Til Stortinget
I Norge er cirka 4 500 bygninger fredet gjennom vedtak etter
kulturminneloven. Omkring 60 prosent av disse bygningene er i privat
eie. Eiere av fredede bygninger er etter kulturminneloven forpliktet
til å sikre kulturverdier for samfunnet, men den samme loven gir
eierne få rettigheter. Mange eiere opplever at det er et urimelig
misforhold mellom de plikter de pålegges i forbindelse med et fredningsvedtak,
og de rettigheter de har etter loven. Eierne kan oppleve å bli umyndiggjort
selv i sin egen bolig.
Foreningen FREDET, som er en landsdekkende interesseorganisasjon
for eiere av vedtaksfredet privat eiendom, etterspør nå flere offentlige
insitamenter til vedlikehold av fredede bygninger i privat eie. Ifølge
foreningen er situasjonen i dag slik at eierne betaler langt mer
i skatt og avgift på pliktig vedlikehold og restaurering av vernede
bygninger, enn de mottar i offentlig støtte. Tilskuddene er i tillegg
innrettet slik at de premierer skippertak når forfallet er kommet
for langt. Skippertak er en dyrere måte å bevare kulturminner på
enn jevnt vedlikehold, og innebærer i mange tilfeller at deler av
kulturminnet blir ødelagt. Økte tilskudd er med andre ord ikke nok
til å løse dette problemet.
Før 2005 kunne kostnader ved ivaretakelse av fredet bygg fradragsføres
mot alminnelig inntekt. Etter at boligbeskatningen ble endret i
statsbudsjettet for 2005, har det ikke vært noen offentlige insitamenter til
vedlikehold av fredede bygninger i privat eie. Vedlikeholdet av
fredede bygg har påviselig blitt redusert vesentlig etter dette.
Etter kulturminneloven er ivaretakelse av kulturminner et nasjonalt
ansvar. Eiere av private, fredede bygninger opplever imidlertid
at plikten og kostnaden ved dette nasjonale ansvaret er overført
til dem uten at det følger med ordninger som i tilstrekkelig grad
kompenserer for de kostnader og ulemper som følger av fredningen.
Innføring av skattefradrag for kostnader påløpt i forbindelse
med pliktig, antikvarisk ivaretakelse av en fredet bygning, vil
kun frigjøre midler ved ivaretakelse av selve kulturminnet. Dermed
kan eier avse mer midler til vedlikeholdet, og resultatet vil høyst sannsynlig
være at vedlikeholdet øker betydelig straks etter innføringen av
en slik ordning. En momskompensasjonsordning vil ha mye av den samme
effekten ved at den reduserer kostnaden slik at det blir utført
mer vedlikehold for de midler eier kan avse. I England, Danmark
og Frankrike har de innført en slik ordning med positiv effekt på
vedlikeholdet.
1 prosent av Norges kulturminner forsvinner hvert eneste år.
Kulturminneåret i 2009 vil være en gyllen anledning til å snu denne
utviklingen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen i statsbudsjettet for 2009 fremme
forslag om ordninger som gir sterkere økonomiske insentiver, herunder
moms- og fradragskompensasjon, låneordninger, direkte støtte eller
liknende, til private eiere av fredede bygg for å styrke vedlikeholdet
av bygningene.
6. mai 2008