Til Stortinget
De økonomiske konsekvensene for den enkelte ved langvarig
sykdom og uførhet kan være svært alvorlige.
Uføredekninger i tjenestepensjonsordningene gir et viktig
tillegg til folketrygdens ytelser for mange arbeidstakere som blir
uføre. Adgangen til å gi ytelser i perioden mens
personer er på attføring eller rehabilitering,
er imidlertid svært ulik for offentlige og private tjenestepensjonsordninger.
Ansatte som er medlem av en offentlig tjenestepensjonsordning,
får et tillegg til folketrygden som sikrer en samlet ytelse
på 66 prosent av lønn etter sykelønnsperioden
på 1 år. Private tjenestepensjonsordninger hadde
frem til årsskiftet 1. januar 2008 adgang til å gi
tilsvarende ytelser til medlemmer som var på rehabilitering.
Adgangen til å betale ut uførepensjon til personer
på attføring ble fjernet da lov om foretakspensjon
ble innført i 2001.
De endringene som ble innført i lov om foretakspensjon
i 2001 og senest fra 1. januar 2008 (jf. Ot.prp. nr. 32
(2006-2007)), har medført at uføredekningene i
private tjenestepensjonsordninger er langt dårligere enn
tilsvarende i offentlig sektor.
Folketrygdens ytelser under attføring og rehabilitering
utgjør 66 prosent av inntekt opp til 6 G. Ansatte
i privat sektor må klare seg med dette, uansett hvor god
uføredekning arbeidsgivers tjenestepensjonsordning har.
Ansatte i offentlig sektor er sikret 66 prosent av inntekten opp
til 12 G gjennom de offentlige tjenestepensjonsordningene.
I praksis betyr dette at de økonomiske konsekvensene
av langvarig sykdom vil bli svært forskjellige for personer
som kan være medlem av en kvalitativt like god tjenestepensjonsordning,
avhengig av om de arbeider i offentlig eller privat sektor.
En analyse fra Storebrand viser at rundt 200 000 arbeidstakere
i privat sektor vil miste et viktig sosialt sikkerhetsnett som følge
av denne lovendringen. Ifølge NAV er gjennomsnittlig periode
for utbetaling av rehabiliteringspenger på rundt 600 dager.
Det betyr at det for mange vil gå omtrent 2 år
fra sykelønnsperioden er over og til man kan få ytelser
fra forsikringen arbeidsgiveren har tegnet. Dette vil kunne få store økonomiske
konsekvenser for dem som rammes.
Forslagsstillerne ser ikke grunnlaget for å ha lovfestet
en forskjellsbehandling som hindrer private arbeidsgivere å sikre
sine ansatte like godt mot reduksjon i inntekt ved langvarig sykdom
som det ansatte i offentlig sektor gjør. Forskjellen i
inntektssikring følger av at det offentlige dekker 66 prosent
av lønn helt opp til 12 G, mens i den nye loven
er grensen satt ved 6 G for tilsvarende dekning. Det betyr
at normale inntekter på 7 til 8 G kun vil få mellom
50 og 57 prosent av tidligere lønn dekket.
Forslagsstillerne er kjent med at et utslag av det tidligere
regelverket var at arbeidstakere i enkelte tilfeller kunne få en
samlet utbetaling på mer enn 66 prosent. Dette som følge
av at de midlertidige ytelsene i folketrygden er høyere
enn varig uførepensjon, og at de private ordningene utbetalte
det samme tillegg til disse ulike ytelsene. I den grad dette gir
for svake incentiver til å gå tilbake til arbeid,
er det en bedre løsning å sette en øvre
grense for samlet utbetaling på for eksempel pensjonsnivået
i pensjonsplanen, slik bruttoordningen sikrer i offentlig sektor.
Det er fortsatt viktig å stimulere til arbeid slik
at pensjonssystemet er bærekraftig på lang sikt.
Forslagsstillerne mener at aktive virkemidler som å benytte
attføringsmidler tidligere i sykemeldingsperioden, eller å innføre
ny kontroll av sykmeldte etter 6 måneder av egen trygdelege,
bør vurderes. Forslagsstillerne vil også gjeninnføre
skattefritaket for de ansattes fordel ved arbeidsgivers dekning
av utgifter til behandling eller helseforsikringer.
Forslagsstillerne viser til at problemstillingene knyttet til
uførepensjon fra private tjenestepensjonsordninger også er
omtalt i Regjeringens høringsnotat om å erstatte
rehabiliteringspenger, attføringspenger og tidsbegrenset
uførestønad med en ny midlertidig folketrygdytelse
kalt arbeidsavklaringspenger. Her foreslås at reglene som
i dag begrenser muligheten for utbetalinger fra private tjenestepensjonsordninger under
attførings- og rehabiliteringsperioden, utvides til også å omfatte
personer som er uføre men i dag på tidsbegrenset
uførestønad. Samtidig slås det fast at alle
ytelser fra arbeidsgiver til ansatte som mottar arbeidsavklaringspenger,
skal føre til avkorting i trygden. Slik fjernes muligheten
for private arbeidsgivere til å sikre sine ansatte like
godt som i offentlig sektor.
Forslagene som er på høring, innebærer
en ytterligere reduksjon i det forutsatte og avtalte sikkerhetsnettet
ved uførhet for privat ansatte med tjenestepensjon. Dette
rammer særlig dem med lønn over 6 G,
men også de med lønn under 6 G mister
utbetalingene fra tjenestepensjonsordningene. Regjeringen viser
imidlertid også til at det i regelverket er ulik behandling
av offentlige og private tjenestepensjonsordninger, og signaliserer
at konsekvensene av dette skal vurderes i arbeidet med en ny modell
for uførepensjon (oppfølging av NOU 2007:4). Det
betyr at mange ansatte kan oppleve uforutsette og dramatiske inntektstap
før Regjeringen har tatt stilling til helheten i regelendringene
på dette området. Forslagsstillerne mener dette
vil skape en uholdbar situasjon for de mange privat ansatte som
rammes av regelendringene 1. januar 2008 og som vil rammes
av forslaget som nå er på høring.
OTP-reformen (Obligatorisk tjenestepensjon) ble gjennomført
i 2006, og har gitt et viktig bidrag til å jevne ut forskjellene
mellom ulike grupper arbeidstakere når det gjelder rett
til alderspensjon utover folketrygden. Det er imidlertid fortsatt
store forskjeller mellom grupper arbeidstakere når det
gjelder rett til uførepensjon. For private arbeidsgivere
er uførepensjon et frivillig element i tjenestepensjonsordningen. Offentlig
sektor har uførepensjon som vil gi utbetalinger under både
arbeidsavklaring og eventuell varig uførhet. Forslagsstillerne
ser ikke grunnlaget for at tilsvarende ordninger skal være
forbudt i privat sektor.
Forslagsstillerne er kjent med at regelendringene fra 1. januar
2008 og forslagene som nå er sendt på høring,
har skapt betydelig usikkerhet blant bedrifter og ansatte. Det vil
ta lang tid før den vurderingen Regjeringen legger opp
til i forbindelse med oppfølgingen av Uføreutvalgets
innstilling, kan endre situasjonen for dem som er berørt.
Etter forslagsstillernes mening haster det med å rette
opp i et regelverk som i dag innebærer en urimelig forskjellsbehandling
av arbeidstakere i privat og offentlig sektor. Regjeringen bes derfor
i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige
endringer i lov om foretakspensjon slik at forskjellsbehandlingen
av private og offentlige tjenestepensjoner opphører.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen snarest og senest i forbindelse med
Revidert nasjonalbudsjett for 2008 fremme nødvendige endringer
i lov om foretakspensjon for å fjerne forskjellsbehandlingen
av private og offentlige tjenestepensjoner når det gjelder
adgang til uførepensjon under mottak av korttidsytelser
fra tjenestepensjonsordningen.
14. februar 2008