Til Stortinget
Kommunene er selve grunnmuren i det norske demokratiet, og forslagsstillerne
ønsker å styrke denne grunnmuren i takt med utviklingen i samfunnet
for øvrig. Folk må ha tillit til at deres stemmer teller, og at
valgprosessen er rettferdig.
Ved kommunevalget i 2007 ble det avdekket flere feil og mangler
ved valgprosessen, og dette representantforslaget inneholder konkrete
forslag til forbedringer. Svakheter ved valgordningen for stortingsvalg,
slik representanten Lodve Solholm tok opp i en interpellasjon til
kommunal- og regionalministeren 30. mars 2006, er utenfor rammen
av dette representantforslaget.
Politiet konkluderte etter en innledende etterforskning med
at det hadde foregått valgfusk i Drammen ved kommunevalget 2007,
og at personer i byens rusmiljø hadde blitt tilbudt penger for å
stemme. Man skulle kanskje tro at avdekking av valgfusk ville føre
til omvalg, men i henhold til valgloven § 13-4 tredje ledd, kan
et kommunevalg kun kjennes ugyldig hvis det er begått feil som antas
å ha hatt innflytelse på fordelingen av mandatene mellom listene
og som det ikke er mulig å rette. Man kan altså ikke kjenne valget
ugyldig hvis valgjuks kun har påvirket sammensetningen av de enkelte
partigruppene. Når det gjelder suspensjon i forbindelse med valgfusk finnes
det ikke engang en egen paragraf for dette, og den øvre strafferammen
på 3 års fengsel er neppe særlig avskrekkende. Forslagsstillerne
fremmer derfor forslag om å åpne for suspensjon av folkevalgte siktet
for juks, samt åpning for å kjenne valg ugyldig også der feil antaes
å kun ha påvirket mandatfordelingen innad på den enkelte valgliste.
Forslagsstillerne fremmer dessuten forslag om å øke strafferammen for
valgfusk, samt forslag om at Norge ved neste kommunevalg skal ha
tilstrekkelig med internasjonale valgobservatører.
Det er færre som stemmer ved kommunevalg enn ved stortingsvalg,
og denne situasjonen holder seg stabilt fra valg til valg. Ved kommunevalget
i 2007 var valgdeltakelsen på 61,2 prosent, mens den ved stortingsvalget
i 2005 var på 77,4 prosent. I NOU 2006:7, Det lokale folkestyret
i endring, Lokaldemokratikommisjonen, gikk derfor et mindretall
bestående av Sørheim, Røssland, Steen, Kvaløy og Skard inn for felles
valgdag med følgende begrunnelse:
"… Felles valdag er eitt av få tiltak som vil auke valdeltakinga.
Mindretalet meiner også at felles valdag kan vere eit viktig tiltak
for å auke den politiske interessa og for å sikre at heilskapsperspektivet
på politikken kjem betre fram. Kommunane utfører i stor grad oppgåver
innanfor rammer sett av staten. Det er difor avgjerande for lokalpolitikken
korleis den nasjonale politikken blir utforma. Stortingsfleirtalet
og Regjeringa vil i stor grad ha innverknad på korleis kommunane
skal og kan løyse oppgåvene sine. Kommunale oppgåver er i fokus
og vert i stor grad avgjerande for valresultatet også ved Stortingsval,
t.d. eldreomsorg, skolepolitikk og barnehagepolitikk. Det er også
rikspolitikarane som i stor grad dominerer valkampen både ved lokalval
og stortingsval. Ein felles valdag vil tydeleggjere ansvaret mellom
dei ulike styringsnivåa, disiplinere politikarane og skape ein felles
debatt og forståing rundt viktige problemstillingar som må løysast
i samarbeid mellom forvaltningsnivåa. Mindretalet meiner at felles
val vil auke tilliten mellom stat og kommunar og tilliten til dei
folkevalde og dei politiske partia på alle nivå. Mindretalet meiner
dette ikkje vil svekke høvet til samtidig å få fokus på lokale saker
og lokale kandidatar. Det vil bli lettare med politisk ansvarsutkrevjing
både sentralt og lokalt enn no. I dag kan ein få regjeringsskifte
og fullstendig endring av politikk ovafor kommunane midt i ein kommunestyreperiode."
Forslagsstillerne er enig med kommisjonens mindretall, og ønsker
å innføre en felles valgdag. Sverige har hatt felles valgdag siden
1970, med valg til Europaparlamentet hvert femte år som eneste unntak.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Ot.prp. nr. 24 (2006-2007)
at
"Velger som er ukjent for stemmemottaker, skal legitimere seg.
Velgers identitet kan ved stemmegivning på institusjon i stedet
bekreftes av en ansatt som legitimerer seg."
Denne endringen var helt klart riktig og nødvendig. Flere valgstyrer
har imidlertid gitt tilbakemeldinger på at en del forsøkte å stemme
ved hjelp av falsk ID, og at det i dag ikke brukes straffereaksjoner overfor
slik virksomhet. Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om at
forsøk på bruk av falsk ID ved stemmeavgivelse skal straffes med
fengsel eller bøter.
Fremskrittspartiet stemte ved behandlingen av Ot.prp. nr. 96
(2005-2006) imot en ny § 38 a nr. 3 i kommuneloven, som i praksis
legger opp til forskjellsbehandling mellom kjønnene i forbindelse med
valg til for eksempel komiteer underlagt kommunestyret. Fremskrittspartiet
er nemlig imot enhver form for positiv eller negativ diskriminering
på grunnlag av religion, kjønn, legning, etnisk eller politisk tilhørighet.
Hvis jevn kjønnsfordeling er viktig for velgerne, vil dessuten partier
som lykkes med dette, ha et betydelig konkurransefortrinn. Likestillings- og
diskrimineringsombud Beate Gangås tok i Aftenposten 6. september
2007 idégrunnlaget til denne paragrafen ett skritt videre, og ba
velgerne stemme ut hvite, heteroseksuelle menn mellom 40 og 50 år
uten nedsatt funksjonsevne. Dette viser hvor farlig prinsippet om
såkalt positiv diskriminering er. Man vil alltid kunne finne grupper
som er underrepresentert, og hvis man virkelig ønsker kommunestyrer
som speiler befolkningen 100 prosent, må man overlate oppgaven med
å velge kommunestyrer til Statistisk sentralbyrå (SSB), og ikke
velgerne. At et likestillingsombud selv går aktivt inn for grov
diskriminering på bakgrunn av kjønn, legning, alder og etnisitet, tyder
på at likestillingsombudet kanskje har utspilt sin rolle i det norske
samfunnet. Forslagsstillerne fremmer forslag om nødvendige lovendringer
for å avvikle enhver form for kjønnskvotering i forbindelse med
kommune- og fylkestingsvalg, og vil for øvrig motsette seg ethvert
forslag om forskjellsbehandling på bakgrunn av religion, kjønn,
legning, etnisk eller politisk tilhørighet.
Innvandrere trenger bare å ha bodd i Norge i 3 år for å ha stemmerett
ved kommunevalg, mens bare norske statsborgere har stemmerett ved
stortingsvalg. Dessverre kan mange innvandrere etter 3 år i Norge fortsatt
ikke norsk, og det er dermed umulig for dem å sette seg inn i norsk
politikk og samfunnsliv. I 1979 ga Norge stemmerett til nordiske
borgere ved lokalvalg, og dette ble gjort etter en anbefaling fra
Nordisk Råd. Dette har senere blitt utvidet til å gjelde alle innvandrere,
og Norge har bilaterale avtaler med EU-landene om at deres borgere
skal ha stemmerett her hvis de har bodd her i 3 år. Disse bilaterale
avtalene speiler innholdet i Maastricht-avtalen som EU-landene er
bundet av seg imellom. På samme måte får norske borgere i Spania
stemmerett der etter å ha bodd der noen år. Gjennom å begrense stemmerett
ved lokalvalg til norske borgere og EØS-borgere, vil man sikre at
de som har rett til å avlegge stemme ved kommunevalg, har opparbeidet
seg en grunnleggende demokratiforståelse. Ungarn begrenset for øvrig
i 2004 stemmerett ved kommunevalg til kun ungarske borgere og EØS-borgere
med 3 års botid. Forslagsstillerne fremmer derfor forslag om endringer
slik at Norge ikke går lenger enn Norges internasjonale forpliktelser
tilsier.
Ved kommunevalget i 2007 ble det fra Kommunal- og regionaldepartementet
utsendt informasjon til dem som skal stemme, ikke bare på norsk,
men også på engelsk, tyrkisk, russisk, somali, vietnamesisk, arabisk,
farsi og urdu. Valgene av disse språkene rimer dårlig med avtalene
Norge har undertegnet med europeiske land om stemmerett ved lokalvalg
etter 3 års botid i Norge. For å etterleve intensjonene i disse avtalene
mener forslagsstillerne at det vil være langt mer naturlig med informasjon
på EU-språk som tysk, fransk, polsk, engelsk og spansk. Forslagsstillerne fremmer
derfor forslag om at valginformasjon på andre språk enn norsk først
og fremst skal være på EU-språk.
Kommunal- og regionaldepartementet og Stortinget bestemmer i
dag nøyaktig hvordan valgprosessen skal være i den enkelte kommune,
og dette gjør demokratiet mindre dynamisk enn det ellers hadde vært.
Resultatet er lav valgdeltagelse og lavt engasjement. For eksempel
kan kommunene selv ikke bestemme hvorvidt de vil ha direkte ordførervalg
eller ikke, men må søke kommunal- og regionalministeren om lov.
Forslagsstillerne vil minne om at Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre
i Innst. O. nr. 9 (2006-2007) fremmet felles forslag om endringer
i kommuneloven og valgloven slik at kommunestyrer og fylkesting
selv velger valgmetode for valg av ordfører og varaordfører. Forslagsstillerne
fremmer tilsvarende forslag på nytt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at stemmerett ved
lokalvalg begrenses til norske borgere, innenfor rammen av de internasjonale
avtalene Norge er forpliktet av.
II
Stortinget ber Regjeringen legge opp til at valginformasjon på
andre språk enn norsk først og fremst skal være på EU-språk.
III
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om felles valgdag for
Stortinget, fylkesting og kommunestyrer.
IV
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at den som er siktet
for valgfusk, blir suspendert fra sine politiske verv.
V
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som åpner for å kjenne
valg ugyldig også der feil antas å kun ha påvirket mandatfordelingen
innad på den enkelte valgliste.
VI
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å heve strafferammen
for valgfusk.
VII
Stortinget ber Regjeringen ta initiativ internasjonalt slik at
Norge ved neste kommunevalg har tilstrekkelig med internasjonale
valgobservatører.
VIII
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om at forsøk på bruk
av falsk ID ved stemmegivning straffes med bøter eller fengsel.
IX
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om nødvendige lovendringer
for å avvikle enhver form for kjønnskvotering i forbindelse med
kommune- og fylkestingsvalg.
X
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag til nødvendige
lovendringer slik at kommunestyrer og fylkesting selv velger metode
for valg av ordfører og varaordfører, innenfor demokratiske rammer.
12. februar 2008