Brev fra Norsk Pensjonistforbund v/forbundsleder til Pensjonskommisjonens
sekretariat,
datert 31. juli 2003
SAKEN OM "NEGATIV EFFEKT"
Vi viser til St, prp. nr. 65 (2002 - 2003), side 90, der det
vises til at Kommisjonen skal vurdere bl.a. "negativ effektiv i
samordningssystemet." I denne anledning vil vi komme med et innspill
som kan belyse saken.
Etter vår oppfatning har denne saken fått en særdeles slett behandling,
en usedvanlig kronglete og misvisende fremstilling, utrolig mye
utenomsnakk og en behandlingstid med en sendrektighet, eller trenering,
som sprenger alle rimelige grenser. Hvis alt uvedkommende skrelles
bort, er selve saken egentlig meget enkel, noe vår fremstilling
vil vise.
Det er greit og riktig at vi må ha samordning. Pensjonistene
skal ikke ha dobbelt opp av samme type pensjon. Samordningsloven
av 1957 innførte ingen samordning mellom 2 typer pensjon, f. eks.
en alders- og en enkepensjon. Ved lovendring i 1989, med virkning
fra 1.1.1977, ble det slått fast at egenpensjon og etterlattepensjon
ikke kan samordnes selv om den ene er tjent opp i folketrygden.
Dette skjedde etter en årelang, bitter kamp fra Sosialdepartementets
side, en kamp som dessverre har fortsatt like til nå.
Vi kan dele hele samordningsområdet i 2 deler som vi kaller A
og B.
I område A, som målt etter beløp utgjør ca 98 pst. av hele området,
blir alt samordnet på riktig måte, og her blir det ingen "negativ
effekt." Samordningsfradragene blir her alltid begrenset til faktisk
utbetalt beløp av den ytelsen det samordnes med. Her er tolkningen
av loven og praktiseringen, helt riktig.
I området B (ca. 2 pst.) der negativ effekt gjør seg gjeldende,
har Sosialdepartementet en annen tolkning og praktisering av loven.
Samordningslovens § 1 sier bl.a.: "Denne lov gjelder samordning
av ytelser som en person kan få samtidig...." På tross av dette
tolker departementet loven slik at man i område B kan
Samordne med en ytelse som pensjonisten ikke får utbetalt Samordne
med et større beløp enn det som utbetales Samordne med en ytelse
som utbetales til en annen person.
Ingen bør undres over at departementet, og andre som forsøker
å forsvare dette, er blitt utsatt for meget besk kritikk, og at
saken har svekket tilliten til forvaltningen og store deler av det
politiske miljø. Statsministeren fastslo ettertrykkelig i Stortinget
14. mai 2002 at dette skal det bli slutt på, men dessverre fortsetter
treneringen.
Negativ effekt oppstår i område B fordi man utmåler samordningsfradrag
med større beløp enn det som utbetales til pensjonisten. Hele denne
saken kan fremstilles slik: Bør man også i område B samordne med
det som manifesterer seg som utbetalt beløp til pensjonisten, dvs
slutte med å samordne med oppkonstruerte beløp, uavhengig av det
som utbetales?
Vi kunne lage lange oppstillinger over villedende fremstillinger,
men vi må avgrense oss til noen eksempler.
På side 91 i den omtalte St. prp., 4. siste avsnitt, står det:
"Samlet pensjon blir følgelig høyere enn det bruttogarantien tilsier."
Vår kommentar: I hele område B er det tjent opp, og betalt for,
minst 2 pensjoner, en egenpensjon og en etterlattepensjon. Hva er
galt med at "Samlet pensjon" blir større enn den ene av disse pensjonene?
Hvis 2 stortingsrepresentanter er gift med hverandre, og mannen
dør, vil enken få samlet pensjon på noe over kr 550 000 pr år, og
her blir det ingen samordningsfeil, for hun er i området A.
I villedende fremstilling konstrueres nye begreper som ikke har
noen basis i lovverket, "Fridelsløsningen" går egentlig ut på at
man skal være fritatt for å få pensjonen samordnet med mer enn det
som utbetales i den andre ytelsen.
"Parallellitetsprinsippet" inneholder noe riktig (selvfølgelig)
og noe galt.
En som blir medlem av Statens Pensjonskasse etter 1. januar 1967
vil samtidig tjene opp pensjon i Statens Pensjonskasse og folketrygden
(parallell opptjening). Det ligger ikke her noe som helst som gjør
det berettiget å trekke den konklusjon at man kan redusere statspensjonen
med et større beløp enn det som utbetales som følge av opptjeningen,
av samme person, i folketrygden.
Det er blitt påstått at en oppretting her vil skape andre skjevheter.
Det er pekt på at enslige og etterlatte (tidligere gifte) vil komme
forskjellig ut. Det vil vel ikke være noe rart om en pensjonist
med rett til 2 pensjoner kommer annerledes ut enn en med bare en pensjon.
Det spørs om ikke noe av katten slipper ut av sekken her, og at
de kanskje har rett de som hevder at dette egentlig dreier seg om
en kamp mot etterlatterettigheter. Det er stort sett etterlatte
med lav opptjening som rammes, mens de største og beste pensjonene
går fri.
Departementet har påstått at det er flere måter som kan komme
på tale, hvis dette skal rettes opp.
Hvis vi legger til grunn at vi ikke skal klusse med det som er
riktig samordning under A, finnes det bare en måte.
Da mye av disse feilene ble rettet opp av Stortinget i 1992,
ga departementet opp det 5-dobbelte beløp mht hva dette ville "koste."
Departementet har hittil nektet å redegjøre for denne feilinformasjonen. Dette
med "kostnad" er dessuten snudd på hodet. Disse etterlatte påføres
nå betydelige tap, begrunnet i at de selv, eller avdød ektefelle,
har tjent opp, og betalt for, pensjon fra folketrygden, ikke nettopp
noen god reklame for systemet. Departementet ser ut til å mene at
disse etterlatte bør påføres disse tapene, for det er så "kostbart"
å la være.
Sosialdepartementet har hittil aldri vært villig til å redegjøre
for den forskjellige tolkning og praktisering som gjør seg gjeldende
for område A og B.
Pensjonskommisjonen behøver ikke å gå inn på den tekniske side
av saken. Derimot bør den vurdere dette og gi uttrykk for om det
nå snart ikke er på tide å få slutt på disse uverdige forhold.
For ordens skyld må vi fremholde at dette problemet var vesentlig
større tidligere. Mesteparten av denne feilaktige anvendelse av
samordningsloven ble det ryddet opp i av Eidsivating lagmannsrett
og Stortinget i 1989 og 1992, med store etterbetalinger. Saken nå
dreier seg om en restgruppe.
Vi vil også peke på at et medlem av Kommisjonen, tidligere sosialminister
Hill-Marta Solberg, informerte Stortinget i spørretimen 4. juni
1997. Spørsmålet om habilitet kan komme inn både for henne og andre.
Vi legger ved en kopi av vår høringsuttalelse i saken.
Hvis det ønskes flere opplysninger, står vi gjerne til tjeneste.