Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg,Arne Sortevik, Thore A. Nistad og Bård Hoksrud om å endre kriteriene for riksvegferjer slik at ferjer som forbinder riksvegstrekninger, klassifiseres som riksvegferjesamband

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:57 (2007-2008)
  • Dato: 14.02.2008
  • Sidetall: 1
Til Stortinget

Bakgrunn

Flere ferjesamband forbinder riksvegstrekninger uten å være klassifisert som riksvegferjer. Det fremstår som samferdselsmessig ulogisk at ferjesamband som enten binder sammen riksveger eller inngår i en riksvegforbindelse, ikke har riksvegferjestatus. Disse sambandene fremstår for brukerne som en naturlig forbindelseslinje i riksvegnettet og må oppfattes som en del av dette.

Vurdering

Manglende klassifisering som riksvegferjer gir ulemper i form av manglende forutsigbarhet for fremtidig ferjetjeneste og usikkerhet knyttet til finansieringen.

Forbindelseslinjene disse ferjene utgjør på statens riksveginett er avhengige av kommunale og fylkeskommunale budsjetter og prioriteringer. Flere samband er av stor lokal samferdselsmessig betydning bl.a. gjennom å betjene et næringsliv som er helt avhengig av en forutsigbar og tilstrekkelig frekvent forbindelse. Det vises til Stortingets behandling av Innst. S. nr. 218 (2005-2006), jf. Dokument nr. 8:71 (2005-2006), om en vurdering av samferdselsmessige tiltak som kan sikre øysamfunn og kystkommuner bedre næringsmessig verdiskaping.

Forslagsstillerne viser videre til Randsfjordferga som forbinder rv 34 og rv 245, sambandet Hjellestad-Klokkarvik i Hordaland som forbinder rv 555 i Bergen med rv 556 i Sund kommune på Sotra, og ferjene i Kragerøskjærgården som forbinder rv 38 med rv 351, som illustrerende eksempler på foranstående problemstillinger.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen endre klassifiseringskriteriene for fergesamband slik at ferjestrekninger som naturlig knytter sammen riksvegstrekninger, klassifiseres som riksvegferjer.

14. februar 2008