Til Stortinget
Swaziland er et lite land med flateinnhold på 17 363
km (litt mindre enn Sogn og Fjordane fylke) og en befolkning på om
lag 1,1 mill. mennesker. Over 70 prosent av befolkningen får
sin hovedinntekt fra landbruket, og denne andelen er enda større
i de rurale områdene. Produktene som dyrkes, er i hovedsak
mais, sukker, bomull og sitron. I tillegg er storfe- og fjærkreproduksjon
betydelige næringer. Swazilands økonomi er åpen
og marginal i forhold til nabolandene Mosambik og Sør-Afrika.
Dette gjør landet svært avhengig av eksterne faktorer
hvor evnen til å tiltrekke seg utenlandsk kapital og investeringer
står sentralt.
Staten, det vil si Kongen, eier mesteparten av beitelandet kjent
som Swazi Nation Land (SNL). Befolkningen i landet har fri rett
til å bruke SNL, noe som har ført til overbeiting
og magre dyr med dårlig reproduksjonsevne. Storfe utgjør
landets nest største dyrebesetning etter fjærkre.
På grunn av et begrenset landbruksareal har bøndene
innsett at kommersialisering av storfeindustrien nødvendigvis
må innebære en intensivering og forbedring av
produksjonskapasiteten. Swaziland Meat Industries (SMI) er et initiativ som
har kommet i gang som følge av samarbeid mellom regjeringen
i Mbabane, den private sektor og internasjonale donorer. SMI er
det eneste slakteriet i landet som er lisensiert til å eksportere
til EU. For å få dyrene i bedre kondisjon før
slakting startet SMI i 2003 et opplegg for mer intensiv fôring
de siste 100 dagene før slakting, såkalt feedloting.
Produksjonen ved slakteriet steg med over 45 prosent til 7 464
tonn i 2005 fra 4 116 tonn året før.
Det er bred enighet om at produksjonsøkningen kan tilskrives
det nye fôringssystemet, og SMI oppfordrer bøndene
i landet til å avle dyr gjennom feedloting. Kjøtt-
og fjørfebransjens Landsforbund i Norge har samarbeidet
med SMI og blitt enige om å finansiere og igangsette tiltak for å bedre
feedloternes økonomi, ikke gjennom subsidier, men gjennom
forbedring i produksjonsforutsetningene, økte ressurser
til kompetanseheving, kunnskapsformidling m.m.
Det er pr. 2008 etablert om lag 130 feedloter i landet. SMI fungerer
som rådgivende organ overfor bøndene, mens bøndene
selv står for drift, innkjøp av dyr og utbygging
av den nødvendige infrastrukturen. Den typiske bonden i
dette systemet fôrer 10-20 dyr som kjøpes opp
lokalt. Omkring halvparten av de som driver med feedloting er kvinner,
og mange av disse er eldre som har blitt sittende med mange munner å mette
som følge av hiv/aids-epidemien. Hiv/aids
påvirker alle aspekter ved samfunnslivet i Swaziland, ikke
minst matsikkerhet. Når en voksen person dør av
hiv/aids, fører dette til en gjennomsnittlig nedgang
i maisproduksjonen med over 50 prosent i den respektive husholdning.
Dette synliggjør viktigheten av å stimulere til
høyere produksjon i landbruket, for eksempel gjennom feedlotingsystemet.
Mange land i det sørlige Afrika har de siste 30 årene
sett en dramatisk nedgang i gjennomsnittlig levealder, men ingen
så dramatiske som Botswana og Swaziland. I perioden 1970
til 1975 var gjennomsnittlig forventet levealder i Swaziland 49,6 år,
mens den for perioden 2000 til 2005 hadde falt til 43,9 år. Den
forventede levealderen i Swaziland i 2004 var 31,3 år,
den laveste i hele verden (Human Development Report 2006). Swazilands
helsedirektør Derek von Wissell påpeker at fattigdommen
er landets største utfordring, og eneste vei ut av denne
er å satse på jordbruket. I denne sammenheng appellerer
han til industrilandene om å legge til side sine gamle
motforestillinger om å handle med Swaziland.
GSP-ordningen (Generalized System of Preferences) er et unilateralt
initiativ fra industrilandene for å bedre utviklingslandenes
markedsadgang. GSP-systemet innebærer en positiv forskjellsbehandling
av utviklingslandene i Verdens Handelsorganisasjon (WTO). For de
landene som til enhver tid er inkludert i ordningen, kan industrilandene
sette ned tollen på import til et nivå som er
lavere enn det som gjelder for andre land. I tillegg til denne fordelsbehandlingen har
Norge siden 2002 gitt full toll- og kvotefrihet for alle de minst
utviklede landene (MUL-land).
Det norske GSP-systemet ble endret med virkning fra 1. januar
2008. Endringene medfører at systemets særlige
ordning for toll- og kvotefri markedsadgang til Norge utvides til å gjelde
alle "lavinntektsland" i henhold til den til enhver tid
gjeldende OECD/DAC-listen (Organisation for Economic Cooperation
and Development/Development Assistance Committee). Betingelsen
er imidlertid at landet har en befolkning under 75 millioner innbyggere,
noe som gjør at landene India, Nigeria, Pakistan og Vietnam
faller utenfor nulltollordningen. Alle ordinære GSP-land
har fått en preferanse på 30 prosent innenfor
de norske WTO-minsteadgangskvotene. Dette innebærer eksempelvis
at import fra et GSP-land innenfor storfekjøttkvoten får
en tollreduksjon på 30 prosent (mot 10 prosent tidligere).
Verdien av å være definert som et GSP-, og ikke
et MUL-land, er imidlertid sterkt begrenset med hensyn til toll-
og kvotepreferanser. Swaziland kategoriseres som et Lavere Middelinntektsland
på DAC-listen og faller dermed inn under den ordinære
GSP-ordningen. Storfekjøtt fra landet vil dermed møte
en massiv tollmur ved innførsel til Norge. Det er mange
faktorer som peker i retning av at Swaziland behandles urettferdig
under det eksisterende GSP-systemet og gjennom Norges praktisering
av dette:
OECD sin DAC-liste for gruppering av utviklingsland
baserer seg på økonomiske faktorer (BNP) og ser
ikke på geografiske, klimatiske og sosiale faktorer som
geopolitisk plassering, tørke, fattigdom og helseproblemer.
Swaziland har et stort fattigdomsproblem, og estimater fra 2001
tilsier at 69 prosent av befolkningen (opp fra 65 prosent i 1995)
lever for under 20 USD pr. måned. Swaziland passerte også nylig
Botswana som det land i verden med den høyeste forekomsten
av hiv/aids målt i prosent av befolkningen. Antall
smittede utgjør nå over 38 prosent av den samlede
befolkningen. Utbredelsen er aller størst i aldersgruppen
15-49 år, noe som har store konsekvenser for landets økonomi
ettersom denne gruppen normalt utgjør den mest utdannede
og arbeidsdyktige delen av befolkningen.
DAC-listen grupperer utviklingslandene i fire kategorier; MUL-land,
Andre Lavinntektsland, Lavere Middelinntektsland og Høyere
Middelinntektsland, hvor det altså bare er land i de to
første kategoriene som har nulltoll på eksport
til Norge. Små stater som Komorene, Maldivene, Vanuatu,
Ekvatorial Guinea og Kapp Verde (alle MUL-land) har nulltoll, trass
i at disse landene har en høyere eller betydelig høyere verdi
på FNs Human Development Index (HDI) for 2006, sammenliknet
med Swaziland. Av i alt 68 MUL- og lavinntektsland har hele 31
land høyere eller betydelig høyere HDI-verdi,
sammenlignet med Swaziland. Av de 18 lavinntektslandene på listen
har så mange som 13 av disse en høyere HDI-verdi.
Ekvatorial Guinea og Kapp Verde er samtidig kategorisert som
MUL-land i 2004, selv om de på det daværende tidspunkt
hadde BNP per capita som var høyere enn Swaziland. Samtlige
av de ovennevnte MUL-landene har en marginal eksport til Norge (eksport
fra Maldivene til Norge i 2006 utgjorde NOK 100 000) og
tollfriheten påvirker i liten eller ingen grad det norske
landbruksmarkedet.
Forslagsstillerne viser til at Namibia (Lavere Middelinntektsland)
og Botswana (Høyere Middelinntektsland) har tollfri adgang
til Norge for samtlige landbruksvarer med unntak av korn, mel og
kraftfôr. Dette til tross for at landene ikke har MUL-status
på DAC-listen. Når det gjelder storfekjøtt,
er imidlertid den årlige tollfrie kvantumsreguleringen
på 2 700 tonn utbeinet kjøtt. I 2006
ble det importert 2 633 tonn storfekjøtt fra disse
landene, mens i 2007 ble hele kvoten brukt opp før utgangen
av året. Tollen ble dermed beregnet etter gjeldende satser
for ordinære GSP-land ut året. Når frihandelsavtalen
mellom EFTA og SACU (Southern African Customs Union; Sør
Afrika, Botswana, Lesotho, Namibia og Swaziland) trer i kraft, vil
Namibia og Botswana ha adgang til tollfri eksport av 500 tonn storfekjøtt
til Norge under frihandelsavtalen i tillegg til de 2 700
tonnene knyttet til GSP-systemet.
Norge er inne i en situasjon med underskudd på storfekjøtt,
og prognoser tilsier at denne situasjonen er av en langvarig karakter.
For 2008 er prognosen et importbehov på 8 000
tonn, tilsvarende 8-10 prosent av det totale konsumet.
Forslagsstillerne viser videre til argumentasjonen fra Regjeringen
om at det var objektive kriterier (BNP) som gjorde at Swaziland
falt ut av nulltollordningen. At middelinntektsland som Namibia
og Botswana kan bevilges nulltoll viser fremfor alt at det er et åpent
politisk valg å innrømme et land nulltoll. Forslagsstillerne
mener at dette valget kan Norge ta overfor Swaziland, til fordel
for befolkningen i landet så vel som for norske forbrukere.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen innføre fullt tollfritak for
alle varer fra Swaziland med virkning fra 1. juli 2008.
II
Stortinget samtykker i at Regjeringen gis fullmakt til å iverksette
endringer i GSP-ordningen slik som foreslått, samt besørge
de nødvendige notifikasjoner.
1. februar 2008