Til Stortinget
Det har de senere år blitt satt søkelys på lite gunstige avskrivningsregler
for tekniske installasjoner i bygg som gir insentiver til å velge
billige anlegg med kort levetid, fremfor mer energisparende og miljøvennlige
løsninger.
Mye tyder videre på at det er flere sider ved det skattemessige
avskrivningssystemet som burde vært gjennomgått og om mulig forenklet.
Forslaget tar sikte på å gjennomgå deler av avskrivningssystemet og
sette fokus på noen slike uheldige sider med tanke på utbedring.
Avskrivning representerer kostnaden ved eie og bruk av varige
driftsmidler. Avskrivning for anleggsmidler har relevans både for
varige driftsmidler og immaterielle eiendeler. Varige driftsmidler,
med unntak av tomter, anses å ha begrenset økonomisk levetid. Begrensningen
kan skyldes at driftsmiddelet bare kan produsere en gitt mengde
og derfor bli forbrukt, eller driftsmiddelets evne til å skape inntjening forringes
med tiden. Det er da naturlig å fordele anskaffelseskostnaden over
middelets levetid. Dette betegnes som å aktivere driftsmiddelet.
Den årlige kostnaden betegnes som avskrivning.
Vilkåret for aktivering av et driftsmiddel er at det har en levetid
på tre år eller mer, og at verdien er over 15 000 kroner.
Mens regnskapsloven stiller krav om en fornuftig avskrivningssats,
og de regnskapspliktige stort sett benytter lineære avskrivninger,
setter skatteloven § 14-43 opp maksimale avskrivningssatser for
gitte grupper av anleggsmidler. Videre pålegger skatteloven i det
vesentlige bruk av saldoavskrivning. Saldoavskrivning vil si avskrivning
med en prosentsats av gjenstående saldo (skattemessig verdi) på
driftsmiddelet, i motsetning til lineær avskrivning som foregår med
like beløp årlig. Fordelen med saldoavskrivning er at man lett holder
styr på om man skal avskrive det enkelte år uten å måtte gå tilbake
i gamle selvangivelser. Man risikerer verken å skrive av for få
år eller for mange år.
Dette skyldes at avskrivningen utgjør skattemessig fradrag, og
vil være gunstig å få så tidlig i tid som mulig. Avskrivningssatser
kan dessuten tenkes begrunnet ut fra at man ønsker å gjøre noen
investeringer mer lønnsomme gjennom gunstige avskrivningssatser.
De ulike avskrivningsgruppene er:
a. | kontormaskiner og lignende | 30 prosent |
b. | ervervet forretningsverdi | 20 prosent |
c. | vogntog, lastebiler, busser, varebiler, drosjebiler og
kjøretøyer for transport av funksjonshemmede | 20 prosent |
d. | personbiler, traktorer, maskiner, redskap, instrumenter,
inventar, mv. | 20 prosent |
e. | skip, fartøyer, rigger mv. | 14 prosent |
f. | fly, helikopter | 12 prosent |
g. | anlegg for overføring og distribusjon av elektrisk kraft
og elektroteknisk utrustning i kraftforetak | 5 prosent |
h. | bygg og anlegg, hoteller, losjihus, bevertningssteder
mv. | 4 prosent |
i. | forretningsbygg | 2 prosent |
Forhøyet avskrivningssats gjelder for saldo for bygg med så enkel
konstruksjon at det må anses å ha en brukstid på ikke over 20 år
fra oppføringen. Saldo for slikt bygg kan avskrives med inntil 8
prosent.
Når gjenværende saldo på et driftsmiddel et år er under 15 000
kroner, skal resterende beløp avskrives i sin helhet dette året
etter skatteloven § 14-47.
I tillegg stiller skatteloven §§ 14-50 og 14-51 om regler for
annen avskrivning som faller utenfor saldosystemet. Dette gjelder
tidsbegrensede rettigheter, som skal avskrives over rettighetens
levetid med like beløp (lineær avskrivning), og driftsmidler i bergverksvirksomhet
som avskrives med en passende prosent av den kapitalen som er nedlagt
i virksomheten, iberegnet det som er betalt for mineralforekomsten.
Konkurransedyktige rammebetingelser i forhold til andre land
er viktig dersom Norge skal være et attraktivt land å etablere og
opprettholde virksomhet i. Tabellen nedenfor viser derimot at Norge
har lavere skattemessige avskrivningssatser enn andre land for maskiner.
Ser vi på produksjonsinnretninger som ikke er maskiner, er forskjellen
enda større.
Land | Avskrivningssats for maskiner (saldogruppe d) |
Storbritannia | 25 prosent |
Frankrike | 25 prosent |
Tyskland | 30 prosent |
Finland | 25 prosent |
Danmark | 25 prosent |
Sverige | 30 prosent |
Norge | 20 prosent |
Land | Avskrivningssats
for produksjonsinnretninger som
ikke er maskiner (saldogruppe h) |
Storbritannia | 25 prosent |
Finland | 25 prosent |
Danmark | 25 prosent |
Sverige | 30 prosent |
Norge | 4 prosent |
I dag kan ikke egenutviklet, balanseført forskning og annen forretningsverdi
avskrives uten at det skjer et åpenbart verdifall. Regelverket ble
strammet inn under Bondevik II-regjeringen. Oppkjøpt (ervervet) forretningsverdi
kan avskrives i saldogruppe b (20 prosent), uavhengig av verdiutvikling.
Dette gjør at egen forskning utført i bedriftene behandles mindre gunstig
skattemessig i avskrivningsreglene enn oppkjøpt forskning.
Dette er samlesaldoen for fysiske driftsmidler som ikke hører
hjemme noe annet sted i saldosystemet. I denne gruppen kan det oppstå
avgrensningsproblemer i forhold til gruppen bygg og anlegg. Dette kan
gå på avgrensning av produksjonsmaskineri som skal føres til denne
gruppen, selv om det er installert i bygningen. Ekstra fundamentering
i en bygning, eksempelvis beregnet for tunge maskiner, kan avskrives
sammen med maskinene.
Kontormaskiner ble skilt ut fra maskiner i forbindelse med skattereformen
av 1992 og satt i egen saldogruppe a med høyere avskrivningssats
på 30 prosent. Bakgrunnen var at det ble antatt å være stor forskjell
på økonomisk verdifall på kontor- og datamaskiner og andre maskiner.
Lignings-ABC 2006 lister opp eksempler på hva som er, og hva som ikke
er, å anse som kontormaskiner.
Avskrivningssatsen for maskiner og utstyr er inntil 20 prosent.
Dette ligger lavere enn i våre konkurrentland. I tillegg har man
sett en innstramming i ligningspraksis som innebærer at maskiner
i større grad klassifiseres som anlegg, eller en del av bygget,
med avskrivningssatser på 2 og 4 prosent. Næringslivet har i sine
innspill til statsbudsjettet i flere år ønsket en økning i avskrivningssatsen
til 25 prosent.
Økt avskrivningssats i saldogruppe d fra 20 prosent til 25 prosent
anslås ifølge Finansdepartementets svar på spørsmål nr. 30 fra Fremskrittspartiets
stortingsgruppe til statsbudsjettet for 2008 å redusere skatteinntektene
i 2008 med 1 565 mill. kroner påløpt og 450 mill. kroner bokført.
Bokførte virkninger av endrede avskrivningssatser er knyttet til
personlig næringsdrivende, som er forskuddspliktige.
I den senere tid har det vært problematisk at norske industribedrifter
har fått omklassifisert investeringer i produksjonsanlegg til avskrivningsgrupper med
lavere avskrivningssatser, dvs. fra 20 prosent til 4–5 prosent.
Dette gir betydelige skatteskjerpelser som bryter med tolkningsuttalelser
fra Finansdepartementet og mer enn 20 års retts- og ligningspraksis. Flere
industribedrifter har anmodet om en presisering av regelverket som
fastslår at tidligere praksis blir opprettholdt, blant annet i brev
til Finansdepartementet av 14. juni 2006.
Sammenligner man med andre land, ser man at Norge har mindre
gunstige avskrivningssatser for maskiner, og spesielt produksjonsinnretninger
som ikke er maskiner. Dette gjør denne klassifiseringen ekstra viktig
for norske bedrifter.
Tekniske installasjoner utgjør en stadig større andel av bygningers
verdi. Tekniske installasjoner kan være installasjoner for ventilasjon
og energistyring, installasjoner for universell utforming, installasjoner for
å redusere brannfare og infrastruktur for IT og telekommunikasjon.
I dag blir tekniske installasjoner i bygg avskrevet sammen med bygget
med bare 2 prosent for forretningsbygg og 4 prosent for andre næringsbygg.
Tekniske installasjoner har langt kortere levetid enn selve bygningskroppen.
Disse har ofte en levetid på 5 til 15 år, noe som tilsvarer en avskrivningssats
på 12 prosent.
Dagens avskrivningsregler hemmer innføring av nye teknologiske
løsninger i bygg, og svekker dermed mulighetene for blant annet
energisparing og bedre inneklima.
Et utredningsprosjekt for å anslå provenyvirkning, samfunnsøkonomiske
effekter og administrative forhold er utført på Senter for forskning
i økonomi og ledelse (CREAM) ved BI på oppdrag fra TELFO, NHO og
Foreningen Næringseiendom. Konklusjonen er at den skattemessige
behandlingen av investeringer i tekniske installasjoner er en kilde til
samfunnsøkonomisk effektivitetstap, at provenyvirkninger ved å legge
om systemet er relativt små, samt at dette kan skje uten vesentlige
administrative problemer.
Forskerne bak studien anbefaler en omlegging av skattesystemet
til et nøytralt system hvor tekniske installasjoner skilles ut fra
bygningsmassen for øvrig i den bokførte kapitalen og avskrives etter
en sats som bedre reflekterer det økonomiske verditapet. Dette vil
innebære en saldoavskrivningssats på 12 prosent.
Utredningen anslår at en provenynøytral omlegging i høyden vil
medføre et provenytap på 30–50 mill. kroner på årsbasis, mens en
overgangsordning som innebærer at eksisterende skattemessige verdier fordeles
etter gjenanskaffelsesverdier, vil ha en provenyvirkning i intervallet
50 til 180 mill. kroner per år.
Et brev som sammenfatter undersøkelsen er sendt fra TELFO, NHO
og Foreningen Næringseiendom til Finansdepartementet og Stortingets
finanskomité 6. september 2007.
Finansdepartementet opererer imidlertid med beregninger på 1,8
mrd. kroner for en slik omlegging.
På bakgrunn av ovenstående ønsker forslagsstillerne å fremme
følgende forslag med sikte på å komme frem til forbedringer i dagens
avskrivningssystem.
I
Stortinget ber Regjeringen gjennomgå avskrivningsreglene i skatteloven
med sikte på å lage enklere og mer konkurransedyktige regler i forhold
til våre konkurrentland.
II
Stortinget ber Regjeringen vurdere likebehandling av oppkjøpt
og egenutviklet forretningsverdi når det gjelder skattemessige saldoavskrivninger
og legge dette frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
III
Stortinget ber Regjeringen presisere regelverket slik at produksjonsmessig
utstyr avskrives i samme saldogruppe som maskiner, og ikke som bygg,
og legge dette frem i forbindelse med statsbudsjettet for 2009.
IV
Stortinget ber Regjeringen gå igjennom regelverket for skattemessige
avskrivninger av tekniske installasjoner i bygg, med formål om å
fremme regelendringer som stimulerer til fornuftige og energisparende
investeringer, og legge dette frem for Stortinget i forbindelse
med statsbudsjettet for 2009.
29. mai 2008