Til Odelstinget
Forslagsstillerne slår fast at det nå er bred enighet om at "omsorgssvikt
og overgrep av til dels alvorlig karakter" har skjedd i norske barnehjem
i hele perioden fra 1945 til 1980. Ved mange av disse institusjonene
var fysiske overgrep en del av hverdagen for barnehjemsbarna. Det
er denne omsorgssvikten overfor barna som danner bakgrunn for forslaget.
Dette forslaget retter seg mot den urett som staten forsøker å begå
mot sakens ofre, ved å påberope seg foreldelsesrett i strid med
et enstemmig storting.
Forslagsstillerne vil understreke at det var mange ansatte i
barnehjem og spesialskoler som gjorde en god innsats for at barn
skulle få så gode oppvekstvilkår som mulig. Mye på grunn av deres
innsats er det mange tidligere barnehjems- og spesialskolebarn som
kan se tilbake på en, etter forholdene, trygg og god oppvekst. Dessverre
var det også dem som ble utsatt for omsorgssvikt og overgrep av
til dels alvorlig karakter. Forslagsstillerne finner dette godt
dokumentert, blant annet i kartleggingsutvalgets rapport NOU 2004:23
Barnehjem og spesialskoler under lupen.
Forslagsstillerne vil understreke at slike forhold som er blitt
avdekket på barnehjem og spesialskoler i perioden 1945-1980, ikke
skulle ha skjedd, og at en heller ikke i fremtiden skal tillate
at slikt skjer.
Forslagsstillerne viser til familie- og kulturkomiteens merknader
i Innst. S. nr. 217 (2004-2005):
"Komiteen vil understreke at dei tidlegare barneheims-
og spesialskulebarna utmerker seg spesielt når det gjeld graden
av statleg ansvar, i og med at det her var snakk om barn som det
offentlege tok på seg omsorgsansvaret for ved å plassere dei på
institusjon." (…)
"Komiteen vil understreke at erstatning etter ei tilpassa rettferdsvederlagsordning
for tidlegare barneheims- og spesialskulebarn ikkje vil avskjere
moglegheiten personar frå denne gruppa har til å gå til erstatningsrettsleg
søksmål på bakgrunn av dei same forholda." (…)
"Departementet viser vidare til at det er utarbeidd eigne retningsliner
for behandlinga av slike krav, og at det er ein viss praksis for
at staten ikkje gjer gjeldande forelding.
Komiteen støtter vurderinga frå departementet, men føreset at
forelding ikkje vert gjort gjeldande i saker som omhandlar denne
gruppa. "
Forslagsstillerne er også kjent med at staten i enkelte saker
påberoper seg foreldelse, til tross for hva Regjeringen har uttalt,
og til tross for det et samlet storting har vedtatt. Dette er,
etter forslagsstillernes mening, absolutt uholdbart. Sakene det
dreier seg om, har rammet de aller svakeste i vårt samfunn, og det
er de offentlige myndigheter som har ansvaret. Staten har påberopt
seg alle foreldelsesreglene i foreldelsesloven § 9, slik som de
lød før lovendringer ble foretatt. Det innebærer at staten har påberopt
seg:
a) 3-årsfristen, slik som den lyder
i dag.
b) 10-årsfristen, som ble opphevet i 1996.
c) 20-årsfristen, slik denne var før lovendringen i 1988.
Det er forslagsstillernes mening at Regjeringen har gitt uttrykk
for, og et samlet storting har vedtatt, at staten ikke skal påberope
seg foreldelse i saker som dreier seg om disse barnehjemsbarna.
Etter forslagsstillernes syn er det et politisk ansvar å sikre
at tidligere barnehjemsbarn ikke avskjæres muligheten for å gå til
erstatningsrettslig søksmål, enten på grunn av påstått foreldelse
eller manglende økonomisk evne til å dekke eventuelt tilkjente saksomkostninger
ved et eventuelt tap i retten. Det er forslagsstillernes mening
at Regjeringen må sørge for at Stortingets konklusjoner følges opp.
På dette grunnlag fremsettes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer
(foreldelsesloven)
I
I lov 18. mai 1979 nr. 18 om foreldelse av fordringer (foreldelsesloven)
gjøres følgende endring:
§ 9 nytt punkt 4 skal lyde:
Paragrafen gjelder ikke krav mot offentlige myndigheter i forbindelse
med barnehjemsopphold i perioden 1945 til 1980.
II
Loven trer i kraft straks.
1. april 2008