Brev fra Norsk Pensjonistforbund v/forbundsleder til Arbeids-
og inkluderingsdepartementet
v/statsråden, datert 10. oktober 2006
Saken om "negativ effekt"
Vi har fått oversendt Deres brev av 11.8. 2006 til Politiets
Pensjonistforbund med anmodning om videre oppfølgning av denne saken.
Brevet minnet oss straks om innledningen til Norsk Pensjonistforbunds henvendelse
til Pensjonskommisjonen, datert 31. juli 2003, der det bl. a. heter:
Denne saken har "fått en særdeles slett behandling, en usedvanlig
kronglete og misvisende fremstilling, utrolig mye utenomsnakk og
en behandlingstid med en sendrektighet, eller trenering, som sprenger
alle rimelige grenser." Det kan se ut til at De er innstilt på å
følge opp denne tradisjonen.
Vi mener at et departement, og en statsråd, bør kunne gjøre rede
for sakene under sitt eget ansvarsområde, på noenlunde skikkelig
vis. Den form for behandling som er sitert ovenfor, har vi sett
mer enn nok av. Vi ber derfor om en redegjørelse for nedenstående
spørsmål, satt opp punktvis:
Spørsmål 1.
I Deres brev sier De at "Høyesterett slo i 1994 fast…" Her kan
man ikke bare plukke ut etter fritt valg, og neglisjere det viktigste.
En enstemmig plenumsdom i 1962 krevde full erstatning for samordningsfradraget.
En tidligere statsråd, Magnhild Meltveit Kleppa, forsikret Stortinget
i 1999 at "Departementet legger til grunn plenumsdommen fra Høyesterett
i 1962 om at reduksjon i en pensjon i form av et samordningsfradrag,
krever full erstatning." Dessverre unnlot hun å sørge for at dette
ble gjennomført i praksis for de som rammes av disse tapene. Det
er for øvrig den eneste gangen Høyesterett har behandlet kravet
om full erstatning. Vil statsråden sørge for at dette kravet blir
imøtekommet, i alle samordningssaker? I så fall vil "negativ effekt"
falle bort. Så enkelt er det. Vi viser også til de 3 siste avsnittene
i Politiets Pensjonistforbunds brev av 19.4. 2006. Vi er ikke fornøyd
med at De i brevet av 11.8. 2006 hopper over dette, til tross for
at det dreier seg om det essensielle i saken.
Spørsmål 2.
I den siterte henvendelsen fra Norsk Pensjonistforbund omtales
A-gruppen og B-gruppen, forskjellsbehandlingen og dobbeltfortolkning
av loven. I gruppe A, eller 98pst.-gruppen, utmåles størrelsen på
samordningsfradraget alltid etter utbetalt beløp, mens
det i B-gruppen sees bort fra utbetalingen, jfr. Samordningsutvalgets
innstilling s. 219 sp. 1. En slik forskjellsbehandling og dobbeltfortolkning
har ingen hjemmel i samordningsloven. Vi ber om redegjørelse.
Spørsmål 3.
I Deres brev står det noe om "merytelsen." Dette er en gjenganger
konstruert av departementet. Den går ut på at folketrygdens tilleggspensjon
til en etterlatt består av 100 pst. egenopptjent pensjon + en "merytelse."
Det er 2 alvorlige feil ved denne konstruksjonen, eller påstanden:
For det første er den ikke sann, og for det andre vil den, hvis
den var sann, ikke endre på noe som helst m.h.t. kravet om full
erstatning.
Samordningsloven har presis beskrivelse av de ytelser som skal
samordnes, men "merytelsen" er ikke omtalt. For om mulig å komme
ut av egne villfarelser, bør departementet se på samordningen av
en enkemannspensjon fra Statens Pensjonskasse med tilleggspensjon
fra folketrygden. Samordningsloven sier at fradraget skal være 55
pst. av avdødes opptjening, og mener utbetalt beløp. Praksis, for
de som rammes av negativ effekt, går ut på 55 pst. av opptjent beløp,
uten hensyn til utbetalingen. Selv departementet bør vel kunne innse
at dette rimer dårlig.
Rikstrygdeverket sier, både skriftlig og muntlig, at kombinert
tilleggspensjon til gjenlevende består av 55 pst. av egenopptjent
+ 55 pst. av avdødes opptjente tilleggspensjon. Denne fordelingen
legges også til grunn når de regner beløp, for ved enkelte kombinasjoner
har dette betydning for beregning av størrelsen på ytelsen. Rikstrygdeverket
er fagetat, kan sine ting og behandler folketrygdsakene på riktig
måte. Det samme kan vi ikke si om departementet, som i sin påståelighet
egentlig beskylder Rikstrygdeverket for å ha regnet feil i snart
40 år. Den samme feilen begikk en tidligere statsråd, og tidligere
trygdedirektør, overfor Stortinget. Vi ber om redegjørelse for om
departementet fortsatt tviholder på sine selvkonstruerte villfarelser,
eller om det har kommet på bedre tanker.
Spørsmål 4.
Tidligere statsråd Hill-Marta Solberg svarte Stortinget 4. juni
1997 på spørsmålet om å få slutt på "negativ effekt:"
"Saken er under oppfølging og forberedende behandling med sikte
på å komme fram til en ordning som Stortinget har bedt om, slik
at pensjonistene i offentlig sektor ikke skal tape på pensjonsopptjening
i folketrygden."
Hvis ikke også dette er et av mange eksempler på feilaktige og
villedende opplysninger overfor Stortinget, ber vi om redegjørelse
for det hittidige resultat av den oppfølging og behandling hun snakket
om.
Spørsmål 5.
I 1992 rettet Stortinget opp mye av disse feilene, til tross
for innbitt motstand fra departementet. M.h.t. hva dette "kostet,"
eller rettere sagt hvor mye disse etterlatte ble snytt for, ga departementet
opp det femdobbelte av det faktiske beløp. Departementet har mange
ganger blitt anmodet om å redegjøre for denne feilinformasjonen
overfor Stortinget, men har hittil neglisjert dette. Kan vi få en
redegjørelse nå, eller synes departementet det er greit nok det
som har skjedd?
Spørsmål 6.
Som kjent kan de som tildeles omsorgspoeng risikere å bli påført
dette tapet. Departementet er også her mange ganger oppfordret til
å sørge for at publikum blir orientert om denne risikoen, men ingen
ting har hittil skjedd. Synes departementet det er greit å holde
denne risikoen skjult for publikum?
Spørsmål 7.
De som rammes av disse tapene har prosentvis betalt samme premie
som de som ikke rammes. Hvis 2 stortingsrepresentanter er gift med
hverandre, og mannen dør, kan samlet pensjon til enken gå opp til kr.
812 690 pr. år, før samordningen setter stopp, og i disse sakene
har ikke departementet våget seg til med noen samordningsfeil, til
tross for sin langvarige kamp mot etterlattepensjoner. En norsk
biskop, som har studert saken, har karakterisert denne kampen som
"uverdig" og "respektløs." Synes departementet det er riktig at
etterlatte som blir påført disse tapene, skal subsidiere de største
og beste pensjonene?
Spørsmål 8.
Departementet er sikkert kjent med at det har vært harselert
mye, på departementets bekostning, med denne saken. Det har bl.
a. vært fremholdt følgende: Hvis den metoden som er benyttet for
å påtvinge en gruppe etterlatte disse tapene er riktig, har jo departementet
oppfunnet en metode som kan redusere enhver offentlig pensjon. Man
kan bare tildele f. eks. dommere og statsråder, ikke omsorgspoeng,
men gratis dommerpoeng, statsrådspoeng o.s.v., og deretter behandle
resultatet av disse poengene på samme samordningsmessige måte som
dagens omsorgspoeng, og vips har man redusert utgiftene til offentlige pensjoner.
Hvis dette blir innført, ville dommerne, statsråder og andre også,
få gratis hjelp til bedre å forstå meningsløsheten forbundet med
"negativ effekt?" Vi ber om å få statsrådens syn på dette.
Spørsmål 9.
I brev av 3.8. 1998 fra Statens Pensjonskasse til Norsk Pensjonistforbund
om denne saken uttalte daværende adm. direktør Alf J. Raaum at "SPK
ønsker ikke som forvaltningsorgan nå å uttale seg om denne saken,
som etter vår oppfatning er av utpreget politisk art." Senere innhenter
departementet en høringsuttalelse om samme saken fra lavere nivå,
i samme forvaltningsorgan, og bruker bl. denne uttalelsen som begrunnelse
for å unnlate å gjennomføre et lovlig fattet stortingsvedtak. Vi
ber om vurdering og kommentar.
Spørsmål 10.
Denne saken viser en årelang serie av utsettelse på utsettelse,
helt fra 1992, der en forutsetning i lovendringen ble sabotert.
Vi ber om departementets vurdering og synspunkt på en slik holdning
og praksis m.h.t. oppfølgning og effektuering av politisk fattede
vedtak.
Spørsmål 11.
De fleste oppegående mennesker forstår uten videre det meningsløse
i denne saken. Det har vært spurt mange ganger om det ikke finnes
slike oppegående mennesker i departementet. Kan vi få svar på dette
nå?
Spørsmål 12.
Et gammelt ordtak sier at det er ikke lett å innbille en bonde
at reven legger egg. Tror departementet at ordningen med "negativ
effekt" noen gang vil bli akseptert, bortsett fra byråkratene i
departementet? Vi venter på statsrådens svar på dette.
Vi håper statsråden vil sørge for svar på våre 12 spørsmål, uten
de tradisjonelle neglisjeringer, bortforklaringer o.s.v., kort sagt
svar som departementet kan være bekjent av. Vi lever i håpet, men
det bør ikke gå 4 måneder denne gangen før vi får svarene.