Til Stortinget
Internasjonale undersøkelser som TIMMS og PISA 2000
og 2003 har vist at norske elever har langt dårligere matematikkferdigheter
enn det man kan forvente, ikke minst i forhold til ressursinnsatsen.
En noe foruroligende tendens fra PISA 2000 og 2003 er at Norge sammenlignet
med de andre OECD-landene er i ferd med å sakke ytterligere
akterut. Samtidig som realfag har tapt terreng som en attraktiv
utdanningsvei for ungdom, øker samfunnets behov for arbeidstakere
med realfagskompetanse. Etter en spørreundersøkelse
blant sine medlemsbedrifter slår Abelia fast at det bare
i løpet av 2007 vil være behov for 10 000
nyansatte med realfagskompetanse bare i kunnskapsbedriftene. I tillegg
kommer behovet for ansatte med realfagskompetanse i offentlig sektor, industrien
og petroleumssektoren. Dette står i skarp kontrast til
de vel 1 000 kandidater som årlig utdannes innen
dette fagfeltet.
Det er også en utfordring å rekruttere flere
jenter til realfagene. Gjennom ROSE-prosjektet (Relevance of Science
Education), drevet av Camilla Schreiner og Svein Sjøberg
ved Universitetet i Oslo, kommer det frem at gutter og jenter har
svært ulike holdninger til realfag. For å øke
antallet jenter som velger realfag må måten fagene
presenteres på og legges opp endres, slik at også jenter
interesserer seg for og velger fagene. Noen av Schreiner og Sjøbergs
viktigste funn er at selv faglig dyktige elever velger bort realfag
og teknologi, og dette gjelder spesielt jenter. Identitet og selvrealisering
står sentralt i utdanningsvalgene, og hva og hvem man identifiserer
seg med og hva som bidrar til selvrealisering, skiller seg veldig
fra gutter til jenter. Eksempelvis oppgir jenter langt oftere enn gutter
at de ønsker å jobbe med mennesker og miljøvern
- og de mener ikke at veien til en slik jobb går gjennom
realfaglig utdanning. Det kommuniseres ikke alltid godt nok at svært
viktige områder som miljøteknologi og vaksinasjonsprogrammer
kommer til ved hjelp av realfag. Generelt viser ROSE-prosjektet
at nordiske elever, spesielt jenter, er de som liker naturfag minst.
Prosjektet viser også at de ungdommene som velger realfag,
ikke gjør det fordi det er bra for nasjonens økonomi
eller fremtidige velferd. De tar i stedet valgene sine ut fra egne
interesser, verdier og motiver.
På denne bakgrunn er det et tydelig behov for å ta i
bruk flere og varierte virkemidler både for å styrke
realfagenes status, og for å styrke det faglige utbyttet av
den opplæringen som blir gitt innenfor realfag. Regjeringen
Bondevik II utarbeidet strategiplanen "Realfag, naturligvis", og
ikke minst reformen Kunnskapsløftet. Satsingen har begynt å gi
resultater, og det er gledelig at videregående skoler nå melder
om økt søkning til realfaglig fordypning. Flere
viktige tiltak for å bedre situasjonen er allerede i ferd
med å bli implementert i norsk skole, og regjeringen Stoltenberg
II har i hovedsak videreført "Realfag, naturligvis" under
navnet "Et felles løft for realfagene."
Å opprette mer spesialiserte tilbud innenfor videregående
opplæring vil være et viktig bidrag til å heve
kvaliteten på den realfaglige undervisningen, men det vil
også være svært viktig for å fange
opp og stimulere den naturlige nysgjerrigheten og interessen mange
har for realfag. Det kan også være en måte å differensiere
tilbudet på, slik at både gutter og jenter føler
at deres verdier og interesser fanges opp, og at begge kjønn
kan finne identifikasjon og en vei til selvrealisering i realfagene.
I dag opplever mange ungdommer også å bli veiledet
bort fra realfaglig fordypning i videregående skole, og
det betyr at mange potensielle realister tapes for både
offentlig og privat sektor. Vi vet eksempelvis at svært
mange lærere med fagutdanning og høy kompetanse
i realfag nå er over 50 og 60 år. Tall fra Kommunenes
Sentralforbund (KS) viser at om lag 1 500 lærere
med denne kompetansen i løpet av få år
vil gå av med pensjon. Det er derfor svært viktig å sikre
at de lærerne som utdannes i fremtiden, har en så god
realfaglig ballast som mulig.
Norsk matematikkråd har fra 1982 kartlagt utviklingen
av de grunnleggende kunnskapene innen matematikk hos studenter som
begynner på matematiske studier. Dette har avdekket en
stor nedgang. Fra 1984 til 2005 sank studentenes gjennomsnittlige
skår på testoppgavene fra Norsk matematikkråd
fra 72,8 pst. til 48,5 pst. Norsk matematikkråds kartlegging
er svært verdifull fordi oppgavene er sammenlignbare over
tid. Inntakskvaliteten på de studentene som begynner på studier
som er matematikkrevende, er altså betydelig dårligere
nå enn i 1984. Det får konsekvenser for det faglige
nivået på studentene som velger realfag, og for
hvilken sluttkompetanse de går ut i offentlig eller privat
sektor med etter endt utdanning. Nær 50 pst. av ingeniørstudentene
avslutter utdanningen før den er fullført, og
en stor del av årsaken er å finne i at nivået
på realfagsundervisningen i grunnopplæringen ikke
er god nok. Mye tyder på at realfaglig fordypning i videregående
skole ikke gir et tilstrekkelig godt grunnlag for å lykkes
med videre realfagsstudier.
Selv om en stor kursendring for å styrke realfagene
ble foretatt under regjeringen Bondevik II, ligger det i sakens
natur at det fortsatt tar lang tid å endre holdningene
til, og interessen for, realfag. Derfor er det viktig å se
på nye veier å gå som kan bidra til at man
raskere kan styrke realfagenes nedslagsfelt, innhold og stilling.
I den sammenheng er det interessant å merke seg at Sotra
videregående skole høsten 2006 startet opp Norges
første videregående teknologilinje. Tilbudet opplever
stor søkning, og opererer etter hvert med en lang venteliste.
Skolen samarbeider med næringslivet, Høgskolen
i Bergen, NTNU og Bergen vitensenter om linjen, og tilbudet er tilrettelagt
slik at det åpner for at de som har de nødvendige ferdighetene,
kan starte med ingeniørfag allerede i tredje klasse.
Forslagsstillerne mener at denne type tilbud kan videreutvikles
til å bli et spesialisert løp i videregående
opplæring. Realfag og teknologi må være
det bærende elementet, slik at tilbudet får en
forsterket teknologisk profil. På det grunnlaget ønsker
forslagsstillerne at det utvikles et tilbud om teknologigymnas, hvor
hovedgrepet er at undervisningen i de øvrige skolefagene
legges opp slik at fokus rettes mot realfagene. I en slik modell
må det samlede timetallet økes innenfor realfag
slik at den teknologiske og realfaglige profilen styrkes,
og teknologi og forskningslære må inngå som
programfag. Det må gis stort rom for faglig fordypning.
Et slikt teknologigymnas vil dessuten kunne knyttes opp mot eksisterende
fagmiljøer innen høyere utdanning, slik Sotra
videregående skole har gjort i forhold til sin teknologilinje.
På samme måte vil det også være
naturlig å samarbeide med lokale vitensentre der de finnes.
Samarbeidet kan gjelde alt fra forskningsprosjekter til bruk av
laboratorium og utstyr. Dette gjør det også mulig å kunne
ta fag fra høyere utdanning mens man går på videregående
skole. Dette vil også være helt i tråd
med de grepene som ligger i Kunnskapsløftet, der det nå er
mulig å ta "smaksprøver" på fag i høyere
utdanning mens man er elev i videregående opplæring.
Det er stor aksept for å stimulere elevenes interesser
og talenter i idrett innenfor spesialiserte videregående
utdanninger gjennom egne studieprogram i offentlige skoler og egne
toppidrettstilbud i privatskoleregi. Det gis svært mange
gode tilbud innenfor dette feltet. Det må derfor også være
mulig å tenke i samme retning når det gjelder
spesialisering av tilbud innenfor realfag og teknologi.
Opplæringsloven er heller ikke til hinder for at innretningen
på offentlige skoletilbud kan spesialiseres noe innenfor
de ulike studieprogrammene, og det finnes flere eksempler på at
det gjøres i fylkeskommunal regi. I tillegg til eksemplet
fra Sotra videregående skole kan også nevnes Tekniske
allmenne fag (TAF) ved Levanger videregående skole og håndballinja
ved Ullern videregående skole. Alle tilbud gis innenfor
program for studiespesialisering. Skoleeier og den enkelte skole
har stor frihet med hensyn til hvordan de vil organisere skoledagen
og skoletilbudet. I tillegg gir opplæringsloven § 3-4
første ledd departementet forskriftshjemmel til å gi
bestemmelser om blant annet trinn og programområder, fag
og omfanget av opplæringen i fagene, og om gjennomføringen
av opplæringen. Det betyr at departementet kan gi forskrifter
om et spesialisert videregående tilbud innen realfag og
teknologi, som innebærer både flere timer, flere
og/eller andre fag og en annen organisering av undervisningen
enn det som følger av et ordinært videregående
utdanningsløp.
For å realisere et slikt tilbud innen realfag og teknologi
forutsettes det at staten bidrar med midler til etableringen og
tilskudd til driften. Dette vil være utstyrskrevende skoler
som er dyrere enn vanlig å opprette, og det vil kreves økt
timetall i forhold til hva som er normen for annen videregående
opplæring. Til tross for at dette er et mer kostnadskrevende
tilbud enn vanlig, mener forslagsstillerne at det er et viktig tiltak
for å ivareta en interesse for realfag, og bidra til at
Norge fortsetter å hevde seg i en globalisert verden der
teknologiske nyvinninger og en befolkning med høy teknologisk
kompetanse spiller en stadig viktigere rolle. Det krever at vi satser
både på grunnutdanningen og på høyere
utdanning og forskning. En god realfaglig utdanning på høyere
utdanningsnivå forutsetter at grunnutdanningen fremskaffer
nok studenter med de grunnleggende forkunnskapene. Det er svært
viktig for fremtidens velferd å rekruttere tilstrekkelig
mange som kan drive norsk og internasjonal teknologisk utvikling
videre, blant annet innenfor miljø, petroleum, helse, infrastruktur
og marine fag.
Det fremmes på denne bakgrunn følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for etablering
av teknologigymnas som et spesialisert videregående opplæringstilbud
innen realfag.
14. november 2007