjeldsoffer-Alliansen har hatt på dette
punktet, men kan svekke den disiplineringen som tross alt ligger
i en gjeldsordningsperiode.
Muligheten til å sette gjeldsordningsperioden til null år
bør spesielt kunne vurderes i tilfeller hvor skyldneren
har drevet næring, og størstedelen av gjelden
er næringsgjeld.