Til Stortinget
Flere ferjesamband forbinder riksvegstrekninger uten å være
klassifisert som riksvegferjer. Det fremstår som samferdselsmessig
ulogisk at ferjesamband som enten binder sammen riksveger eller
inngår i en riksvegforbindelse, ikke har riksvegferjestatus.
Disse sambandene fremstår for brukerne som en naturlig forbindelseslinje
i riksvegnettet og må oppfattes som en del av dette.
Manglende klassifisering som riksvegferjer gir ulemper i form
av manglende forutsigbarhet for fremtidig ferjetjeneste og usikkerhet
knyttet til finansieringen.
Forbindelseslinjene disse ferjene utgjør på statens riksveginett
er avhengige av kommunale og fylkeskommunale budsjetter og prioriteringer.
Flere samband er av stor lokal samferdselsmessig betydning bl.a.
gjennom å betjene et næringsliv som er helt avhengig
av en forutsigbar og tilstrekkelig frekvent forbindelse. Det vises
til Stortingets behandling av Innst. S. nr. 218 (2005-2006), jf.
Dokument nr. 8:71 (2005-2006), om en vurdering av samferdselsmessige
tiltak som kan sikre øysamfunn og kystkommuner bedre næringsmessig
verdiskaping.
Forslagsstillerne viser videre til Randsfjordferga som forbinder
rv 34 og rv 245, sambandet Hjellestad-Klokkarvik
i Hordaland som forbinder rv 555 i Bergen med rv 556
i Sund kommune på Sotra, og ferjene i Kragerøskjærgården
som forbinder rv 38 med rv 351, som illustrerende
eksempler på foranstående problemstillinger.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre klassifiseringskriteriene for
fergesamband slik at ferjestrekninger som naturlig knytter sammen
riksvegstrekninger, klassifiseres som riksvegferjer.
14. februar 2008